در جامعه امروزی نیاز به یک رابطه خوب و صمیمانه با رعایت احترام و حفظ حریم شخصی احساس می شود. افراد یک جامعه از نخستین ساعات و لحظات روز تا آخرین دقایق شب بدون اغراق تمام کارهای روزمره را با ارتباطات متقابل بررسی و به انجام می رسانند. همه ما اگر یک ارتباط بر مبنای احترام متقابل را سرلوحه کار خود قرار دهیم مسیر رو به جلویی خواهیم پیمود. با این مقدمه کوتاه در نوشته پیش رو به سراغ بررسی رابطه ها و چگونگی داشتن یک رابطه بر مبنای احترام و عشق خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق در زمینه روابط می توانید  با  بهترین  روان شناس تهران دکتر رشن از طریق وب سایت اقدام کنید.

انواع رابطه در جامعه

روابط اجتماعی در جامعه نشانه زنده بودن آن جامعه می باشد. اگر بخواهیم برای رابطه ها تنوعی در نظر بگیریم به انواع زیر تقسیم می شوند.

رابطه بین خانواده

مربوط به رابطه بین اعضای خانواده می شود که حریم خاص خود را دارد.

رابطه فرد با افراد جامعه

این رابطه مربوط به یک فرد و جامعه می باشد و از اصلی ترین و مهم ترین نوع آن می باشد که نقش بسزایی در نظم جامعه دارد. این ارتباط می تواند بین یک شخص و تمامی افراد مقابل در طی زندگی شان رخ دهد.

روابط دوستانه

این مدل رابطه ای است که بین دو یا چند دوست برقرار می شود. این دوستان می توانند افراد یک محله، یک کلاس،  مدرسه  و یا دانشگاه باشند.

روابط دوستانه با جنس مخالف

این یک رابطه می تواند در کمال احترام باشد که شاید منتهی به یک زندگی مشترک نیز شود. در تمامی این روابط ما باید رابطه بر مبنای احترام و عشق را سرلوحه قرار دهیم.

عشق، احترام و رابطه

همه انسان ها در طول زندگی به یک رابطه خوب نیازمند هستند. هیچکس دوست ندارد در زندگی خود تنها باشد. اما این تنهایی نباید به قیمت یک رابطه اشتباه باشد. چرا که می تواند زندگی و آینده تان را به انحراف زیادی بکشاند. اما رابطه ای که با احترام و عشق همراه باشد تاثیر مثبت و خوبی بر هر دو طرف خواهد گذاشت. خیلی از افراد زمان زیادی را صرف جستجوی عشق و احساس می کردند تا شخص مورد نظرشان را پیدا کنند. یادشان نیست که قبل از هر چیزی باید به ابن نکته توجه کنند که آیا این رابطه برای آنان مفید هست یا نه و قبل از هر چیز بایستی این را بیاموزید که چگونه یک رابطه خوب داشته باشید.

رابطه بر مبنای احترام و عشق

یک رابطه سالم که بر مبنای احترام وعشق باشد دارای اصولی است که عبارتند از:

اعتماد

شرط اصلی یک رابطه خوب در وهله اول اعتماد است. به خوبی می دانیم که اگر اعتمادی بین طرفین وجود نداشته باشد مانند خانه ای است که از شالوده ویران است. بدون اعتماد ممکن است این فکر به سراغتان بیاید که شریک زندگی تان تا آخر پای شما نمی ایستد. حتی نمی دانید که حرف هایش از ته دل است یا نه. به خاطر همین مسائل حتما برای جلب اعتماد تلاش کنید و گرنه شاهد رابطه ای پر استرس خواهید بود.

ارتباط سالم شرط یک رابطه سالم

یک رابطه توأم با احترام وصادقانه خصوصا موقع حل مشکلات و مسائل دشوار یکی از ضروریات است. شاید یاد گرفته باشیم که در طول زندگی روزمره خیلی از مسائل ناخوشایند را مخفی کنیم تا ظاهر زندگیمان خوشایند به نظر برسد. اما شاید هیچ وقت نیاموخته باشیم که احساسات ناخوشایند را به رسمیت بشناسیم. در نتیجه ناتوانی در یک ارتباط سالم می تواند به جر و بحث و دعوا منجر گردد. از این رو رابطه بر مبنای احترام و عشق اهمیت زیادی دارد.

رابطه سالم و همدردی و رابطه بر مبنای احترام و عشق

در خیلی از مواقع ممکن است خود را جای دیگری بگذارید و به او کمک کنید. ولی این همدردی اگر با شریک زندگی تان باشد خیلی موثرتر و مهم ترخواهد  بود. برای این همدردی به این فکر کنید که اگر با نظر همسرتان مخالف هستید باز هم سعی می کنید که نظر او را درک کنید. آیا درد او انگونه هست و شما را انقدر اذیت می کند که برای بهتر شدن حالش تلاش کنید

صبور بودن لازمه یک رابطه سالم است

این یک امری طبیعی است که یک نفر همیشه نمی تواند صبور باشد و برخی مسائل ممکن است باعث شود در مقطعی از زندگی به سرعت عصبانی شود. این جزئی از انسان بودن است. اگر دو طرف رابطه نسبت به هم صبور نباشند ریزبین شده و نسبت به هم کینه به دل خواهند  گرفت بنابراین از نظر ذهنی همیشه در حال فکرکردن به توهین هایی خواهد بود که شنیده است. این درحالی است که در یک رابطه سالم دو طرف بدون قید وشرط به همدیگر عشق می ورزند و حالات روحی یکدیگررا درک می کنند. این خود رابطه بر مبنای احترام و عشق را همراه دارد.

قدردانی و رابطه بر مبنای احترام و عشق

در یک رابطه سالم وعاشقانه قدردانی یکی از عوامل مهم است. زیرا باعث می گردد که از شریک زندگی خود راضی باشید. در این حالت احساس امنیت خواهید کرد.هر چه بیشتر قدر دانی را تجربه کنیم بیشتر این حس به ما دست خواهد داد که طرف مقابل قدر ما را می داند. این باعث می شود که رابطه سالم تری داشته باشیم.

احترام در رابطه متقابل

در یک رابطه سالم طرفین طوری باهم صحبت می کنند که باعث تحقیر یا نامعتبرکردن طرف مقابل نشوند. این افراد همانقدر که برای خود ارزش قائلند برای طرف مقابل نیز همین ارزش را قائل هستند. به همین خاطر از حریم خصوصی همدیگر محافظت می کنند. از این مهمتر این است که اگر این احترام از بین برود بدست آوردن دوباره آن خیلی سخت خواهد بود.

نکته پایانی این که در یک ارتباط محترمانه علاوه بر احترام گذاشتن به طرف مقابل بایستی این احترام را به اعضای خانواده طرف مقابلتان بگذارید و نسبت به عقاید طرف مقابل نیز بی احترامی نکنید. حتی اگر این عقاید موافق نظر شما نباشد. این ها روندی بر رابطه بر مبنای احترام و عشق می باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید