مشاوره آنلاین روانشناسی:

مشاوره آنلاین چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

فهرست

اختلال اضطراب فراگیر

مطالعات نشان داده‌اند که رفتاردرمانی شناختی اینترنتی در درمان اختلال اضطراب فراگیر هم مؤثر است. در یکی از مطالعات انجام شده مشاوره آنلاین انجام شده توسط یک روانشناس با مشاوره آنلاین انجام شده توسط یک تکنیسین مقایسه شد و محققین نتیجه گرفتند که هر دو نوع درمان باعث ایجاد نتایجی شدند که قابل مقایسه با درمان سنتی بودند.

چنین نتایجی نویدبخش هستند-چون درمان های آنلاین انجام شده توسط تکنیسین‌ها احتمالاً به افزایش ظرفیت و قابلیت دسترسی خدمات سلامت روان کمک می‌کنند.

استرس و اضطراب

مشاوره آنلاین همچنین می‌تواند ابزار مفیدی برای کمک به افراد جهت مقابله با استرس و اضطراب باشد. در یک مطالعه‌، محققان به بررسی اثربخشی احتمالی یک برنامه مبتنی بر موبایل برای مدیریت استرس، اضطرا و افسردگی خفیف تا متوسط پرداختند.

این برنامه به مدت شش هفته طول کشید که طی‌ آن مدت شرکت کننده‌ها به برنامه‌ای دسترسی داشتند که شامل بخش‌های مبتنی بر رفتاردرمانی شناختی آنلاین، خودنظارتی آنی و ارسال پیام‌های آنی بود.

کسانی که در این برنامه شرکت کرده بودند بهبودی‌هایی را در نشانه‌های استرس، اضطراب، و افسردگی‌شان نشان دادند. پریشانی و ناراحتی روانشناخلی کلی کاهش یافت و خیلی‌ از افراد بهبودی‌هایی را نیز در زمینه خودکفایی نشان دادند.

انواع مشاوره آنلاین

همه درمان‌های آنلاین مثل هم و یک جور نیستند و شیوه درمانی‌ای که شما انتخاب می‌کنید ممکن است به انواع مختلفی از عوامل بستگی داشته باشند از جمله مشکلتان و اهداف درمانی‌تان.

برخی اشکال مانند رفتاردرمانی شناختی (CBT) که در فرمت‌های آنلاین  ارائه می شوند پرطرفدارترند، در حالیکه برخی دیگر مانند حساسیت زدایی و پردازش دوباره حرکات چشم (EMDR) ممکن است انجامشان به صورت آنلاین سخت‌تر و حتی غیرممکن باشد.

کلام آخر

مشاوره آنلاین می‌تواند گزینه جایگزینی عالی برای درمان باشد. برخی افراد شاید واقعاً صحبت با یک روانشناس به صورت آنلاین را بیشتر ترجیح دهند- به عنوان مثال شخصی که مبتلا به اختلال اضطراب است ممکن است درمیان گذاشتن احساساتش به صورت آنلاین برایش راحت‌تر باشد.

اینکه آیا مشاوره آنلاین ممکن است برای شما مناسب باشد یا نه به نیازهای فردی شما و شدت نشانه‌هایتان بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید مشاوره آنلاین می‌تواند گزینه خوبی باشد، در مورد برخی خدمات آنلاین مختلف تحقیق کنید یا با درمانگر فعلی‌تان صحبت کنید تا ببینید که آیا با تغییرجهت شما به شمت مشاوره آنلاین موافق هستند یا نه.

جوانب مثبت و منفی مشاوره آنلاین

آیا به فکر مشاوره آنلاین هستید؟ اینترنت زمینه و عرصه جدیدی را برای درمان سلامت روان فراهم آورده است، اما این روش یک سری مزایا و معایبی دارد که باید قبل از تصمیم گیری در این مورد که آیا درمان مجازی که به درمان از راه دور نیز معروف است برایتان مناسب است یا نه، آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

در رویارویی با اقدامات فاصله گذاری اجتماعی مورد نیاز در بحران کوید 19، بسیاری از روان درمانی‌های حضوری بدون هیچ ضرورتی آنلاین شده‌اند.

جوانب مثبت مشاوره آنلاین

بیایید برخی از مهمترین مزایای مشاوره آنلاین را بررسی کنیم.

گزینه‌ای خوب برای مناطق دورافتاده

مشاوره آنلاین امکان دسترسی به اطلاعات سلامت روان و درمان را برای افرادی که در مناطق روستایی یا دورافتاده به سر می‌برند فراهم می‌آورد.

طی کردن مسافت‌های طولانی با ماشین و صرف زمان زیاد برای دسترسی به روان درمانی می‌تواند برای خیلی از افرادی که به کمک نیاز دارند باعث ایجاد زحمت شود. اگر به اینترنت قابل اطمینان دسترسی دارید، مشاوره آنلاین می‌تواند دسترسی نسبتاً سریع و آسان به درمانی که در غیر آن صورت به راحتی در دسترستان نبوده را فراهم آورد.

دسترس پذیری برای افراد با محدودیت‌ها فیزیکی

مشاوره آنلاین روانشناسی امکان دسترسی را برای افرادی که دارای ناتوانی یا خانه نشین هستند، فراهم می‌آورد. در رابطه با دسترسی به مراقبت‌های بهداشت روان، جابجایی هم می‌تواند مسئله‌ای بزرگ و جدی باشد. به عنوان مثال روانشناسی که بیرون از خانه خودش کار درمان را انجام می‌دهد شاید نتواند همه مراجعین احتمالی را پذیرش کند. افرادی که به دلایل مختلفی مانند بیماری‌های جسمی یا روانی قادر به ترک منزل نیستند، ممکن است از نظرشان مشاوره آنلاین روانشناسی گزینه جایگزین مفیدی برای محیط‌های روان درمانی سنتی باشد.

راحتی و مقرون به صرفگی

مشاوره آنلاین روانشناسی معمولاً به نسبت مقرون به صرفه و راحت است. از آنجاییکه شما در کمال آسایش و راحتی در منزل خودتان در جلسات آنلاین شرکت می‌کنید، اغلب می‌توانید جلسات درمانی‌تان را در زمان‌هایی تنظیم کنید که از همه برایتان راحت‌ترند.

روانشناسانی که بیماران را فقط به صورت آنلاین درمان می‌کنند احتمالاً  هزینه‌های اضافی کمتری دارند مانند هزینه اجاره مکان.

درمان قابل دسترس تر است.

اینترنت باعث شده که درمان سلامت روان توسط روانشناس خوب در تهران قابل دسترس تر شود.

افراد ممکن است از صحبت در مورد مسائل سلامت جسمی‌شان با دوستان و خانواده‌ خود احساس راحتی کنند، ولی شاید هنگام بحث در مورد مسائل سلامت روان که به همان اندازه مهم هستند همانقدر احساس راحتی نداشته باشند. دسترسی آنلاین باعث می‌شود که غلبه بر بدنامی‌ای که از قدیم با مسائل سلامت روان همراه بوده آسانتر شود.

درمان از راه دور می‌تواند ابزاری مهم برای کمک به افراد باشد تا در مورد سلامت روانشناختی آگاهی و شناخت بیشتری کسب کنند. حتی اگر احساس می‌کنید سلامت روانتان قوی است، باز هم مشاوره آنلاین روانشناسی می‌تواند به شما کمک کند تا از لحاظ روانی قوی‌تر شوید. شما می‌توانید در مورد رفتارهای سالم و راهبردهای مقابله‌ای که منجر به سلامت روانشناختی بهتری می‌شوند بیشتر آگاه شوید.

نیازی نیست که حتماً از لحاظ بالینی دارای مشکل خاصی تشخیص داده شوید که بتوانید از صحبت با یک متخصص بهره مند شوید و مشاوره آنلاین می‌تواند زمینه آسانی را برای شروع فراهم آورد.

نکات منفی مشاوره آنلاین روانشناسی

گرچه مشاوره آنلاین روانشناسی احتمالاً می‌تواند برای افرادی که در شرایط خاصی هستند خیلی مفید و کمک کننده باشد، اما در این برهه زمانی در مقایسه با گزینه‌های درمان سنتی بدون خطر و ایراد هم نیست.

عدم پاسخ به موقعیتهای بحران

چون روانشناسان آنلاین از مراجع دور هستند، وقتی بحرانی روی می‌دهد پاسخ سریع و مؤثر سخت می‌شود.

اگر مراجعی افکار خودکشی را تجربه کند یا از یک اتفاق ناگوار شخصی رنج ببرد، ارائه کمک و یاری مستقیم برای روانشناس می‌تواند سخت و حتی غیرممکن شود.

——————————————————————————————————

چه انتظاراتی باید از مشاوره آنلاین روانشناسی داشته باشیم، چطور پرداخت کنیم، و چطور شروع کنیم؟

وقتی افراد به درمان فکر می‌کنند، خودشان را تصور می‌کنند که در مطبی نشسته‌اند و دارند با یک درمانگر به صورت چهره به چهره صحبت می‌کنند حتی ممکن است مبلی که اغلب در کارتون‌ها و فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود  و نشان دهنده مطب‌های روان درمانی است را هم تصور کنند.

گرچه خیلی از درمانگران هنوز هم از آن حالت سنتی ارائه درمان استفاده می‌کنند، ولی محبوبیت مشاوره آنلاین روانشناسی طی چند سال گذشته افزایش یافته است. در واقع، این مدل درمان به نوعی خدمات ضروری در طول دوران همه گیری ویروس کرونا تبدیل شده است.

با این حال برخی افراد هنوز هم نسبت به مشاوره آنلاین روانشناسی محتاط عمل می‌کنند. و برخی دیگر می‌خواهند برای این درمان ثبت نام کنند اما نمی‌دانند از کجا شروع کند. در ادامه پاسخ‌های برخی از رایج‌ترین پرسش‌های در مورد مشاوره آنلاین را ارائه می‌کنیم.

آیا مشاوره آنلاین روانشناسی مؤثر است؟

مطالعات نشان می‌دهند که مشاوره آنلاین روانشناسی می‌تواند در بسیاری از موارد درست به اندازه درمان حضوری مؤثر باشد. در اینجا یافته‌های برخی از پژوهش‌ها را ارائه می‌کنیم:

در مطالعه‌ای که در سال 2014 در مجله تحقیقات و درمان رفتاری انجام شد محققان دریافتند که اختلال‌های اضطرابی را می‌توان به نحوی مؤثر از طریق رفتاردرمانی شناختی آنلاین درمان کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه گزارش کردند که طی یک دوره پیگیری یک ساله بهبودی‌هایشان همچنان باقی مانده بودند.

  • در مطالعه‌ای که در سال 2014 در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد محققین دریافتند که مشاوره آنلاین درست به اندازه درمان چهره به چهره برای افسردگی مؤثر است.
  • در مطالعه‌ای که در سال 2018 در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شد مشخص گردید رفتاردرمانی شناختی آنلاین درست به اندازه درمان چهره به چهره برای افسردگی عمده، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.

مزایای احتمالی این مدل درمان چیست؟

خیلی از افراد از راحتی و آسایش مشاوره آنلاین روانشناسی خوششان میآید. از نظر آنها این مدل درمان باعث صرفه جویی در زمان می‌شود زیرا مجبور نیستند رفت و آمد کنند.

زمان بندی هم برای آنها راحت‌تر است. قرارهای مشاوره آنلاین روانشناسی ممکن است در طول ساعات شب و آخر هفته‌ها هم وجود داشته باشند. اگر می‌خواهید با روانشناسی از طریق چت یا پیام رسان ارتباط برقرار کنید، معمولاً می‌توانید این کار را در هر ساعتی از شبانه روز انجام دهید.

آیا این روش ایراداتی هم دارد؟

برخی افراد احساس می‌کنند مشاوره آنلاین روانشناسی در مقایسه با درمان چهره به چهره کمی سرد و عاری از احساسات است. به علاوه، روانشناسان نمی‌توانند زبان بدن را به همان شیوه درمان‌های حضوری بخوانند (حتی اگر از چت‌های تصویری استفاده شود).

چطور باید وب سایت یا اپلیکیشنی را انتخاب کنم؟

وب سایت‌ها و اپلیکیشن­های مشاوره آنلاین روانشناسی زیادی وجود دارند. هنگام انتخاب، به این فکر کنید که می‌خواهید ارتباطات شما با روانشناستان به چه صورت باشد. آیا ترجیح می‌دهید وقت‌های ملاقاتتان به صورت ویدئوی زنده باشد؟

نقد و بررسی‌های سایت­های مختلف را بررسی کنید تا بفهمید کاربران از چه چیز آنها خوششان آمده و از چه چیزهایی خوششان نیامده. بعد، می‌توانید خدماتی که به بهترین نحو ممکن با نیازهای شما مطابقت داشته باشد را انتخاب کنید.

چطور با روانشناس آنلاین ارتباط برقرار کنم؟

برخی سایت‌ها چندین روش ارتباطی را ارائه می‌کنند، مانند پیام متنی، پیام صوتی، و پیام تصویری. برخی دیگر به افراد امکان تماس تلفنی و تماس ویدئویی را می‌دهند.

پرسش و پاسخ‌ها در مورد مشاوره آنلاین روانشناسی

آیا روانشناسان واقعاً متخصصین مجاز هستند؟

روانشناسان آنلاین باید برای ارائه درمان حضوری و همچنین مشاوره آنلاین مجوز و گواهینامه داشته باشند. هر سایت معتبری توضیح می‌دهد که متخصص سلامت روان چه نوع مجوز یا گواهینامه‌ای دارد.

آیا مشاوره آنلاین روانشناسی برای همه ایده خوبی است؟

بیشتر روانشناسان آنلاین در مورد اینکه چه کسانی گزینه‌های خوبی برای خدماتشان هستند و چه کسانی نیستند اطلاعاتی را در وب سایتشان ارائه می‌کنند. مشاوره آنلاین معمولاً برای افرادی که فعالانه افکار خودکشی دارند یا کسانی که دچار روان پریشی هستند توصیه نمی‌شود.

آیا همه انواع درمان‌ها به صورت آنلاین هم وجود دارند؟

خیر. برخی انواع درمان‌ها به صورت آنلاین ارائه نمی‌شوند. بازی درمانی، شن بازی، یا EMDR به عنوان مثال معمولاً فقط به صورت جلسات حضوری ارائه می‌شوند. با این حال بیشتر انواع دیگر درمان را می‌توان به صورت آنلاین ارائه کرد.

آیا می‌توانم برای فرزندم مشاوره آنلاین روانشناسی بگیرم؟

خیلی از وب سایت‌ها مشاوره آنلاین روانشناسی برای نوجوانان هم ارائه می‌کنند. مشاوره آنلاین برای کودکان کم سن و سال‌تر ممکن است محدودتر باشد. احتمالاً باید این موضوع را با ارائه دهنده خدمات درمانی‌تان چک کنید.

چه مدت در درمان خواهم بود؟

این موضوع به نیازهای درمانی‌تان بستگی دارد. برخی افراد فقط برای مدتی کوتاه پیامهایی را ردّو بدل می‌کنند و در یکی دو جلسه آنلاین شرکت می‌کنند. برخی دیگر از مشاوره آنلاین به عنوان یک منبع درازمدت استفاده می‌کنند.

چندبار با روانشناسم صحبت خواهم کرد؟

این موضوع بسته به نیازها، ترجیحات و سایتِ درمانی که انتخاب می‌کنید خیلی فرق می‌کند. می‌توانید یکبار در روز با روانشناس آنلاینتان پیام رد و بدل کنید. یا می‌توانید هر ماه یکبار در یک ویدئوچت شرکت کنید. همه اینها به توصیه‌های روانشناستان و اینکه چه چیزی برایتان بهتر است بستگی دارند.

چه نوع مسائلی را می‌توان به صورت آنلاین درمان کرد؟

بیشتر مسائل سلام%