بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران کجاست؟

برای این که به این پرسش پاسخ دهیم ابتدا باید بدانیم که نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک به زبان ساده

فهرست

با نوروفیدبک در واقع ما می خواهیم امواج مغزی شخص را نرمال کنیم. اولین سوال که پیش می آید این است که اصلا ما چگونه می فهمیم که امواج مغزی ما نرمال است یا آنرمال؟؟

آیا امواج مغزی من به صورت نرمال ست؟ 

تشخیص این مورد در اولین جلسه نوروفیدبک صورت می گیرد، که به آن جلسه ارزیابی هم می گویند. امواج مغز شما با امواج نرمال مقایسه می شود و نقاط و امواج مغزی که در حیطه نرمال قرار ندارند مشخص می شود. سپس در جلسات بعدی روی آن امواج کاری می شود تا نرمال شوند، علاوه بر آن بر اساس همان ارزیابی صورت گرفته به شما گفته می شود که دچار چه نوع مشکلاتی هستید: مانند اختلال در خواب، اضطراب، افسردگی، وسواس و …

کاربرد نوروفیدبک چیست، برای چه مشکلاتی از آن استفاده می شود؟

اولین و مهم ترین کاربرد نوروفیدبک در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران برای بهبود تمرکز و حافظه می باشد که در صورتی که در امواج مغزی نیز این مشکل دیده شود، پروتکل خاص آن انجام می شود، دومین کاربرد نوروفیدبک برای درمان مشکل بیش فعالی و نقص در توجه(ADHD) است، سومین کاربرد آن برای اختلالات خواب می باشد، برای درمان افسردگی، اضطراب، ترک اعتیاد و غیره نیز از پروتکل های خاص برای هر فرد با توجه به امواج مغزی آن فرد استفاده می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد، برای بهبود تمرکز و حافظه از نوروفیدبک بسیار استفاده می‌شود، به همین خاطر حتی برای بسیاری از مسابقات ورزشی که احتیاج به تمرکز و دقت بالا است مانند دارت و اسکی نیز از نوروفیدبک استفاده میشود.حافظه و نوروفیدبک

حال می خواهیم بدانیم که چگونه نوروفیدبک امواج را نرمال می کند؟

بعد از جلسه اول که امواج مغزی سنجیده می‌شود، جلسات درمانی نوروفیدبک در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران با توجه به مشکل مراجع و پروتکل درمانی خاص وی به صورت هفته ای ۲ الی ۳ بار انجام می‌گیرد یک یا دو الکترود روی سر مراجع در نقطه های خاص بر اساس پروتکل درمانی قرار می‌گیرد و دو الکترود نیز روی گوش قرار گرفته و سپس کافی است بر روی انیمیشنی که در مانیتور روبروی او قرار گرفته تمرکز کند، هنگامی که امواج مغزی مراجع به سمت محدوده نرمال حرکت می‌کند، انیمیشن شروع به حرکت می‌کند، نوروفیدبک اساس کارش بر مبنای شرطی سازی عاملی می باشد. 

در حقیقت در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران درمان به این صورت انجام می گیرد که وقتی در جلسات متناوب هنگامی که امواج به سمت بهینه حرکت می کنند انیمیشن شروع به حرکت می کند(یعنی تشویق می شود)، امواج در زمان های دیگر نیز به سمت نرمال می رود. این به مانند این است که وقتی کار کسی را تشویق می کنیم احتمال اینکه دوباره آن کار را انجام بدهد بیشتر می شود، احتمال اینکه امواجی در مغز را که ما تقویت کردیم بیشتر شود نیز به همین دلیل شرطی سازی عاملی بیشتر می شود.

با یادگیری نحوه مدیریت پاسخ به استرس با استفاده از بیوفیدبک افراد می توانند تاثیرات مضر جسمی و روانی استرس را کاهش دهند.

بیوفیدبک چطور عمل می کند؟

بیوفیدبک

بیوفیدبک به افراد یاد می دهد که نشانه های جسمی و نشانگان استرس و اضطراب شان را تشخیص دهند، مانند افزایش ضربان قلب، دمای بدن، و کشش عضلانی. دانشمندان معتقدند اغلب این پاسخ به استرس، تمایل بدن به رفتن به حالت ستیز یا گریز برای رویارویی با تهدیدهای احتمالی است که باعث تشدید مشکلات خاصی می شود.

در طول یک جلسه بیوفیدبک معمولی:

  • حسگرهای الکتریکی بسته به نوع پاسخی که اندازه گیری می شود به مناطق خاصی از بدن تان متصل می شوند.
  • این حسگرها به یک دستگاه اندازه گیری وصل می شوند که بازخوردی را در مورد پاسخ های فیزیکی تان ارائه می کنند.
  • در طول جلسه، درمانگرتان شما را از طریق تمرینات روانی مختلفی که ممکن است شامل تجسم بصری، مراقبه، تنفس یا تکنیک های آرامسازی باشند هدایت می کند
  • همچنان که این فعالیت ها را انجام می دهید اطلاعاتی را در مورد پاسخ فیزیکی تان از دستگاه اندازه گیری دریافت خواهید کرد.

این درمان چقدر طول می کشد؟

یک جلسه بیوفیدبک اغلب بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. روند معمول درمان شامل چهار تا شش جلسه است، هرچند هشت تا 10 جلسه هم ممکن است برگزار شود. مدت زمان درمان و تعداد جلسات مورد نیاز به عوامل بسیاری بستگی دارند، از جمله:

  • اینکه پاسخ شما به آموزش ها تا چه حد خوب باشد
  • شرایطی که روی آن تمرکز دارید
  • اهداف تان برای درمان

هزینه اش چقدر است؟

هزینه های بیوفیدبک ممکن است بسیار متفاوت باشد، اغلب بین 35 تا 85 دلار در هر جلسه بیوفیدبک. هزینه ها می توانند بسته به آموزش، شایستگی و تجربه درمانگر بیوفیدبک متغیر باشند.

همچنین چند دستگاه بیوفیدبک در خانه و قابل پوشیدن هم در بازار وجود دارند.

چنین دستگاههایی ممکن است از لحاظ قیمت تفاوت زیادی داشته باشند، چون بعضی از این دستگاهها قیمتشان 20 دلار است و برخی قیمتشان تا چندین هزار دلار هم می رسد.

اثر بخشی

بیوفیدبک اغلب به عنوان نوعی آموزش تلقی می شود نه یک درمان. با آموزش و تمرین، بیوفیدبک را می توان برای کمک به توسعه مهارت های جدیدی که ممکن است به افراد کمک کنند تا بتوانند با مشکلشان بهتر مقابله کنند یا عملکرد بهتری داشته باشند به کار برد.

دستگاههای بیوفیدبک

دستگاههای بیوفیدبک در دو دسته قرار می گیرند. دسته اول آنهایی هستند که توسط متخصصین سلامت روان و پزشکی به کار می روند. دسته دوم آنهایی هستند که در بازار برای مشتریان جهت مصارف شخصی موجود هستند.

دستگاههای بیوفیدبک بالینی

دستگاههای بیوفیدبکی که برای اهداف بالینی به کار می روند توسط اداره غذا و داروی امریکا تنظیم می شوند. این دستگاهها اغلب از طریق مطب درمانگران بیوفیدبک یا مطب یک کارور سلامت دیگر قابل دسترسی هستند.

دستگاههای بیوفیدبک برای استفاده شخصی

برخی از دستگاههای بیوفیدبک را می توان برای استفاده شخصی در منزل از خرده فروشان آنلاین خریداری کرد. چنین دستگاههای اغلب شامل حسگرهای پوشیدنی ای هستند که اطلاعات را ثبت کرده و بعد می توانند به کامپیوتر وصل شوند. سایر دستگاههای پوشیدنی از حسگرهایی استفاده می کنند که بعداً اطلاعات را از طریق یک اپلیکیشن به گوشی تلفن همراهتان می فرستند.

این دستگاهها شامل ابزارهای پوشیدنی ای هستند که از حسگرهای عضلانی تا دستگاههای پاسخ پوستی و مانیتورهای امواج مغزی متغیر هستند. چنین دستگاههایی انواعی از را کارها را انجام می دهند و برخی از بیمارهای مختلف را هدف قرار می دهند مانند میگرن، ضعف عضلات کف لگن، خروپف، افسردگی، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اوتیسم، و اختلالات خواب.

واکنش ها به استفاده از بیوفیدبک

مانند سایر رویکردهای درمانی، بیوفیدبک هم مجموعه خاص مزایا و معایب خودش را دارد. این روش ممکن است برای همه خوب و مناسب نباشد، بنابراین در نظر گرفتن مزایا و خطرات قبل از تعیین اینکه آیا این بهترین گزینه برای شرایط شماست حائز اهمیت است. پس برخی از دلایلی که ممکن است استفاده از بیوفیدبک را مدنظر قرار دهید چستند؟

  • این درمان می تواند مکمل درمان های دیگر باشد
  • بیوفیدبک ممکن است در برخی شرایط که در آنها درمان ها موثر نبوده اند یا در جاییکه افراد نمی توانند داروهای خاصی را مصرف کنند جذاب باشد. چون بیوفیدبک روشی غیرتهاجمی است، بیماران ممکن است آنرا در شرایطی ترجیح دهند که درمان های دیگر ممکن است تهاجمی یا آزاردهنده باشند.
  • آموزش بیوفیدبک می تواند به عنوان بخشی از یک رویکرد درمانی به کار برود. افراد اغلب ترجیح می دهند از بیوفیدبک برای بالابردن تاثیر درمان های دیگر استفاده کنند.
  • در صورتی که شما بخواهید استرس تان را بهتر مدیریت کنید.

·  بیوفیدبک همچنین به افراد یاد می دهد که چگونه پاسخ هایشان در موقعیت های استرس آور را کنترل کنند، که این به افراد کمک می کند تا احساس کنند کنترل بیشتری روی خودشان دارند. این کار به آنها کمک می کند تا بهتر بتوانند استرسی که ممکن است در زندگی روزمره با آنها مواجه هستند را مدیریت کنند، با احساس اضطراب شان مقابله کنند، یا استرسی که ناشی از سایر مشکلات سلامت هستند را مهار کنند. 

ممکن است مزایای دیگری هم وجود داشته باشد.

علاوه بر کمک به افراد برای مدیریت بهتر استرس و مشکلات دیگر، بیوفیدبک همچنین می تواند مزایای دیگری هم برای سلامت روان داشته باشد. فرایند آموزش می تواند به افراد کمک کند تا تکنیک های جدیدی را برای مدیریت اضطراب و پاسخ های هیجانی شان یاد بگیرند.

خطرات احتمالی

به طور کلی بیوفیدبک به عنوان یک شیوه ایمن تصور می شود، اما شما باید همیشه با پزشک یا درمانگرتان در مورد گزینه ها قبل از شروع کار صحبت کنید. بیوفیدبک لزوماً برای همه مناسب نیست و شیوه های دیگر ممکن است برای موقعیت خاص شما بهتر باشند.

اگر به این نتیجه رسیدید که بیوفیدبک برایتان مناسب است، حتماً مدارک و گواهینامه های متخصصی که شما را درمان می کند بررسی کنید و از هزینه های احتمالی آموزش بیوفیدبک تان اطلاع پیدا کنید، از جمله هزینه هر جلسه و هزینه های مربوط به دستگاههایی که ممکن است نیاز باشد خریداری کنید.

کلام آخر

بیوفیدبک گزینه ای است که شاید به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر پاسخ های فیزیکی و رفتارهایتان داشته باشید. قبل از اینکه ببینید آیا این درمان برای شما مناسب است یا نه، مزایا، خطرات و هزینه های مربوط به این نوع آموزش را بررسی کنید.

آموزش نوروفیدبک چگونه به اضطراب کمک می کند؟(در بهترین مرکز نوروفیدبک تهران)

نوروفیدبک کلاً مبتنی بر این اصل است که به مغز یاد می دهد تا خودش را تنظیم کند. وقتی سیستم عصبی مرکزی (CNS) از تنظیم خارج می شود، انواعی از نشانه ها یا رفتارها ممکن است به وجود بیایند، مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات حافظه ای، مسائل مربوط به تمرکز، مشکلات کنترل تکانه. با استفاده از روش نوروفیدبک، شما خودتنظیمی را یاد می گیرید و نشانگان اضطراب تان کاهش می یابد.

نوروفیدبک در سطح ناخودآگاه عمل می کند، که حدود 90 تا 95% مواقع کنترل است. از طریق یک فرایند اندازه گیری و تقویت، فرد یاد می گیرد تا فعالیت موج مغزی اش را تنظیم کند.

فرد خیلی به سادگی، برای تغییردادن امواج مغزی اش در سطح ناخودآگاه از طریق استفاده از کامپیوترها تقویت می شود. این خودتنظیمی باعث آرام شدن سیستم عصبی می شود، و بدین ترتیب نشانگانش را کاهش داده یا حذف می کند. تقریباً هر مغزی، صرف نظر از سطح کارکردش (اختلال کارکردش) می تواند طوری آموزش ببینید تا بهتر عمل کند. پژوهش ها نشان داده اند که تاثیرات بلندمدت نوروفیدبک به مرور زمان ثابت هستند. 

درمان نوروفیدبک چطور می تواند به رفع اضطراب کمک کند

مشاهده شده که نوروفیدبک منجر به تنظیم بهتر فعالیت آمیگدالا می شود؛ منطقه مرتبط با پردازش هیجانی و پاسخ ها به ترس تصور می شود که نوروفیدبک باعث کاهش فعالیت بیش از حد آمیگدالا می شود؛ لذا منجر به کاهش اضطراب و فوبیاها می شود.

در یک مطالعه، مشاهده شد که آموزش آلفا باعث افزایش تولید امواج آلفا از 64% تا 78% شد، و نمرات اضطراب کاهش معناداری داشتند.

افراد مبتلا به اضطراب همچنین فعالیت موج بتای زیادی را نشان می دهند، یعنی فعالیت امواج مغزی مرتبط با بیدار و هشیار بودنشان زیاد است. بعد از آموزش نوروفیدبک، سطوح اضطراب افراد در مقایسه با گروههای شاهد کاهش معناداری می یابد، فعالیت بتا کاهش می یابد، و فعالسازی اینسولا کاهش می یابد. استفاده از فناوری در تاچ پوینتس تحریک متناوب دوطرفه به صورت لمسی یا (BLAST) نیز فعالیت بتا را کاهش می دهد و شاید بتواند به عنوان یک تکنیک جانبی موثر برای درمان اضطراب با نوروفیدبک عمل کند.

به نظر می رسد که نوروفیدبک منجر به تغییرات فیزیولوژیکی مشخصی در مغز می شود که بر پاسخ های ترس تاثیر می گذارد، و بدین ترتیب در کل منجر به نشانگان پریشان کننده و اضطراب کمتری می شود.

پروتکل نوروفیدبک برای اضطراب(در بهترین مرکز در نوروفیدبک تهران)

گام اول در نوروفیدبک این است که یک نقشه مغزی QEEG داشته باشیم. به دست آوردن QEEG یک فرایند غیرتهاجمی و بدون درد است که مستلزم قراردادن کلاهی روی سرتان است. این کلاه حسگرهایی دارد که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کنند.

بعد از تهیه نقشه QEEG مغزی، که فرایندی است که در آن فعالیت EEG ثبت می شود و از لحاظ آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا بتوانیم الگوهای امواج مغزی را ببییم، کارور می تواند هم اطلاعات تشخیصی را ببیند و هم پروتکلی را طراحی کند. به عبارت ساده تر، EEG کمّی یک تحلیل کامپیوتری داده های EEG است و روشی بصری برای دیدن کارکرد مغزی از لحاظ امواج مغزی.

این داده های EEG با یک پایگاه اطلاعاتی مرجع  که EEG افراد دیگری در آن ثبت شده اند مقایسه می شوند. این تحلیل تغییرات از حالت عادی (میانگین) را شناسایی و مشخص می سازد. به عنوان مثال، گزارش QEEG می تواند هر منطقه ای از مغز که در آن فعالیت  EEG بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم است را در مقایسه با حالت عادی نشان دهد. همچنین می تواند نشان دهد که کدام مناطق ارتباط خوبی با مناطق دیگر ندارند و به طور دقیق تر می توان گفت که الگوهای خاص امواج مغزی با کارکردها و شرایط عصبی-فیزیولوژیکی خاصی مرتبط هستند. به عنوان مثال، فردی که دچار اضطراب است ممکن است سطوح بالایی از امواج بتا را نشان دهد، یک موج مغزی بسیار متمرکز، اما فعالیت بیش از حد می تواند باعث شود که فرد احساس اضطراب کند یا باعث ایجاد وفور بیش از حد ارتباطات درونی شود که این امر منجر به حلقه وار شدن افکار یا تفکر منفی می شود.

بعد از اینکه یک پروتکل سفارشی و مخصوص برای اضطراب فرزند شما یا خودتان طراحی شد، نوروفیدبک شروع می شود. همانطور که قبلاً هم گفته شد، از طریق استفاده از کامپیوترها فرد تشویق می شود تا فعالیت موج مغزیش را از یک الگوی از تنظیم خارج شده به یک الگوی سالم تر تبدیل شود.

کامپیوتر فعالیت امواج مغزی را اندازه گیری می کند و بعد مغز را با محرک های دیداری و شنیداری تقویت می کند، معمولاً یک فیلم به صورت مداوم پخش می شود و برای هر باری که یک هدف از پیش تعیین شده حاصل شود یک صدای دینگ پخش می شود. این فرایند خیلی لذت بخش است و از آنجاییکه مغز بسیار خواهان این تقویت ساده است، معمولاً ظرف چند ثانیه از آغاز جلسه شروع به تغییر می کند. از طریق این فرایند تقویت، مغز شروع به تنظیم خود می کند و شما شاهد کاهش نشانگان تان خواهید بود.

بیشتر افراد به دو جلسه در هفته نیاز دارند و تعداد جلسات نوروفیدبک بر اساس شخص و موضوع خاص فرق می کند. گرچه برخی افراد بعد از جلسه اول متوجه کاهشی در نشانه هایشان می شوند، اما خیلی ها به مرور زمان شاهد کاهش تدریجی نشانگان هستند. نوروفیدبک سیستم عصبی مرکزی را آرام می کند به نحویکه یک کودک، نوجوان یا فرد دارای اضطراب بتواند مدیریت استرسش را به شیوه های سالم یاد بگیرد.

پژوهش های گسترده زیادی وجود دارند که نشان دهنده اثربخشی نوروفیدبک برای افراد دچار اضطراب هستند. در مدت حدود 45 سال، نوورفیدبک با حداقل تهاجمی بودن و عوارض جانبی موثر بودنش را اثبات کرده است. این درمان ها همراه با روان درمانی به مشکل کژتنظیمی سیستم عصبی مرکزی و احساسات زیربنایی، افکار منفی و رفتارها می پردازند تا تغییرات ماندگاری را ایجاد کنند.

اگر به دنبال حمایت از اضطراب خود یا فرزندتان به شیوه ای موثر و مبتنی بر پژوهش هستید که این خود روشی کل گرایانه است پس به روش نوروفیدبک هم فکر کنید.

 

نوروفیدبک یا دارو:

در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران برای جواب این پرسش نوروفیدبک یا دارو کدام یک بهتر است یا توصیه می شود، این طور پاسخ داده می شود که برای بهبود توجه و تمرکز در صورتی که نقصی در مغز وجود نداشته باشد، مطمئنا نوروفیدبک توصیه می‌شود و در بقیه موارد نیز بستگی به شدت بیماری و نوع مشکل دارد که فرد به فرد متفاوت می باشد. در برخی موارد هم دارو و هم نوروفیدبک در کنار هم توصیه می‌شود و در برخی موارد نوروفیدبک به تنهایی می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد، ولی باید به این موضوع توجه داشت که از نوروفیدبک برای درمان تمامی مشکلات نمی توان استفاده کرد، همانطور که در بالا عنوان کردیم کاربرد نوروفیدبک در حیطه های خاص می باشد و در برخی موارد نیز برای بعضی از مشکلات همانگونه که توضیح داده شد دارو به تنهایی کفایت می‌کند.

هزینه نوروفیدبک در تهران:

هزینه نوروفیدبک در تهران در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران با توجه به دستگاهی که استفاده می‌شود، پروتکل درمانی (و مدت زمان لازم برای این پروتکل)، تعداد پروتکل های استفاده شده، تعداد جلسات در هفته و مدت زمان لازم برای درمان محاسبه می‌شود و در حقیقت نمی توان میزان مشخص و قطعی برای هزینه نوروفیدبک نام برد.

قرص نوروفیدبک چیست:

بسیاری از مراجعین ما در مورد قرص نوروفیدبک می پرسند و یکی از سوالهای متداول این است که قرص نوروفیدبک چیست و آیا می‌توانیم به جای جلسات نوروفیدبک از قرص نوروفیدبک استفاده کنیم. در حقیقت قرص نوروفیدبک ای وجود ندارد و فقط دستگاه نوروفیدبک وجود دارد که باید در مراکز روانشناسی (بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران) جلسات نوروفیدبک انجام بگیرد.

آموزش نوروفیدبک در تهران(در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران)

به محض اتمام ارزیابی و مشخص نمودن اهداف درمانی در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران، در طی دوره درمان یک یا دو الکترود بر روی جمجمه و یک یا دو الکترود هم بر روی لاله گوش کار گذاشته میشود. سپس بیمار از طریق مشاهده مانیتور کامپیوتر و گوش دادن به آهنگ مخصوص مشغول انجام وظایفی مثل بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و یا خواندن می شود. این جلسات آموزشی به منظور یادگیری مراجع در ایجاد تغییرات آهسته و تدریجی و در نتیجه باز آموزی الگوهای امواج مغزی طراحی می شوند.

با تداوم جلسات نوروفیدبک در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران، هدایت و تمرین، الگوهای امواج مغزی سالمتری ایجاد و پایدار خواهند شد. لازم است، که بعضی از مراجعین یاد بگیرند که سرعت یا اندازه امواج مغزی خود را در نقاط خاصی از مغز افزایش دهند. و بعضی از مراجعین هم یاد بگیرند که سرعت یا اندازه امواج مغزی خود را در نقاط خاصی از مغز کاهش دهند.

 به سخن دیگر، نوروفیدبک یعنی تمرین یا انجام فیزیوتراپی با مغز است که موجب تقویت و انعطاف پذیری قوای شناختی و کنترل آن می شود. آموزش نوروفیدبک معمولا نیازمند ۴۰ تا ۵۰ جلسه آموزش بوده و هر جلسه هم حدود ۴۵ دقیقه وقت لازم دارد.

فواید نوروفیدبک چیست؟

مطمئنا مهم ترین فایده نوروفیدبک تاثیرگذاری آن است، که در حیطه های مختلفی مانند بهبود تمرکز و حافظه، افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلالات خواب و .. تاثیر گذار است، نکته بعدی نداشتن عوارض در این درمان است، به این خاطر که چیزی وارد بدن نمی شود در مقابل با دارو بدون عوارض بدون این درمان فایده مهم دیگر آن است، علاوه بر آن ماندگاری اثر این درمان است، همان طور که می دانیم در دارو درمانی با قطع دارو اثرگذاری آن نیز قطع می شود ولی در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران می دانیم که اثرگذاری این درمان بعد از قطع شدن آن نیز همچنان ادامه دارد.

آیا نوروفیدبک بر روی همه افراد به یک میزان تاثیرگذار است؟

خیر، این درمان نیز مانند تمامی درمان ها(از دارو درمانی تا انواع روان درمانی ها)، تاثیزگذاری متفاونی بر افراد مختلف بستگی به نوع مشکل و شدت آن دارد.

آموزش نوروفیدبک برای اختلال بیش فعالی و نقص توجه

آموزش نوروفیدبک بیوفیدبک الکتروانسفالوگرام (EEG) نیز نامیده می شود. نوروفیدبک ممکن است به کودک شما کمک کند تا یاد بگیرد چگونه فعالیت مغزی خود را تنظیم کند، که این کار به آنها کمک می کند تا بتوانند در مدرسه یا محل کار تمرکز بهتری داشته باشند.

در بیشتر افراد، تمرکز بر یک کار به سرعت بخشیدن به فعالیت مغز کمک می کند. که این امر باعث می شود مغزتان کارایی بیشتری داشته باشد. برعکسش هم در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه صادق است. اگر فرزند شما این مشکل را دارد، عمل تمرکز می تواند باعث آسیب پذیری آنها در مقابل حواس پرتی شده و کارایی شان پایین بیاید.برای همین است که صرف اینکه به آنها بگویید توجه کنند نمی تواند موثرترین راهکار باشد. آموزش نوروفیدبک ممکن است به فرزند شما کمک کند تا میزان توجه مغزش را در صورت نیاز بالاتر ببرد.

در طول جلسه نوروفیدبک:

پزشک فرزند شما یا درمانگرش حسگرهایی را به سر او وصل می کند. این حسگرها به یک مانتیور متصل می شوند و به فرزندتان اجازه داده می شود تا الگوهاهی امواج مغزی شان را ببینید. بعد پزشک یا درمانگر به فرزند شما یاد می دهد که روی کارهای خاصی تمرکز کنند. اگر فرزندتان بتوانند ببینید که مغزش وقتی بر کارهای خاصی تمرکز می کند چگونه عمل می کند، ممکن است بتواند کنترل بر فعالیت های مغزی اش را یاد بگیرد.

در نظریه، فرزند شما می تواند از حسگرهای بیوفیدبکی و مانتیور به عنوان راهنمایی برای کمک به خود جهت یادگیری فعال نگه داشتن مغزش در طول تمرکز یا انجام کارهایی خاص استفاده کند. در طول یک جلسه درمانی، آنها می توانند انواعی از راهبردها را برای حفظ تمرکزشان به کار ببرند و ببینید که اینها چه تاثیری بر فعالیت مغزی شان می گذارند. این کار شاید به آنها کمک کند تا راهبردهای موفقی را توسعه دهند که بتوانند زمانی که دیگر به این حسگرها وصل نیستند از آنها استفاده کنند.

نوروفیدبک و افسردگی 

مغز ما ذاتاً می خواهد در یک وضعیت طبیعی بماند. این حالت تعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات مان را مدیریت کنیم. همه ما حس منفی بودن را تجربه می کنیم، اما ماندن در این الگوهای فکری تعادل ما را بهم می زند. هرچقدر که مدت زمان بیشتری در این حالت های منفی بمانیم، رسیدن دوباره به آن حالت تعادل برایمان سخت تر می شود.

حالت هایی مانند افسردگی بر نحوه تفکر ما و انتخاب هایی که می کنیم تاثیر می گذارند. افسردگی یک اثر موجی ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب هایمان تاثیر می گذارد، و این انتخاب ها بر تفکر ما تاثیر می گذارند. این الگوها ما را در چرخه های تفکر منفی گرفتار می کنند.

نوروفیدبک تا چه حد برای افسردگی موثر است؟

در سال 2019 در یک مطالعه از نوروفیدبک برای درمان کسانی که دچار افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD) بودند استفاده شد. بعد از دوازده هفته، آنها مشاهده کردند که نرخ های پاسخ افراد 58.3% بودند. بنابراین مشخص شد که نوروفیدبک نه تنها به کاهش نشانگان کمک می کند بلکه همچنین به بهبودی آنها هم کمک زیادی کرد.

فردی آسیب دیده از تروما (ضربه روحی) سالها از افسردگی رنج می برد. این زن دارودرمانی، رژیم غذایی، هیپنوتیزم درمانی، و انواع مختلف درمان های گفتگویی، و ورزش را امتحان کرده بود. گرچه همه این درمان ها تا حدی به این فرد کمک کرده بودند، اما از نظر خودش نوروفیدبک بعد از هشت جلسه باعث ایجاد تفاوت زیادی شد.

خیلی از مطالعات دیگر تا حد بیشتری این یافته ها را تایید می کنند. آزمایش های بالینی بهبودی هایی را در این زمینه نشان می دهند، بخصوص درجایی که درمان های دیگر موثر نیستند. گرچه آزمایشات بالینی کوچک بوده اند، و تحقیقات کمتری در مورد تاثیرات بلندمدت شان صورت گرفته است، اما مزایای آنها هنوز هم بارز هستند.

مطالعات انجام شده همچنین موفقیت در استفاده از آموزش بازخورد آلفا/تتا برای افسردگی عمیق را نشان داده اند. این آموزش همچنین به بهبود آرامسازی، شفای مرتبط با ضربه و خلاقیت هم کمک می کند. 

اختلال وسواس اجباری و نوروفیدبک

مغز انسان سیستمی فوق العاده پیچیده است، اما اسکن های مغزی نشان می دهند افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری در مناطق مربوط به هیجانات و واکنش های شدید فعالیت غیرعادی ای دارند که این امر باعث می شود آنها مستعد فکر کردن بیش از حد به مسائل یا افکار تکراری باشند

که همین مسئله منجر به یک الگوی حلقه ای در کارکرد امواج مغزی شان می شود (انسجام بیش از حد). استفاده از نوروفیدبک برای پرورش و آموزش مناطقی از مغز که با کنترل و واکنش گری هیجانی مرتبط هستند می تواند باعث تطبیق الگوهای مغزی شود. نوروفیدبک این امواج مغزی بیش از حد فعال را کاهش می دهد تا به آموزش دوباره مغز و آرام سازی واکنش گری بیش از حد سیستم عصبی کمک کند.

با دادن بازخورد مستقیم به مغز، مغز ما یاد می گیرد تا به مرور زمان خودش را بهتر تنظیم کند. سیستم عصبی آرام می شود و سیستم لیمبیک می تواند به نحوی مناسب تر نسبت به محرک ها واکنش نشان دهد به جای اینکه هر چیزی باعث تحریک مغز و بدن شود. درمان های مبتنی بر مغزی که ما استفاده می کنیم تاثیر مستقیمی بر ناخودآگاه ما می گذارند، مانند نوروفیدبک، بیوفیدبک، و BRT، و deregulation مغز را کاهش می دهند و به معکوس سازی اختلال وسواس اجباری با آرام کردن سیستم عصبی کمک می کنند تا فرد بتواند به همه محرک ها به شیوه ای سالم تر پاسخ دهد. این به معنای کاهش وسواس ها، اجبارها، و رفتارهای عصبانی و تحریک شده، و افکار نگران و تفکر آرام، رفتارهای درگیر، و توانایی فکر و عمل کردن است بدون اینکه فرد آنهمه در چیزی یا کاری گیر کند.

نوروفیدبک چه کمکی به اختلال وسواس اجباری می کند

مراجعینی که تحت درمان نوروفیدبک قرار می گیرند و روند درمانی کامل شان را انجام می دهند، کاهش معناداری را در واکنش گری هیجانی اغراق آمیزشان مشاهده می کنند. آنها متوجه می شوند که بهتر قادر به تنظیم هیجاناتشان هستند. مراجعین مبتلا به اختلال وسواس اجباری با استفاده از نوروفیدبک می توانند امواج مغزی سالم تری را تولید کنند و بدین ترتیب نشانگان شان را کاهش داده و در نهایت حذف کنند. مراجع نیازی به آگاهی از امواج مغزی ندارد زیرا پرسنل بالینی مراجع را در طول این فرایند راهنمایی می کنند. نوروفیدبک یک روند نویدبخش برای درمان بیماران مبتلا به مشکلاتی مانند اختلال وسواس اجباری است.

نوروفیدبک و اختلال استرس پس از ضربه:

پنیستون و کالکووسکی(۱۹۹۱) تعداد ۳۰ جلسه نیم ساعتی بر روی بازماندگان جنگ ویتنام که به دلیل اختلال استرس پس از ضربه موج گرفتگی در بیمارستان بستری بودند آموزش نوروفیدبک را اجرا کردند و آنها را به مدت ۳۰ ماه پیگیری و با گروه درمان سنتی مقایسه کردند. همه ۱۴ بیمار درمان سنتی، عود مجدد داشته و دوباره بستری شدند در حالیکه فقط تعداد ۳ نفر از ۱۵ نفر گروه نوروفیدبک عود مجدد داشتند. تمامی بیماران گروه نوروفیدبک نیاز کمتری به دارو از خود نشان دادند و از گروه درمان سنتی فقط یک مورد نیاز کمتری به دارو داشته، دو نفر بدون تغییر و ۱۰ نفر هم نیاز بیشتری به داروهای روانپزشکی داشتند. گروه نوروفیدبک در آزمون MMPI پیشرفت قابل توجهی در همه ۱۰ مقیاس بالینی داشتند اما در گروه درمان سنتی هیچگونه پیشرفت مهمی نداشته است.

دیگر کاربردهای بالینی نوروفیدبک:

در مورد اختلالاتی مثل توره، اتیسم (جاروسیوویچ، ۲۰۰۲) و پارکینسون( تامپسون و تامپسون، ۲۰۰۲) کاربردهایی داشته است. از نوروفیدبک در آموزش عملکرد ایده آل مانند موسیقی ( اگنر و گروزیلر، ۲۰۰۳)، ورزشکاران، مدیران عالی رتبه، تقویت قوای شناختی در دانشجویان ( ریزی، لوبار، مک اینتایر، زوفوتو و آبوت، ۱۹۹۶)، برای تقویت حافظه (ورنون و همکاران، ۲۰۰۳) و جلوگیری از زوال عقلی در دوران پیری هم استفاده می شود.

عوارض نوروفیدبک:

فقط تعداد محدودی از عوارض جانبی نوروفیدبک عنوان شده است. گاهی اوقات ممکن است شخص احساس خستگی را تجربه کند. بسیاری از این تجارب در طی مدت زمان کوتاهی از شروع جلسات در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران،  از بین می روند. درمانگر میتواند با تغییر پروتکل ها چنین عوارض جانبی را برطرف سازد. بعضی از مؤسسات دستگاه نوروفیدبک را به منظور استفاده در منزل آموزش داده و آن را به افراد اجاره می دهند. قويا توصیه میشود که استفاده نوروفیدبک در منزل تحت نظارت افراد متخصص انجام شود، بخصوص با گذراندن دوره های کافی در مرکز درمان. در غیر اینصورت ممکن است عوارض منفی شدیدی بوجود آید. لازم به ذکر است که تحقیقات انجام شده زیر نظر متخصصین بوده و کسانی که از دستگاه در منزل استفاده می کنند باید دقت لازم را بکار ببرند.

در واقع می‌توان گفت هرچه درمانی که انجام می‌شود تهاجمی تر باشد عوارض جانبی بیشتری هم دارد، با توجه به اینکه در درمان نوروفیدبک جریانی وارد مغز نمی‌شود، در نتیجه از این لحاظ هیچگونه عوارضی هم ندارد. علاوه بر این مورد این را می‌دانیم که هرچقدر یک روش درمانی سریعتر جواب بدهد به احتمال بالاتری عوارض بیشتری دارد، زیرا که تغییرات بیشتری در یک زمان و یک جا به بدن وارد می شود. مقالات متعددی در این زمینه انجام گرفته است که نشان دادن نوروفیدبک عوارضی به جز در موارد خاص، خستگی ندارد.

عوارض نوروفیدبک در کودکان(در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران):

در کودکان نیز مانند بزرگسالان نوروفیدبک جز خستگی در بعضی موارد، در صورتی که زیر نظر متخصص انجام شود عوارض دیگری ندارد.

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک :

نوروفیدبک به نام بایوفیدبک EEG هم نامیده می‌شود و می‌توان گفت در حقیقت زیرمجموعه بایوفیدبک است. در بایوفیدبک در بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران مراجع می تواند عملکردهای قسمت هایی از بدن را که در حالت عادی به آنها کنترلی ندارد بهبود بخشد، مانند تنفس.

بایوفیدبک بیشتر برای درمان مشکلاتی مانند اضطراب، استرس، دردهای عضلانی و دردهای موضعی و … استفاده می شود، ولی نوروفیدبک فقط در مورد امواج مغزی کاربرد دارد و در آن از سیستم پاداش و شرطی سازی عاملی برای بهبود امواج و به حد نرمال رسیدن آنها استفاده می شود. البته آموزش نوروفیدبک کاملاً به صورت ناخودآگاه صورت می‌گیرد.

 قیمت دستگاه نوروفیدبک

 با توجه به مزایای نوروفیدبک یکی از سوال هایی که برای مراجعین بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران پیش می‌آید این است که قیمت دستگاه نوروفیدبک چقدر است؟ و آیا میتوان در خانه نیز از آن استفاده کرد؟ ما به مراجعین بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران پاسخ می‌دهیم که خیر به هیچ عنوان توصیه نمی شود که این دستگاه نوروفیدبک را در خانه استفاده کنید، زیرا درست است که نوروفیدبک عوارض خاصی ندارد اما برای انجام دادن آن اطلاعات زیادی لازم است و حتماً باید به درستی الکترودها در محل مناسب قرار بگیرند. زیرا در بعضی از نقاط سر به هیچ عنوان روی موج‌های خاصی نباید کار کرد. در نتیجه باید توجه داشت که نوروفیدبک مهم است که تحت نظر متخصص انجام شود.

عکس دستگاه نوروفیدبک:

همان گونه در زیر مشاهده می کنید، الکترودها به نقاطی از سر(طبق پروتکل درمانی وی) متصل می شوند.

عکس دستگاه نوروفیدبک

 

شما با این جستجوها به این مقاله رسیده اید: هزینه هر جلسه نوروفیدبک

بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران : چگونه می توان گفت یک مرکز بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران است؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید