چگونه یک ازدواج شاد پیش بینی می شود:
در طول سه دهه ی گذشته، متخصصان ازدواج، پژوهش هایی را در باب اجزای یک ازدواج شاد انجام داده اند، در نتیجه، نسبت به قبل درباره ساختار یک ازدواج موفق چیزهای بیشتری می دانیم. برای مثال، زوج های شاد از مفاهیم زیر پرخوردار خواهند بود:
انتظارات سالم از ازدواج

مفهومی واقع بینانه نسبت به عشق

نگرش و دورنمایی مثبت به زندگی

تونایی برقراری ارتباط با احساسات

فهم و پذیرش تفاوتهای جنسیتی

توانایی تصمیم گیری و مدیریت مشاجره

هدف و شالوده ای معنوی

هر زوجی باید از این مسائل قبل و بعد از ازدواج آگاه باشد. اختصاص زمانی برای فهم این مسائل مثل سرمایه گذاری در یک خط مشی مطمئن در مقابل طلاق است.
مراقب ازدواج خود باشید پیش از آنکه آغاز شود، بر مبنای این واقعیت است که ازدواج به هیچ وجه یک قمار نیست. در حقیقت روانشناس ها اعتقاد دارند: شاد زیستن کمتر یک افسانه و بیشتر مهارتی است آموختنی. گرچه زندگی مشترک همیشه با مشکلاتی همراه خواهد بود، اما کسب مهارت های زندگی به گونه ای محبت آمیز و پایا، رابطه ی شما را بهبود خواهد بخشید، در صورتی که بسیاری از زوج ها، به اشتباه، بستگان و پول و رابطه ی جنسی را علت گسست و نارضایتی زناشویی میدانند.

از مهارت هایی که باید زوجین در آن مسلط شوند:

1- مهارت همدلی در ارتباط: به معنای درک طرف متقابل از لحاظ احساسی و توانایی دیدن موضوعات از دیدگاه وی و درک هیجانات او

2- کنترل خشم: ابراز صحیح خشم و کنترل عصبانیت و عدم پرخاشگری در رابطه یکی از موضوعات مهمی است که زوجین باید در آن قبل از ازدواج مهارت لازم را کسب کنند.

3- گوش دادن فعلانه به حرف های فرد مقابل

4- مهارت حل تعارض و مدیریت رابطه

5- مهارت تصمیم گیری و حل مساله می باشد.

در مشاوره پیش از ازدواج یه روانشناس خوب در صورتی که هر یک از طرفین در این مهارت ها دچار اشکال باشد، در صورت لزوم به آموختن این مهارت ها به طرفین می پردازد.

برگرفته از کتاب مراقب ازدواج خود باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید