انحراف جنسی چیست؟ واژه انحراف جنسی (پارافیلیا) از دو واژه یونانی به معنی «در کنار» و «عشق» آمده است. بر طبق چاپ چهارم کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی ( DSM- IV )، نابهنجاری های جنسی (پارافیلیاها)، خیالپردازی های غیر معمول، امیال شدید و یا رفتارهای جنسی هستند که معمولا حالت تکراری داشته و از لحاظ جنسی، برانگیزنده اند.

برای توضیح بیشتر در پاسخ به سوال انحراف جنسی چیست؟ می توان گفت: این فعالیت ها عموما معطوف به تحقیر خویشتن یا شریک جنسی است با روی کودکان یا افراد غیر موافق یا اشياء غیرانسانی متمرکز است. این امیال و رفتارها باید حداقل ۶ ماه طول کشیده و از لحاظ بالینی سبب ناراحتی چشمگیر فردی، اختلال عملکرد اجتماعی، شغلی و یا سایر زمینه های کارکردی مهم شود. انحراف جنسی ممکن است شامل اعمال خلاف قانون شود؛ جرایم جنسی جنایی نیز به این طبقه از اختلالات تعلق دارند.

ویژگی های انحرافات جنسی:

خیال پردازی های جنسی خاص و امیال جنسی شدید و انجام انحرافات جنسی معمولا تكرارشونده بوده و برای افرادی که درگیر آن هستند، ناراحت کننده است. یک خیال ویژه با اجزاء خودآگاه و ناخوداگاه آن، علامت مشخصه انحرافات جنسی است و پدیده های ارگاسم و انگیختگی جنسی جزء فرعی آن ها محسوب می شود.

تأثیر خیالپردازیها و نمود آنها در رفتار شخص، از حيطه جنسی فراتر می رود و زندگی شخص را در بر می گیرد. کارکرد عمده رفتار جنسی در انسان، کمک به برقراری پیوند، ابراز و تقویت عشق بین دو نفر و تولید مثل است.

انحرافات جنسی، رفتارهای انحرافی هستند که افراد آنها را پنهان نگاه می دارند و ممکن است اعمال آنها، دیگران را کنار بگذارد و یا به آنها آسیب برساند و بالاخره احتمال برقراری پیوند بین دو انسان را از بین ببرد. انگیختگی انحراف جنسی ممکن است گذرا باشد و در کسانی که فقط در دوره های استرس یا تعارض هستند، ظاهر شود. ولی اغلب این رفتارها، مشکلاتی هستند که در سراسر عمر وجود داشته و همراه با تصورات منحرف جنسی است که پیش از بلوغ با همزمان با آن شروع می شوند.

طبقه بندی عمده انحرافات جنسی

طبقات عمده انحراف جنسی در DSM- IV عبارتند از: نمایشگری، یادگارخواهی ، مالش، بچه خواهی، آزارخواهی جنسی، آزارگری جنسی، تماشاگری جنسی، یادگارخواهی همراه با مبدل پوشی و یک طبقه مجزا برای سایر انحرافات جنسی که به گونه ای دیگر مشخص نشده اند (مانند حیوان خواهی). یک فرد، ممکن است انحرافات جنسی متعددی داشته باشد.

احتمال وجود چند رجحان جنسی در یک فرد بیشتر از حدی است که تصادفی به نظر آید. شایع ترین اختلالاتی که با هم دیده می شوند، عبارتند از: یادگار خواهی، مبدل پوشی و آزارگری- آزارخواهی.

انواع دیگری از الگوهای رجحان و فعالیت جنسی ممکن است روی دهد که نسبتا ناشایع اند. این اختلالات، عبارتند از: هرزه درایی تلفنی، استفاده از اختناق یا آنوکسی برای تقویت تحریک جنسی و …. اعمال شهوی به حدی متنوع اند و بسیاری از آن ها به حدی نادر و عجیب و غریبند که نمی توان برای هر کدام از آن ها اصطلاح خاصی به کار برد.

در صورتی که احساس می کنید در هر یک از حیطه های توضیح داده شده دارای مشکل هستید برای رفع آن توصیه می شود حتما به یک روانشناس خوب مراجعه کنید.

منبع: کتاب تمایلات و رفتارهای جنسی انسان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید