اختلال افسردگی اساسی را می توان بدترین نوع افسردگی دانست. به طور کلی اختلال افسردگی اساسی منجر به کاهش شدید عملکرد فرد در محل کار یا در رابطه با سایر افراد می شود. به بیان دیگر، این بیماری تمام منابعی را که برای بهبودی نیاز دارید، نابود می کند، به همین دلیل درمان بسیار اهمیت دارد. اگر افسردگی اساسی تداوم یابد، ممکن است منجر به مرگ ناشی از خود کشی شود. اگر حتي شک دارید که خودتان یا یکی از آشنایانتان دچار اختلال افسردگی اساسی هستید، سریعا به دنبال درمان و یا یک روانشناس خوب یا روانپزشک باشید.

اختلال افسردگی اساسی

نشانه های اختلال افسردگی اساسی( بدترین نوع افسردگی ) نیز در چهار حوزه افکار، رفتارها، روابط و بدن، قرار می گیرند. پس حال چه چیز منحصربه فردی در مورد بدترین نوع افسردگی وجود دارد؟

اختلال افسردگی اساسی خلق پایین جدی با کاهش قابل توجه لذت و فعالیتهای مورد علاقه را به صورت مداوم، برای دو هفته یا بیشتر شامل می شود. گاهی اوقات مبتلایان به افسردگی به صورت هوشیارانه یا ناهوشیارانه، احساس افسردگی و کاهش علاقه مندی های خود را انکار می کنند. معمولا در مواردی که فرد افسردگی اش را انکار می کند، با مشاهده و بررسی دقیق افرادی که آنها را به خوبی می شناسید، می توانید اختلال و نقص موجود در عملکرد آنها را تشخیص دهید.

برای انتخاب روانشناس این مطلب را بخوانید: روانشناس آقا یا خانم؟؟ کدام برای من مناسب است؟

برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی، علاوه بر دو ویژگی خلق پایین و فقدان علاقه و لذت، معمولا باید نشانه های گوناگون دیگری از جمله نشانه های زیر را داشته باشید:

نشانه های این اختلال

*عدم توانایی در تمرکز یا تصمیم گیری

*افکار مکرر خودکشی

*تغییرات عمده در الگوی خواب

*خستگی بیش از حد

*نشانه های آشکار بی قراری شدید یا کندی عملکرد

*پایین بودن احساس خود ارزشمندی

*تغییرات چشمگیر در اشتها و وزن (افزایش یا کاهش)

* احساس شدید گناه و سرزنش خود

شدت اختلال افسردگی اساسی

نشانه های ذکر شده در این اختلال، تقریبا در طول یک دوره ی حداقل دو هفته ای هر روز به وقوع می پیوندد. این اختلال از نظر شدت، طیف گسترده ای دارد. به هر حال گاهی حتی موارد خفیف نیز به درمان نیاز دارند. برای کسی که هیچ وقت این بیماری را تجربه نکرده است، حتی تصور میزان ناامیدی افراد مبتلا به افسردگی اساسی در موارد شدید نیز، سخت است. حمله افسردگی اساسی شدید زندگی شخص را کاملا تحت تأثیر قرار میدهد و به صورت نابکارانه ای تمام لذتها و خوشیها را از بین می برد.

این اختلال فراتر از نابودی و محو شادی و لذت است، افسردگی شدید قربانی های خود را با فشار به چاهی از تاریکی محض می اندازد، چاه ناامیدی که توانایی عشق ورزیدن را از بین می برد. افرادی که در دام افسردگی گرفتار می شوند. توانایی اهمیت دادن به زندگی دیگران و خودشان را از دست مي دهد.

البته باید توجه داشت در صورتی که مبتلا به حالت شدیدی از افسردگی اساسی هستید، دلایل زیادی برای امیدواری دارید. درمان های موثر زیادی، حتی برای افسردگی شدید وجود دارد، مهم است که در اسرع وقت به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید