تاثیر شیشه بر سلامت دندان‌ها: متامفتامین (شیشه) که به آن مت هم می گویند یک ماده مخدر خیابانی محرک قوی است که به شدت اعتیادآور است. مصرف شیشه می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامت فرد شود، از جمله مشکلات به شدت قابل رویت و شدید در مورد دهان و دندان‌ها.

در واقع، رابطه بین مصرف شیشه و بیماری‌های دندانی به حدی در رسانه‌ها شناخته شده‌اند که به آن عنوان مشکل دهان شیشه‌ای داده­اند.

دهان شیشه‌ای چیست؟

دهان شیشه‌ای اصطلاحی است که برای توصیف تاثیرات قابل رویت بیماری‌های دهانی در مصرف کنندگان شیشه به کار می برود که به دلیل فساد لجام گسیخته دندان‌ها روی می‌دهد و اغلب با مصرف این ماده اتفاق می افتد.

مصرف کنندگان شیشه ممکن است در نتیجه عوارض جانبی خود ماده و عوامل مرتبط با سبک زندگی دارای دندان‌های سیاه، لکه دار، شکسته یا پوسیده باشند.

گرچه بر اساس انجمن دندان آمریکا دهان شیشه‌ای یک تشخیص بالینی نیست، اما در میان مصرف کنندگان شیشه میزان بالایی از فساد دندان‌ها و بیماری‌های لثوی وجود دارد. نتایج یک مطالعه که در مجله انجمن دندان امریکا منتشر شد نشان می‌دهد در گروهی متشکل از 571 مصرف کننده شیشه:

  • 6% مصرف کنندگان مسن‌تر شیشه کمتر از 10 دندان در دهانشان داشتند.
  • 23% هنوز هم همه دندان‌های طبیعی‌شان را داشتند.
  • 31% داشتند 6 یا تعداد بیشتری از دندان‌هایشان را از دست می‌دادند.
  • 40% اعتراف کردند که از ظاهر دندان‌هایشان خجالت می‌کشند.
  • 96% دندان پوسیده داشتند.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران

شیشه چه تأثیری بر دهانتان می‌گذارد(تاثیر شیشه بر سلامت دندان‌ها)

مصرف متامفتامین یا شیشه به چندین شیوه به سلامت دندان‌هایتان ضربه می زند:

  •  دندان قروچه: مصرف شیشه می‌تواند منجر به دندان قروچه شود، وضعیتی که در آن افراد دندان‌هایشان را به هم می‌سابد یا فشار می‌دهند.
  • عدم رعایت بهداشت دندان‌ها: نشئگی ناشی از مصرف شیشه ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد که طی این مدت مصرف کنندگان اغلب بهداشت دندان‌هایشان را به خوبی رعایت نمی‌کنند مانند مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان که باعث می‌شود مواد قندی مدت زمان زیادی روی دندان‌هایشان بمانند.
  • رژیم غذایی بد: تحت تأثیر شیشه و اغلب در طول ترک، افراد اغلب دچار میل شدید به مواد قندی و نوشیدنی‌های گازدار می‌شوند که برای دندان‌ها مضر هستند.
  • خشکی دهان: مصرف محرک‌ها، از جمله شیشه همچنین می‌تواند منجر به خشکی دهان شود که باعث کاهش بزاق حفاظتی در اطراف دهان می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت وابسته چیست؟ 

آیا دهان شیشه‌ای قابل جبران است؟(تاثیر شیشه بر سلامت دندان‌ها)

مطالعه‌ای در مورد مصرف کنندگان شیشه در چین نشان داده که بیش از 97% این افراد دچار پوسیدگی دندان بودند اما شیوع پوسیدگی در میان کسانی که کمتر از یک سال شیشه مصرف کرده بودند یا کسانی که حداقل دوبار در روز دندانشان را مسواک می‌زدند کمتر بود.

اما حتی زمانی که فرد بهداشت دندان‌هایش را رعایت می‌کند، پیشگیری از آسیب دندان‌ها که اغلب در صورت مصرف شیشه اتفاق می افتد سخت است. و گرچه موارد نه چندان جدی پوسیدگی دندان را می‌توان درمان کرد، اما قابل جبران و برگشت نیست.

در واقع، مصرف شیشه می‌تواند باعث پوسیدگی شود تا حدی که دندان ها را نمی‌توان نجات داد و باید کشیده شوند.

متاسفانه، دندانپزشکان نمی‌توانند کار چندانی برای بیماری که مبتلا به دهان شیشه‌ای باشد انجام دهد و درمان موفق معمولاً شامل کشیدن دندان است نه درمان و جبران بیماری دهانی.

در نهایت، بهترین روند درمان برای کسی که با بیماری دهانی ناشی از مصرف شیشه به سر می‌برد درمان اعتیاد است. دندانپزشک می‌تواند اطلاعاتی را در مورد تاثیرات مواد به بیماران ارائه کند و منابعی مانند یک روانشناس خوب در تهران را به آن‌ها پیشنهاد کند. درمان اعتیاد به شیشه معمولاً یک فرایند طولانی و ادامه دار است که مستلزم سم زدایی پزشکی همراه با درمان مداوم و حمایت اجتماعی برای پیشگیری از عود است.

بیشتر بخوانید: آیا راه سریع از بین بردن استرس را می دانید؟

کلام آخر در مورد تاثیر شیشه بر سلامت دندان‌ها

ظاهر فیزیکی دهان شیشه‌ای اغلب تکان دهنده است و مطالعات نشان داده‌اند کسانی که دچار آن می‌شوند از ظاهر خود آگاهی دارند. متاسفانه، بیماری دندانی چیزی به جز مشکلات سلامت مرتبط با مصرف شیشه نیست.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید