آیا افسردگی درمان دارد؟؟ برای اینکه بفهمیم افسردگی را چگونه درمان کنیم، ابتدا باید بدانیم افسردگی چیست؟ و آیا هر احساس غم و ناراحتی افسردگی نام می گیرد؟

به هیچ عنوان هر احساس غم و ناراحتی را افسردگی نمی نامند، اما اگر این احساس غم و ناراحتی و یا لذت نبردن از زندگی روزمره و اتفاقات روزانه ای که قبلا از آن ها لذت می بردید، مانند غذا خوردن، طولانی مدت شد، حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

علاوه بر احساس غم و ناراحتی و یا عدم لذت برای تشخیص افسردگی وجود نشانه های دیگر نیز الزامی است، مانند داشتن احساس گناه، کاهش اشتها، اختلال در تمرکز و یا داشتن افکار خودکشی و یا مرگ. البته الزامی بر وجود همه این علایم برای تشخیص وجود ندارد. تشخیص افسردگی حتما به وسیله روانشناس و یا روانپزشک باید صورت بگیرد. اما از دیگر علایم این اختلال می توان به تغییر در ساعات خواب، میل جنسی و میزان فعالیت فرد اشاره کرد، نکته مهم دیگر این است که حتما این علایم باید باعث اختلال در عملکرد فرد و یا عملکردهای بین فردی و شغلی و اجتماعی در شخص شود.

برای انتخاب روانشناس این مطلب را بخوانید: روانشناس آقا یا خانم؟؟ کدام برای من مناسب است؟

درمان افسردگی:

حال می خواهیم بدانیم برای اینکه افسردگی را درمان کنیم چه راه هایی وجود دارد، دو نوع درمانی که بیشتر استفاده می شود روان درمانی و دارو درمانی است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اتفاق های پراسترس نیز عامل مهم عود این بیماری است، که یک روانشناس خوب در تهران باید باعث شود که این اتفاق های پر استرس در زندگی فرد کاهش پیدا کنند.

اگر افسردگی فرد شدت زیادی داشته باشد بهترین درمان ترکیب روان درمانی و دارو درمانی می باشد، اما در صورتی که شدت علایم زیاد نباشد روان درمانی به تنهایی نیز به همان مقدار اثرگذار است.

علاوه بر این درمان ها، درمان های دیگر نیز شامل تحریک عصبی واگ، محرومیت خواب و نور درمانی نیز برای افسردگی استفاده می شود اما این درمان ها خط پایه درمان افسردگی نیستند.

در ادامه در مان های پزشکی به تفضیل توضیح داده می شود:

رویکردهای درمان پزشکی

 درمان های پزشکی غیرمستقیم

مسائل جسمانی مختلف از جمله عفونت ها، سرطان، صرع، کمبود ویتامین ها، برخی از انواع آرتریت و اختلالات نظام غدد داخلی با نشانگان افسردگی همراه هستند. در اینجا نشانگان افسردگی ثانوی بر مسائل جسمانی هستند. به طور کلی، اگر مسائل جسمانی مورد درمان قرار گیرند، افسردگی هم برطرف می شود.
به همین منوال، اثرات جانبی برخی داروها ممکن است مسأله مهمی باشد. داروهای ضد فشار خون، داروهای قلبی، داروهای آکنه، قرص های ضد حاملگی و استروئیدها می توانند سندرم افسردگی را به ارمغان آورند. اگر سلامتی حاصل شود قطع یا تغییر دارو باعث برطرف شدن افسردگی می شود. به همین دلیل اگر شما از افسردگی رنج می برید، باید یک آزمایش جسمانی انجام داده و هر نوع دارو درمانی اخیر باید برای اثرات جانبي افسرده ساز مورد بررسی قرار گیرد.

درمان الکترو شوک (EST)

اگر چه EST سابقا برای درمان افسردگی به صورت وسیعی به کار می رفت، در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. کسی نمی داند چرا EST مؤثر است، اما می تواند به برخی ها خیلی کمک کند EST .غالبأ به عنوان آخرین حربه زمانی که سایر  روش های درمانی مؤثر واقع نمی شوند یا وقتی که فرد در معرض خطر خودکشی قرار دارد به کار می رود..

داروهای مربوط به اختلال دوقطبی

افسردگی دو قطبی که با دوره های متناوب شوریدگی مشخص می شود، یکی از اشکال افسردگی است که به بهترین وجهی به درمان دارویی پاسخ می دهد. این اختلالی است که فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به افسردگی را گرفتار می سازد و عقیده بر این است که ارثی بوده و اغلب به وسیله فشار روانی برانگیخته می شود. داروهایی مثل لیتیوم می تواند این اختلال را مهار کند اما از آنجایی که به نظر می رسد جزء روانشناسی به اندازه جزء جسمانی بخشی از مشکل باشد، بهترین درمان اغلب ترکیبی از درمان دارویی و روان درمانی است.

داروهای ضد افسردگی

داروهای جدید ضدافسردگی به طور فزایندهای عمومیت یافته اند. اگرچه آنها به گونه وسیعی تجویز شده اند، درجه تاثیرشان سؤال برانگیز است. در بررسی مطالعات کنترل شده تا این زمان، فقط تعداد کمی تأثیر آن را بیشتر از دارونماها گزارش داده اند(اسکایفر، ۱۹۹۸).
داروهای ضدافسردگی دارای اثرات جانبی مثل خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان، کاهش میل جنسی هستند. به ویژه افراد مسن تر به این اثرات جانبی حساس تر هستند. افراد مبتلا به مسائل جانبی خاض مثل فشار خون نباید از این داروها استفاده کنند. اگر چه داروها ممکن است سریع تر از روان درمانی مؤثر واقع شوند، نرخ عود برای کسانی که فقط از دارو برای درمان افسردگی استفاده کرده اند بالاتر است.

در صورت وجود علایم فوق، شامل غم، ناراحتی، لذت نبردن از اتفاق های روزمره، خستگی، اختلال در تمرکز، خواب و یا اشتها حتما برای درمان به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه نمایید.

موضوعات دیگری که احتمالا به خواندن آن ها نیز علاقه دارید:

افسردگی چیست؟

تعریف افسردگی

افسردگی مزمن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید