زندگی مشترک را می توان آغاز راهی نامید که دیگر همه چیز به من ختم نمی شود و کلمه ما جای من را خواهد گرفت. زندگی ما، خانه ما و … آغاز هر زندگی با جملات زیبا آغاز می شود. با ساختن خانه رویایی و دنیایی زیبا از شادی ها اما ورود به گود زندگی سختی هایی را با خود به همراه خواهد آورد و زندگی روی دیگر خود را به نمایش خواهد گذاشت. در کنار این وقایع عکس العمل هایی نیز برای هر یک از زوجین بوجود می آید. با بیان این مقدمه کوتاه در متن پیش رو در مورد عصبانیت زوجین و راهکار های برخورد با آن توضیحاتی خواهیم داد. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با بهترین روانشناس تهران دکتر رشن از طریق سایت اقدام نمایید.

عوامل عصبانیت زوجین

بسیاری از مواقع زوجین بر سر مسائل کوچک و یا بزرگ با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند و هم عقیده نیستند. بار ها و بارها از دست هم عصبانی می شوند و حتی این خشم گاهی تبدیل به یک معضل خواهد شد. اگر دقیق تر به این مسئله نگاهی بیاندازیم عصبانیت هر یک از زوجین به دوعلت اتفاق می افتد.

  • اینکه خود فرد شخصیت نا آرامی دارد که در این صورت بایستی تحت درمان پزشکی و مشاوره قرار گیرد.
  • اینکه مهارت های همسر داری را نیاموخته است.

راهکار های برخورد با عصبانیت همسران

در این بخش از مقاله ما در ارتباط با راهکار های برخورد با عصبانیت همسران صحبت می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • یافتن منشاء عصبانیت: برای کنترل عصبانیت همسرتان بایستی به دنبال علت و منشاء آن باشید و ببینید از چه چیز عصبانی است. آیا علت عصبانیت او منشاء ی خارج از منزل دارد یا شما هستید.
  • رفتارهای آرامش دهنده داشته باشید: شما باید هنگام عصبانیت همسرتان بر رفتار خود کنترل داشته باشید و سعی کنید با رفتار های آرامش بخش مانند توجه، محبت و احترام همسرتان را آرام کنید.
  • توهین نکنید: در هنگام عصبانیت همسرتان اگر شما هم عصبانی شوید ممکن است کار به جاهای باریک وغیرقابل کنترل کشیده شود. بهترین کار در این موقع حفظ آرامش و مثل آبی روی آتش باشید. از فحاشی و توهین جدا پرهیز کنید.
  • کمک به بیان احساسات: در هنگام عصبانیت همسرتان اگر شما دائم صحبت کرده و از او انتقاد کنید و یا او را نصیحت کنید. او راخشمگین تر خواهید کرد. بهتر است دست از گلایه و انتقاد بردارید و او را درک کنید. در این چنین مواقعی او به کسی احتیاج دارد که شنونده خوبی باشد.

دیگر راه های برخورد با شریک زندگی عصبانی

از دیگر راهکارهای برخورد با شریک زندگی می توان به این موارد اشاره کرد.

  • طعنه نزنید: از کنایه زدن و طعنه زنی خودداری کنید. شاید همسرتان در طول روز مشکل یا کسالتی داشته و احیانا نتوانسته آشپز خانه تمیز کند. با جمله عجب آشپزخانه تمیزی ممکن است این کنایه شما او را ناراحت کرده و سرآغاز بحث و جدل گردد. به جای استفاده از این جملات بهتراست به او بگوئید با هم این کار را انجام خواهیم داد.
  • همسرتان را ترک نکنید: اگر این فکر را می کنید که با ترک همسرتان به او کمک می کنید. دچار اشتباه شده اید این کار شما موجب خواهد شد اوضاع وخیم تر گردد و تنهایی عصبانیت او را بیشتر کند.
  • با همسرتان صحبت کنید: یکی از راه های کاهش خشم گفتگو رودرو می باشد. با همسرتان صحبت کنید و به گونه ای با او همکلام شوید که حرف خودش را به شما بگوید. شما نیز از او سئوالاتی بپرسید و او را ترغیب کنید. احساسات خود را به شما بگوید.
  • به همسرتان زمان بدهید: از همسر عصبانی خود توقع نداشته باشید. سریعا بتواند خشم وعصبانیت خود را کنترل کند. صبور باشید و به او زمان کافی بدهید. او پس از دقایقی آرام خواهد شد و به رفتار اشتباهی که داشته پی خواهد برد و شاید عذر خواهی کند. این یکی از راه های برخورد با شریک زندگی عصبانی می باشد.
  • سکوت کنید: بعضی وقتها سکوت بهترین گزینه می باشد. وقتی در مقابل عصبانیت همسرتان قرار گرفته اید بخاطر اینکه طرف مقابل را ناراحت تر نکنید سکوت کرده تا این وضعیت بحرانی بدون در گیری پایان پذیرد. در یک زمان دیگر با آرامش با یکدیگر صحبت کنید.

نکته پایانی این سخن از حضرت علی رابه عنوان نگین کلمات بیان می کنم. ایشان می فرمایند: به هنگام خشم نه تنبیه نه تصمیم و نه دستور در زندگی مشکلات و بحث هایی بین زوجین پیش می آید. ولی حفظ آرامش و فروخوردن خشم بهترین گزینه است. برای راه های برخورد با شریک زندگی عصبانی می توانید اقدامات مهم دیگری هم بر مبنای فضای خود ایجاد کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید