امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و سایر مسائل روزمره استرس های شغلی به شدت رو به افزایش است و اگر به سرعت فکری برای غلبه بر استرس شغلی خود پیدا نکنید ممکن است در آینده دچار مشکلات فراوانی شوید.

شارون ملنیک دکترای روانشناسی تجارت و نویسنده کتاب موفقیت تحت استرس که به تازگی منتشر شده است می گوید: مردم از من پاسخ می خواهند و همه احساس خستگی و شلوغی بیش از حد می کنند.

آیا راهی برای حفظ تمرکز ثابت در طول روز وجود دارد؟ آیا می توان همه کارهایی را که باید انجام شود و بعد از کار انرژی باقی مانده است انجام داد؟ چگونه می توانید خونسردی خود را در زیر این همه خواسته حفظ کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید با روش های غلبه بر استرس شغلی.

  1. به جای واکنش نشان دادن عمل کنید

وقتی احساس کنیم شرایط از دست ما خارج شده استرس را تجربه می کنیم و هورمون استرس را فعال می شود و در صورت مزمن بودن اعتماد به نفس، تمرکز و سلامتی را از بین می برد. به طور معمول شما کنترل اعمال و پاسخ های خود را دارید اما کنترل نیروهای کلان یا لحن شخص دیگری را کنترل نمی کنید.

  1. یک نفس عمیق بکش

یکی از روش بسیار موثر در غلبه بر استرس شغلی نفش عمیق کشیدن است. اگر احساس می کنید بیش از حد احساس خستگی کرده اید و یا از یک جلسه پر تنش بیرون آمده اید و باید سر خود را پاک کنید چند دقیقه تنفس عمیق تعادل را برقرار می کند. به راحتی پنج ثانیه استنشاق کنید و در تعداد مساوی از طریق بینی نگه دارید و بیرون دهید. این کار مانند این است که آرامش و تمرکز یک کلاس 90 دقیقه ای یوگا را در مدت سه دقیقه یا کمتر پشت میز خود داشته باشید.

  1. وقفه ها را برطرف کنید

بیشتر ما در طول روز بمباران فکری می شویم. ایمیل ها، تماس های تلفنی، پیام های فوری، پیام های فوری و مهلت های ناگهانی و فوری برای ایجاد حواس پرتی کارگران امروز بیش از هر زمان دیگری توطئه می کنند. اگرچه ممکن است کنترل وقفه ها را نداشته باشید اما می توانید پاسخ خود را کنترل کنید. ملنیک توصیه می کند که به یکی از سه روش پاسخ دهید: وقفه را بپذیرید، آن را قطع کنید یا اهمیت آن را تشخیص دهید و برنامه ریزی کنید. بسیاری از وقفه ها تکرار می شوند و می توان پیش بینی کرد. شما می خواهید معیارهای از پیش تعیین شده ای داشته باشید که می خواهید پاسخ دهید و همچنین می توانید با پاسخ دادن به ایمیل در طول پنجره های خاص، تنظیم ساعات اداری برای صحبت حضوری یا بستن در (در صورت تمرکز) به اطرافیان خود آموزش دهید.

  1. روز خود را برای انرژی و تمرکز برنامه ریزی کنید

یکی دیگر از روش های غلبه بر استرس شغلی برنامه ریزی برای انرژی و تمرکز خود در طول روز است. بیشتر ما روز را با استفاده از روش “فشار ، فشار ، فشار” سپری می کنیم و فکر می کنیم اگر هشت تا 10 ساعت کامل کار کنیم کارهای بیشتری انجام خواهیم داد. در عوض بهره وری کاهش می یابد، سطح استرس بالا می رود و شما انرژی بسیار کمی برای خانواده خود خواهید داشت.

  1. درست بخورید و خوب بخوابید

کارشناسان توصیه می کند یک رژیم غذایی کم قند و پروتئین بخورید زیرا بد غذا خوردن به سیستم شما فشار می آورد و هنگامی که خوب نمی خوابید اثرات جوان سازی را دریافت نمی کنید. طبق تحقیقات مختلف تخمین زده می شود که 60 میلیون آمریکایی خواب کافی ندارند که این یک دوره نقاهت برای بدن است. اگر افکار مسابقه ای شما را از خواب باز می دارد یا شب از خواب بیدار می شوید و نمی توانید دوباره به خواب بروید.

  1. داستان خود را تغییر دهید

دیدگاه شما از وقایع استرس زای دفتر معمولاً یک تفسیر ذهنی از حقایق است که اغلب از طریق فیلتر خودباوری خود مشاهده می شود. با این حال اگر بتوانید قدم به عقب بردارید و دیدگاه عینی تری داشته باشید تأثیر به سزایی خواهید داشت و احتمال اینکه مسائل را شخصاً انجام دهید کمتر است.

  1. استرس ناشی از خود را شناسایی کنید

یکی از مهم ترین روش های غلبه بر استرس شغلی شناسایی استرس خود است. بیاموزید که با ایجاد اعتماد به نفس خود به جای اینکه مورد تأیید دیگران قرار بگیرید، استرس خود را تحمیل کنید. اگر بیش از حد درگیر تصورات دیگران از خود باشید که نمی توانید آن را کنترل کنید، تحت تأثیر استرس قرار می گیرید یا در رفتارهای پیشگیری مانند تعلل شرکت می کنید.

برای غلبه بر استرش شغلی خود می توانید به بهترین روانشناس تهران مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید