تکنیک های ذهن آگاهی و کمک به افسردگی

امروزه افسردگی را یکی از ناهنجاری های فکری و ذهنی قلمداد می کنند. این مسئله می تواند ریشه در گذشته دور افراد داشته باشد. اما هر چه باشد و به هر دلیل بایستی به دنبال پیدا کردن راه هایی علمی برای معالجه آن بود. با این مقدمه در مقاله پیش رو در مورد افسردگی و ذهن آگاهی به عنوان راهی برای درمان افسردگی صحبت خواهیم کرد. هدف ما بررسی تکنیک های ذهن آگاهی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با روان شناسی و مشاوره روان شناسی در تهران به وب سایت رشن مراجعه کنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی را می توان یک بیماری ناتوان کننده به حساب آورد. این مسئله مانع انجام کارهایی در زندگی می شود که برای هر فردی مهم است. احساس خستگی می کنید وعلاقه خود را نسبت به چیزهایی که روزگاری  برای تان مهم بود را از دست خواهید داد. شواهد این طور به نظر می رسد که افکار منفی در ذهن شما ماندگار و پایان ناپذیر خواهد بود. اما به راحتی و با یک درمان اصولی وعلمی قابل درمان خواهد بود که تداوم درمان و صبر و تامل ملاک اصلی برای بهبود خواهد بود. اما باید دید که تکنیک های ذهن آگاهی چه تاثیری بر شرایط دارند؟

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی را می توان به این صورت تعریف کرد که تمرینی است برای آگاه شدن از زمان حال و حضور در لحظه بدون قضاوت و با تمامیت بدون چرخه زدن در گذشته یا سپردن به آینده. در حقیقت تکنیک های ذهن آگاهی روشی برای افزایش تمرکز و آگاهی، تمرکز بر روی تنفس، حس کردن تک تک اجزاء بدن در یک راه و به طور دائم ریشه در ذهن می باشند. این روش ها هیچ محدودیتی نداشته و همه از این تمرینات لذت خواهند برد.

چگونگی دست یافتن به ذهن آگاهی

ذهن آگاهی با تمرینات تقویتی ذهنی و مدیتیشن دست یافتنی خواهد بود. همان گونه که قبلا گفتیم در این تمرینات با حضور در لحظه و تمرکز بر لحظه و جدا کردن ذهن از گذشته و آینده ذهن آگاهی به دست خواهد آمد. برای مشاوره و یادگیری روش های تسلط بر ذهن می توانید به سایت بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

تمرین تکنیک های ذهن آگاهی برای بهبود افسردگی

با این تمرینات علائم افسردگی در شخص بهبود می یابد. شما می ‌توانید شرایط مناسب برای خود را در هر جا که مایلید تمرین کنید تصور کنید. در منزل در حال استراحت هستید یا در خیابان مشغول قدم زدن هستید که یک سری افکار منفی به سراغ شما می آید. مواردی مانند دیگر کسی به من اهمیت نمی دهدو یا دیگر هیچ چیز و هیچ کس برای من مهم نیست! این مواقع زمان بسیار خوبی است که می توانید با تمرینات ذهن آگاهی به افکار منفی پاسخ دهید. این را به خود بگویید شما می توانید درونی با یک فکر مقابله کننده با افکار منفی داشته باشید و به آن پاسخ دهید. من الان رنج می برم و این برایم سخت است! وقتی خود شفقتی را تمرین می کنید ذهن آگاهی را نیز پرورش می دهید. همانگونه که روز خود را سپری می کنید و متوجه ذهن افسرده خود می شوید سعی کنید ذهن آگاهی را در آن زمان با خود همراه کنید. قبول کنید  و به خود بگویید این افکار چقدر سخت هستند! ولی من قدرت مقابله با آن را داشته و بر این افکار پیروز خواهم شد. می توانید از انواع تکنیک های ذهن آگاهی استفاده نمایید.

قضاوت در مورد افسردگی را متوقف کنید – تکنیک های ذهن آگاهی

انجام تمرینات ذهن آگاهی راهی مطمئن و خوب برای به دست آوردن تفکر غیر قضاوتی در زندگی شما خواهد بود. این تمرینات به ما این نکته را گوشزد می کنند که خیلی از افکار نه خوب هستند و نه بد و افکار ساده و پیش پا افتاده ای هستند. به هیچ وجه لازم نیست خودتان را به خاطر داشتن افکار افسردگی قضاوت و سرزنش کنید. به یاد داشته باشید که شما افسردگی را انتخاب نکرده اید و این چیزی است که برای شما اتفاق افتاده است. اما می‌ توانید نحوه کنار  آمدن و حتی درمان کامل آن را انتخاب و به دست بیاورید. تمرینات ذهن آگاهی وجود دارد که در این راه به شما کمک می کند. به یاد داشته باشید که در طول روز افکار ناخوشایندی به سراغ شما می آیند و ممکن است باعث شود که شما احساس ضعف کنید. ولی شما مجبور نیستید که با این افکار خود را راکد کنید. هنگامی که این تفکرات به سراغتان آمد از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده کنید. آن ها را هدایت کرده و تحت کنترل خود در آورید.

نکته آخر = هنگامی که تنرینات ذهن آگاهی راانجام می دهید می توانند تمرینات تمام بدن شما باشند پیاده روی یک تمرین اگاهانه یک تمرین آگاهی بخش حسی وعالی است همچنین درحال ورزش پیاده روی درحال تولید سروتونین هستید که این ها چیزهای خوبی برای ذهن وبدن شما هستند. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید