نارکولپسی نوعی اختلال است که فرایندهای خواب و بیداری را مختل می کند. علامت اصلی آن خواب آلودگی بیش از حد در روز است که به این دلیل رخ می دهد که مغز قادر به تنظیم صحیح بیداری و خواب نیست.

این بیماری همچنین يك اختلال خواب است كه غالباً از آن برداشتی اشتباه می شود. این حالت با خواب آلودگی شدید و مداوم در طول روز مشخص می شود که می تواند باعث اختلال در مدرسه، کار و محیط اجتماعی شود.

نارکولپسی گرچه در مقایسه با بسیاری از اختلالات خواب نادر است اما هزاران نفر در جهان از جمله كودكان و بزرگسالان به آن دچار هستند.

انواع ناركولپسي

طبق طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب دو نوع ناركولپسی وجود دارد: ناركولپسی نوع 1 (NT1) و نوع 2 (NT2).

  • ناركولپسي نوع 1

NT1 با علامت کاتاپلکسی همراه است که شامل شل شدن ناگهانی عضلات می باشد. NT1 قبلاً به عنوان ناركولپسي با كاتاپلكسي شناخته مي شد.

همه بیمارانی که با NT1 تشخیص داده می شوند دوره های کاتاپلکسی را تجربه نمی کنند. NT1 همچنین می تواند زمانی تشخیص داده شود که فرد دارای سطح پایین هیپوکرتین باشد.

  • ناركولپسي نوع 2

NT2 قبلاً به عنوان ناركولپسي بدون كاتاپلكسي شناخته مي شد. اگر بعداً فرد مبتلا به NT2 دچار کاتاپلکسی یا سطح پایین هیپوکرتین شود می توان تشخیص او را در NT1 طبقه بندی کرد. تخمین زده می شود که این تغییر در تشخیص در حدود 10٪ موارد باشد.

علائم و نشانه های نارکولپسی

علائم ناركولپسي مي تواند اثرات چشمگيري در طول شبانه روز و شب داشته باشد. شایعترین علائم عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (EDS): EDS علامت اصلی بیماری نارکولپسی است و همه افراد مبتلا به این اختلال را تحت تأثیر قرار می دهد. EDS تمایل به خواب دارد که می تواند احساس مقاومت نکرده و بیشتر اوقات در شرایط یکنواخت بروز می کند. خواب آلودگی شدید اغلب باعث از بین رفتن توجه می شود. ناركولپسي مي تواند باعث حملات خواب شود كه شامل خوابيدن بدون هشدار است. پس از چرت کوتاه افراد مبتلا به این بیماری معمولاً به طور موقت سرحال می شوند.

رفتارهای خودکار: تلاش برای جلوگیری از خواب آلودگی می تواند باعث ایجاد رفتارهای خودکار شود که در حالی که فرد از آن بی اطلاع است رخ می دهد. به عنوان مثال یک دانش آموز در کلاس ممکن است به نوشتن ادامه دهد اما در واقع فقط خطوط را خط می کشد یا بر روی صفحه حرف می زند.

اختلال خواب شبانه: تکه تکه شدن خواب در افراد مبتلا به نارکولپسی شایع است که ممکن است در طول شب چندین بار بیدار شوند. سایر مشکلات آزار دهنده خواب مانند حرکات اضافی جسمی و آپنه خواب نیز در داروهای مخدر بیشتر دیده می شود.

توهمات مربوط به خواب: تصاویر واضح می توانند هنگام خوابیدن یا هنگام بیدار شدن از خواب ایجاد شوند. این می تواند آزار دهنده یا ترسناک باشد.

کاتاپلکسی: کاتاپلکسی کاهش ناگهانی کنترل عضلات است. این فقط در افراد مبتلا به NT1 و نه NT2 اتفاق می افتد. یک قسمت از کاتاپلکسی اغلب در پاسخ به احساسات مثبت مانند خنده یا شادی رخ می دهد. کاتاپلکسی به طور معمول دو طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. برخی از افراد مبتلا به NT1 فقط چند بار در سال اپیزودهای کاتاپلکسی دارند در حالی که دیگران می توانند روزانه دوازده قسمت یا بیشتر داشته باشند.

اثرات ناركولپسي

علائم نارکولپسی می تواند پیامدهای قابل توجهی برای سلامتی و سلامتی بیمار داشته باشد. تصادفات یک نگرانی اضطراری است زیرا حملات خواب، خواب آلودگی و کاتاپلکسی می تواند هنگام رانندگی یا در سایر محیط هایی که امنیت بسیار مهم است زندگی را تهدید کند.

این بیماری همچنین می تواند در مدرسه و کار تداخل ایجاد کند. خواب آلودگی و مکث در توجه می تواند به عملکرد آسیب برساند و ممکن است به عنوان مشکلات رفتاری به ویژه در کودکان تعبیر شود.

بسیاری از بیماران مبتلا به نارکولپسی احساس ننگ مرتبط با بیماری را دارند که می تواند منجر به ترک اجتماعی شود. بدون حمایت مناسب این امر ممکن است به اختلالات بهداشت روان کمک کرده و بر روی مدرسه، کار و روابط تأثیر منفی بگذارد.

افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر بيشتري از بيماري هاي بهداشتي از جمله چاقي، مشكلات قلبي عروقي مانند فشار خون بالا و مسائل روانپزشكي مانند افسردگي، اضطراب و اختلال نقص توجه یا بيش فعالي (ADHD) هستند.

برای درمان این بیماری می توانید به بهترین روانشناس تهران (دکتر شهرزاد رشن) مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید