دکتر روانشناس زن خوب در تهران

برای تعیین وقت و هماهنگی برای مشاوره با خانم دکتر دانش با شماره 22797836  می توانید تماس بگیرید.

فهرست

 

دکتر دانش:دکتر روانشناس زن خوب در تهران

ایشان مشاور بیش از 1500 مراجع در زمینه بزرگسال( فردی از جمله اضطراب، افسردگی، انواع فوبیا، وسواس، افزایش اعتماد به نفس و …) و زوج از جمله(زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره طلاق هستند.

متخصص در طرحواره درمانی (schema therapy) و رویکرد شناختی رفتاری (cbt) هستند.

ایشان همچنین متخصص در زمینه طرحواره درمانی، تحلیل رفتار متقابل و درمان شناختی رفتاری ، ارتباطات موثر و زبان بدن هستند(روانشناس زن خوب در تهران).

دکتر فاطمه دانش دارای کاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی از دانشگاه سراسری شهید چمران اهواز هستند با

رتبه 50 کنکور سراسری کشوری، علاوه بر آن کارشناسی ارشد روانشناسی خود را نیز از دانشگاه سراسری شهید

چمران اهواز (بدون آزمون و با استعدادهای درخشان) اخذ نمودند، دکتر دانش 4 سال کارشناسی روانشناسی خود را

نیر در دانشگاه سراسری شهید چمران اهواز تحصیل نمودند.

دکتر فاطمه دانش عضو پیوسته انجمن روانشناسی ایران و عضو سازمان نظان روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می باشند.

دکتر روانشناس زن خوب در تهران می‌خواهد شما چه چیزهایی را بدانید؟ 

  • دکتر روانشناسم چه فکری در موردم می کند؟
  • اگر درمان مؤثر نباشد چه؟
  • افشای رازهای پنهانم پیش یه فرد کاملا غریبه چه حسی دارد؟

یک سری افکار و موانع رایج وجود دارند که خیلی  از ما وقتی اولین بار وارد درمان می شویم با آنها مواجه هستیم .در میان گذاشتن جزئیات خصوصی در مورد زندگی تان با کسی که نمی شناسید می تواند ترسناک و مداخله جویانه به نظر برسد.

“چه می شود اگرهای” ناشناخته و ترس درونی از مالقات با یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران ممکن است یکی از موانع احتمالی برای کمک گرفتن باشد .

15 موردی که یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران می خواهد شما بدانید:

درمانگران هدفشان راهنمایی و کمک به شما برای غلبه بر اعتیاد، اختلالات روانی یا عوامل استرس آور زندگیتان
است که با آنها دست به گریبانید .یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران طرفدار شما هستند و می‌خواهند که بهتر شوید.
با این اوصاف، در اینجا یک لیست 15 موردی از مواردی که درمانگرتان می‌خواهد شما بدانید را ارائه می‌کنیم.

باید بخاطر بهزیستی و سلامت خودتان خواستار کمک باشید

درمان برای شما و در مورد شماست نه دکتر روانشناس. پذیرش این موضوع که شما با مشکلی درگیر هستید و به کمک نیاز دارید گام اول است. پیدا کردن یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران و رفتن پیش او گام بعدی است

با این حال، نمی‌توانید همین طوری الکی وارد عمل شوید. باید خیلی تلاش و سخت کوشی کنید، که این کار مستلزم حساس بودن، راحت بودن، صادق بودن، و دخالت دادن فعالانه خود در روند درمان است.

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران در روند درمان یک راهنماست، نه راهکار، چون درمان یک رابطه و شراکت دوطرفه بین مراجع و روانشناس است.  

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران می‌داند که کی مشکلتان عود کرده

اگر دنبال درمان برای اعتیاد هستید، باید به خاطر داشته باشید که تمایلات شدید، نیازهای شدید، و عودها بخشی از واقعیت بهبودی‌تان هستند. البته همه مشکلشان عود نمی‌کند، اما به احتمال زیاد، همه دوران‌های سخت و تاریک را تجربه می‌کنند.

یک روانشناس زن خوب در تهران معمولاً بر اساس رفتارها، زبان بدن و حالتهای چهره تان میداند که آیا مشکلتان عود کرده یا آیا دارید در مورد مصرف مواد دروغ می گویید(به طور مثال).
دروغ گفتن به درمانگرتان به شما کمکی نمیکند، و به درمانگرتان هم کمکی نمیکند. بنابراین، چیزی که اهمیت دارد این است که در مورد نیازهای شدید، میلهای شدید و عودها صادق بمانید.

محرمانگی همه چیز است.

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران در روند درمان یک راهنماست، نه راهکار، چون درمان یک رابطه و شراکت دوطرفه بین مراجع و روانشناس است.

یک دکتر روانشناس خانم خوب در تهران، طبق قانون، باید هرچیزی که به آنها می گویید را نزد خودشان محرمانه نگه دارند. آن‌ها ماجرای شما را برای دوستانشان سر میز شام تعریف نمی‌کند و در مود شما با همسرشان صحبت نمی‌کنند.

کار آنها و زندگی شما به طور کامل از زندگی حرفه ای و شخصیشان جداست. بنابراین نگران نباشید. هر حرفی که شما به یک دکتر روانشناس خانم خوب در تهران میزنید فقط در همان اتاق درمان میماند و عمیقترین نگرانیهایتان هرگز افشا نخواهند شد.
تنها مواقعی که یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران اصل محرمانگی را نقض میکند زمانی است که شما برای خود یا خانوادهتان خطرناک باشید.

  • یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران قبلاً این چیزها را شنیده:

    درمانگران با طیف وسیعی از مراجعین، رفتارها، مشکلات خانوادگی، روابط فرازناشویی (نامشروع)، اعتیاد، و مشکلات سلامت روان سروکار داشته‌اند. رفتارهای گذشته شما، کشمکش‌ها فعلی‌تان، و رازهایتان نباید باعث تعجب روانشناس شما شوند چون آنها احتمالاً با ماجراهای مشابه زیادی سروکار داشته‌اند.

    یک دکتر روانشناس خانم خوب در تهران مجرب همه این چیزها را دیده‌. با توجه به آنچه که گفته شد، پیدا کردن درمانگری که در زمینه روش‌های درمانی خاصی آموزش دیده باشد و بتواند اختلال شما را درمان کند حائز اهمیت است

به عنوان مثال، اگر شما سابقه ضربه روحی دارید، دنبال دکتر روانشناس زن خوب در تهران ی باشید که در خصوص انواع مختلف درمان ضربات روحی تجربه و سابقه کار داشته باشد.

کار دکتر روانشناس خانم خوب در تهران این نیست که با شما هم عقیده باشد

درمانگرتان برای این حضور دارد که حرفهایتان را بشنود و نظر حرفه‌ای‌اش را به شما ارائه کند. دکتر روانشناس زن خوب در تهران دوست شما نیست، و نباید هم با نقطه نظرات و دیدگاههای شما هم عقیده باشد. اگر دنبال یک حمایت مثبت از سمت درمانگرتان هستید، شاید چنین چیزی عایدتان نشود.

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران با شما صادق و رو راست است، که این اغلب به معنای مخالفت با شما و زدن حرفهایی است که شاید نخواهید بشنوید.

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران شاید با رفتارها و الگوهای فکری شما موافق نباشد اما آگاهانه به حرفتان گوش داده و شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید عادت‌های سالمی را در خود ایجاد کرده و مجموعه ابزاری را به کار ببرید که در آینده به شما کمک کند.

  • پیدا کردن یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران مناسب ممکن است سخت‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید

    شاید چندین جلسه طول بکشد تا شما تازه متوجه شوید که  یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران خاص مناسبتان نیست. شاید شما و درمانگرتان نتوانید با هم ارتباط برقرار کنید یا شاید با هم احساس راحتی نکنید. ایرادی ندارد و شاید لازم باشد به سراغ چند دکتر روانشناس زن خوب در تهران مختلف بروید و بعد کسی که مناسبتان است را پیدا کنید.

    شما یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران ی می‌خواهید که با او احساس راحتی کنید، بتوانید با او ارتباط برقرار کنید و با او تفاهم داشته باشید. زمان کافی گذاشتن برای تحقیق و ملاقات با درمانگران مختلف در زمینه مورد نظرتان قبل از تعهد کامل به درمان شاید وقتی سابقه‌ای در زمینه درمان ندارید مسیر درستی باشد که باید طی کنید.

    یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران درک می‌کند که تناسب و تطابق چقدر مهم است و بنابراین اگر فکر می‌کنید که درمانگرتان با شما بهترین تناسب ممکن را ندارد زدن این حرف به آنها ناراحتشان نمی‌کند. در واقع، خیلی از درمانگران ممکن است شما را به یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران دیگری ارجاع بدهند که شاید برایتان مناسب‌تر باشد.

    یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران ممکن است تمام جواب‌ها را نداشته باشدروانشناس خانم خوب

    درمانگران آموزش دیده‌اند که شما را راهنمایی کنند و به شما کمک کنند تا عوامل محرک زیربنایی‌تان را کشف کنید. آن‌ها می‌خواهند ببینید که شما بهبود پیدا می‌کنید و شاد هستید، اما ممکن است کل جواب‌ها به این سؤال که: من چرا چنین احساساتی دارم؟ یا چرا این اتفاق برای من افتاد؟ را نداشته باشند.

    شاید نتوانند جواب بدهند که چرا یک چنین اتفاق تکان دهنده‌ای را در گذشته تجربه کرده‌اید یا چرا با وجود اینکه روند بهبودی موفقی دارید همچنان هم الگوهای فکری منفی‌ای دارید.

    بیشترین کاری که یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران انجام می‌دهد این است که به شما کمک کند تا از طریق سفر کشف خویشتن و خودآگاهی پاسخ‌های مخصوص خودتان را به سؤالاتتان پیدا کنید.

    رفتن برای درمان به این معنا نیست که شما مشکلی دارید

    درمان چیز خوبی است و یک رفتار سالم است و معنی‌اش این است که شما به بهتر شدنتان اهمیت می‌دهید. هنوز هم منفی بافی هایی در رابطه با بدنامی روان درمانی وجود دارند و با آن همراهند، اما خیلی‌ها هم صرفاً بخاطر راهنمایی و مشاوره در مورد زندگی شخصی‌شان برای درمان مراجعه می‌کنند. حضور در درمان روشی سالم و تسهیل بخش برای بهبودی فرد است.

    به احتمال زیاد قبل از اینکه حالتان بهتر شود احساس بدتری پیدا خواهید کرددکتر روانشناس زن

    درمیان گذاشتن احساسات مدفون، عمیق‌ترین کشمکش‌ها، و تجربه‌های گذشته‌تان می‌تواند باعث آسیب پذیر شدن شما ‌شود، که این اتفاق اغلب باعث تحریک و معلوم شدن برخی از هیجانات منفی عمیقتان شود.

    ممکن است زیر گریه بزنید و پر از اضطراب شوید، اما صحبت در مورد این چیزها باعث باز شدن زخم‌های کهنه می‌شود. با این حال، راحت حرف زدن و از بین بردن زخم‌ها برای شفا و التیام ایمن مهم است.

    گرچه صحبت در مورد مشکلاتتان شاید در ابتدا دردناک باشد، اما با گذشت زمان، کم کم حس بهتری پیدا می‌کنید.

    یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران به شما نمی‌گوید که باید چکار کنید

    درمانگرها باید به حرف شما گوش کنند و به شما کمک کنند تا عوامل تحریک کننده عمیقتان را شناسایی کنید. آن‌ها برای این حضور دارند که شما را راهنمایی کنند اما قرار نیست به شما بگویند چطور باید زندگی کنید.

    یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران این قدرت را به شما می‌دهد تا تصمیمات سالمی بگیرید و با امیدواری ابزارهای مناسب برای برخورد با هیجانات و کنترل اعمالتان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، مسئولیت آنها این نیست که بجای شما انتخاب کنند.

    اعتیاد شما یا اختلال روانی‌تان انتخاب خودتان نبوده

    دکتر روانشناس
    20592908 – woman listening to her therapist while sitting on couch

    اینطور نبوده که شما یک روز صبح از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید به قرص‌های مسکن یا الکل معتاد شوید یا با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم کنید.

    اعتیاد و اختلالات روانی عوامل مستعدکننده زیادی دارند که خارج از کنترل شما هستند.

    اما، این خود شما بودید که اولین بار مصرف مواد را انتخاب کردید، اما خیلی از اعتیادها زمانی اتفاق می افتند که افراد برای تسکین دردهای عاطفی عمیقشان به سراغ مواد می‌روند.

    متاسفانه، برای شروع اعتیاد کافی است که فقط چند بار آن کار را انجام دهید، استعداد ژنتیکی داشته باشید، و فوران دوپامین باعث شود که مغز و و بدن بیشتر بطلبد، و اینها منجر به مصرف بیشتر مواد می‌شوند.

    ممکن است برای اینکه چرا یک فرد معتاد شود دلایل متعددی وجود داشته باشند

    یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران معمولاً بعد از اینکه مدتی برای مراجعشان وقت گذاشتند اختلالات همبود زیربنایی را کشف می‌کنند. افرادی که درگیر مواد هستند اغلب با ضربات روحی زیربنایی یا اختلالات روانی همبودی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی درگیرند. 

    خیلی از افراد برای این به سراغ مواد یا الکل می‌روند که احساساتشان در مورد ضربات روحی گذشته‌، اندوه، افسردگی، یا استرس­شان را پنهان کنند بدون اینکه بدانند اعتیاد دارد در آنها شکل می‌گیرد.

    افراد تا زمانیکه به دنبال درمان اعتیادشان نباشند و درمانگرشان شروع به کندوکاو گذشته‌های سخت آنها که بواسطه مواد یا الکل پنهان شده‌اند نکند، این عوامل محرک زیربنایی را کشف نمی‌کنند.

    بیشتر بخوانید: روانشناس کودک خوب

    اضطراب شدید نه مؤثر است و نه سالم

  • دکتر روانشناس زن خوب

    خیلی از افرادی که اضطراب شدیدی دارند احساس می‌کنند می‌توانند آنرا پنهان کنند یا از آن به نفع خود استفاده کنند. ساعت‌های طولانی کار کردن، تلاش زیاد در جهت کمال گرایی، انجام دادن همزمان چندین کار، داشتن یک برنامه زمانی سختگیرانه، بیش از حد منظم بودن، و بالا بردن اعتماد به نفس همگی ممکن است در ظاهر ویژگی‌های خوبی به نظر برسند؛ اما به مرور زمان این صفات مربوط به اضطراب شدید شما را از پا در خواهد آورد.

    خیلی از افرادی که اضطراب شدید دارند از اضطرابشان برای پیشبرد حرفه‌ای یا تلاش در جهت دستیابی به اهداف شخصی‌شان استفاده می‌کند؛ با این حال، این افراد بازهم با نشانه‌ها و علائمی سروکار دارند که به اضطرابشان ربط دارند، و تلاش برای پنهان کردن این نشانه‌ها بسیار خسته کننده و سخت است.

    اضطراب شدید راه سالم و پایداری برای زندگی کردن نیست، و صحبت با یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران برای یافتن سالم‌ترین روش‌های مقابله با آن امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: روانشناس خوب در تهران

اضطراب شما منطقی نیست

معمولاً اضطراب یک واکنش طبیعی و منطقی به یک عامل یا رخداد خطرناک یا غیرعاقلانه است. با این حال، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی یک سیستم هشدار درونی معیوب دارند، یعنی اینکه در موقعیت‌های غیرتهدیدآمیز دچار اضطراب غیرمنطقی می‌شوند.

این افراد در مورد اتفاقات روزمره مانند ترافیک، ظرف‌های نشسته، موعدهای کاری یا موقعیت‌های اجتماعی بیش از حد نگران می‌شوند. این افراد حتی ممکن است احساس کنند زندگی‌شان در خطر است.

درک این موضوع ضروری است که مغز و جسم شما نسبت به یک موقعیت بی ضرر واکنش بیش از حدی نشان می‌دهد و درمان می‌تواند به شما یاد بدهد تا از مهارت‌های مقابله‌ای سالم استفاده کنید تا بتوانید در زندگی پیش رفته و پریشانی ناشی از این موقعیت‌ها را تحمل کنید.

محیطتان می‌تواند عامل محرکی برای اضطراب شما باشد

شاید شما در یک دفتر شلوغ کار کنید، ساعت‌ها در روز توی ترافیک بمانید، زمان زیادی را در خانه سپری کنید، یا

در معرض موقعیت‌های استرس آور قرار بگیرید (واکنشگرهای اولیه). محیطتان می‌تواند به اضطرابتان دامن بزند و آنرا افزایش دهد و ممکن است تا زمانی که محیطتان را تغییر ندهید متوجه این موضوع نشوید، حتی اگر برای مدت زمان کوتاهی باشد.

تغییر رویه کاری‌تان، صرف زمان‌های بیشتر در محیط بیرون، تغییر محیط کاری‌تان، یا پیدا کردن سازوکارهای مقابله‌ای آرامش بخش برای کمک به شما وقتی در یک محیط استرس آور گیر کرده‌اید می‌تواند احساس شما را تغییر دهد.

اگر دیدید که وقتی در خانه نشسته‌اید احساس اضطراب می‌کنید، پس برای پیاده روی بیرون بروید. اگر احساس می‌کنید که دفترکارتان زیادی شلوغ است، ببینید

آیا می‌توانید چندین روز از خانه در محیطی ساکت‌تر کار کنید یا نه.

اگر دیدید توی ترافیک گیر کرده‌اید، به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا تغییر روند معمولتان فکر کنید تا بتوانید از رفت و آمد در ترافیک اجتناب کنید. یکی از برگ‌های برنده‌ای که می‌توانید با خود به جلسات درمانی بیاورید این است که وقتی برای درمان می‌آیید عوامل محرکتان را بشناسید و راهکارهایی را برای تطبیق بهتر با آنها پیدا کنید.

اضطراب هرکسی با بقیه فرق دارد

دکتر روانشناس خانم

شما فرد منحصربفردی هستید و بنابراین اضطرابتان به شیوه‌های متفاوتی نسبت به دیگران بروز می‌کند. علائم و نشانه‌ها، عوامل محرک و شیوه‌های درمانی شما با همسایه، همکاران یا دوستانتان فرق می‌کنند. در نتیجه، وقتی بحث اضطراب مطرح می‌شود، نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

یک اتحاد درمانی قوی را با درمانگرتان ایجاد کنید، یک سیستم حمایتی قابل اطمینان ایجاد کنید، و بدانید گرچه اختلالات اضطرابی شیوع زیادی دارند، اما شیوه درمانی‌تان ممکن است منحصربفرد و خاص خودتان باشد.

سفر به سمت یافتن یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران مناسب

بیایید به بررسی این موضوع بپردازیم که وقتی دنبال یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران می‌گردید ممکن است چه نوع تجربه‌ای را پشت سر بگذارید.

مشاوره

یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران خوب معمولاً مهربان است و قضاوت گر نیست، اما برخی افراد درمانگری را ترجیح می‌دهند که وقتی دارند حرف می‌زنند یا در روند درمان پیش می‌روند شنونده خوبی باشند، در حالیکه برخی دیگر یک روانشناس فعال را ترجیح می‌دهند که مهارت‌های مقابله‌ای را آموزش داده و بازخوردهای بیشتری را ارائه کند.

بسته به مدت زمان و شدت علائم و نشانه‌هایتان، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شاهد بهبودی باشید.

با این حال، یک سری سؤالات وجود دارند که باید بعد از هر جلسه درمان از خودتان بپرسید تا مطمئن شوید که بهترین درمان و مراقبت احتمالی را دریافت می‌کنید:

آیا روانشناس تان از خود شفقت و مهربانی نشان می‌دهد؟

اینکه یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران شما حتماً در برابر رفتارهای خاصی که از خودتان به نمایش می‌گذارید، نگرانی نشان داده و یا توصیه‌ای بکند مهم است؛ با این حال، هرگز نباید بعد از یک جلسه درمانی احساس کنید که مورد قضاوت قرار گرفته‌اید یا خجالت بکشید.

موثرترین روانشناس ها باعث می‌شوند که شما حس کنید مورد قبول و تأیید قرار گرفته‌اید، یعنی برای شرایطی که پشت سر می‌گذارید درک و دلسوزی از خودشان نشان می‌دهند.

آن‌ها با دلسوزی و مهربانی به شما نزدیک می‌شوند و به اندازه کافی اعتمادسازی می‌کنند تا بتوانید تاریک‌ترین افکار و خاطراتتان را با آنها در میان بگذارید.

آیا دکتر روانشناس زن خوب در تهران شما را به چالش می‌کشد؟

درک این موضوع اهمیت دارد که درمان مترادف با دوستی نیست. یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران مؤثر شما را به چالش می‌کشد و کمک می‌کند تا به چیزها از دیدگاهی متفاوت نگاه کنید، حتی اگر شنیدنش برایتان سخت باشد.

باید مرز حرفه‌ای سختگیرانه ای وجود داشته باشد که هرگز کسی از آن تجاوز نکند. حتی اگر شما درمانگرتان را مثل دوست یا معتمد خود بدانید، اما هرگز نباید با شما مثل دوستشان برخورد کنند.

آیا یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران روند کار با شما چک می‌کند؟

درمانگرتان باید حتماً در مورد اینکه آیا فکر می‌کنید درمان خوب پیش می‌رود یا نه با شما صحبت کند. چون هر جلسه با توجه به نیازهای شما تطبیق داده می‌شود، یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران باید درمانش را بر اساس بازخورد شما تطبیق دهد.

به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید شما را به کار مجبور می‌کنند که برای انجامش آماده نیستید و شما می گویید که خواستار گام‌های کوچکتر و قابل دسترسی تری هستید، یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران باید این موضوع را برای تمرین‌های آتی‌اش مد نظر قرار دهد.

کلام آخر

گرچه هر رابطه روانشناس-بیماری منحصربفرد است، اما هدف اصلی یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران ک درمانگر کمک به شما برای بهبود بهزیستی و سلامت کلی شماست. با این حال، برای اینکه شاهد پیشرفت باشید، باید راغب باشید که زمان و تلاش زیادی را صرف فرایند درمانی کنید.

اگر به دنبال یک دکتر روانشناس زن خوب در تهران می‌گردید، حتماً در پی یافتن کسی باشید که احساس می‌کنید با او ارتباط خوبی دارید و یادتان باشد که اول نیازهای خودتان را مدنظر قرار دهید.

روانشناس زن خوب

دکتر روانشناس زن خوب یا دکتر مرد روانشناس خوب کدام را به عنوان روانشناس تان انتخاب کنید؟ در ابتدای امر برای پاسخ به این موضوع به طور کلی می توان گفت مرتبط است با این موضوع که شما با کدام جنسیت به عنوان روانشناس خود راحت تر هستید یک دکتر خانم روانشناس خوب یا مرد؟ علاوه بر آن این انتخاب مرتبط با موضوعی است که در مورد آن می خواهید با روانشناس صحبت کنید، البته هیچ قانونی در مورد آن وجود ندارد که بتوان گفت در این موضوعات خاص بهتر است به یک دکتر زن روانشناس خوب مراجعه شود و یا بالعکس. ولی برای پاسخ مبسوط تر ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید:

 آیا فرد به این حس ترجیح دکتر روانشناس زن و یا مرد بها بدهد یا خیر؟

با توجه به این نکته که ارتباط بین درمانگر ومراجع از مهم ترین رکن های درمان است و تا این حس اعتماد و درک شدن از طرف مراجع نسبت به دکتر روانشناس صورت نگیرد، درمان حاصل نمی شود و مهم تر از آن اگر این حس اعتماد به دکتر روانشناس وجود نداشته باشد، فرد نمی تواند از احساسات وافکار واقعیش با دکتر روانشناس صحبت کند، در واقع افکار واحساساتی که شاید با اشخاص دیگر، در بیرون اتاق مشاوره، در میان نگذارد. در نتیجه مهم جنسیت روانشناس نیست بلکه مهم این است که شما با این روانشناس خانم یا آقا توانایی برقراری ارتباط را دارید یاخیر؟

تحقیقات نشان می دهد فاکتور اصلی و مهم برای تاثیرگذاری درمان، در حقیقت میزان راحتی و اعتماد و ارتباط بین شما و روانشناس تان می باشد. باید توجه داشت که این مهم باید در درجه اول ارجحیت برای انتخاب شما باشد، که این موضوع کاملا غیر مرتبط با جنسیت درمانگر است(مهم نیست که روانشناس خانم باشد یا آقا). 

یک دکتر روانشناس زن خوب به این سوال پاسخ می دهد:

که بر چه اساسی روانشناس خود را انتخاب کنیم؟

نورما لی :یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده برای اینکه آیا درمان موفق خواهد بود یا نه این است که شخص تا چه حد بخوبی بتواند با دکتر روانشناس خود ارتباط برقرار کند. شخص باید احساس کند درمانگرش قضاوتگر نیست، به حرفهایی که می زنند علاقمند است، و آنها را دقیقاً همانطور که هستند می پذیرد. بنابراین، بسته به مسئله ای که فرد با خود به پروسه درمان می آورد، جنسیت روانشناس(دکتر روانشناس زن خوب یا دکتر روانشناس مرد) می تواند باعث ایجاد تفاوت چشمگیری شود.

به عنوان مثال، اگر کسی در زمان بچگی مورد بدرفتاری توسط مادرش قرار گرفته باشد، ممکن است در اعتماد کردن به یک دکتر روانشناس زن مشکل داشته باشد، بخصوص اگر روانشناس هم سن و سال مادرش باشد. اگر دختر یا زنی از لحاظ جنسی مورد سوء استفاده یا تجاوز قرار گرفته باشد، احتمالاً ترجیح می دهد که با یک دکتر روانشناس زن خوب کار کند، چون بیشتر اتفاقات سوء استفاده/تجاوز علیه زنان توسط مردان صورت می گیرند.

اکثر روانشناس ها زن هستند و اکثر افرادی که برای درمان می آیند هم زنان هستند. در کل، زنان بیشتر از مردان نیاز به صحبت کردن دارند. مردان اغلب نمی خواهند در مورد مسائل شان حرف بزنند، بلکه می خواهند حلشان کنند. این حرف یک قضاوت یا ویژگی بد نیست بلکه صرفاً تفاوتی است بین جنسیت ها. مردانی که تصمیم می گیرند روان شناس شوند معمولاً این ذهنیت را ندارند، زیرا می دانند افراد معمولاً قبل از اینکه برای درمان مراجعه کنند ،سعی کرده اند مشکلات شان را حل کنند ولی موفق نشدند. گاهی اوقات، در زوج درمانی ها، یک دکتر روانشناس زن خوب و یک روانشناس مرد ممکن است با هم همکاری داشته باشند تا هریک از زوجین بتواند احساس کند که کسی واقعاً دیدگاهش را درک می کند.

چه زمان باید روانشناس از جنس مخالف انتخاب کرد؟(اگر آقا هستید دکتر روانشناس زن خوب و یا برعکس)

در برخی موارد ملاقات با روانشناسی از جنس مخالف می تواند برایتان مفید باشد. به عنوان مثال، اگر شما خانم هستید و همیشه در ایجاد رابطه ای مطمئن و امن با یک مرد مشکل داشته اید این کار می تواند برایتان مفید باشد. وقتی در جهت پیدا کردن یک درمانگر قدم بر می دارید حتماً این موارد و نیازهایتان را به صورت مکرر بررسی کنید.

اغلب اوقات مراجعین خانم توضیح می دهند برای این چنین تصمیمی گرفته اند که می خواهند وارد یک رابطه درمانی شوند تا از آن به عنوان الگویی استفاده کنند که به آنها نشان دهد در رابطه با مردان دوست دارند چگونه باشند.

درمانگر مرد همچنین می تواند بینش هایی را در مورد اینکه مردان چگونه می توانند انعکاسی، پذیرا و متصل به احساسات شان باشند ارائه کند و از آن طریق چگونگی رفتارهای مردان را برایشان الگوسازی کند. برای برخی از مراجعین زن (اما نه همه) این امر می تواند بینش هایی را در خصوص جنبه های مختلف روان مردان فراهم آورد و بدین ترتیب جنبه های تازه ای را به روابط خارج از فضای درمان بیفزاید.

چرا روانشناس از جنس مخالف؟؟

مراجعین مرد و زن می توانند از طریق یک رابطه درمانی با فردی از جنس مخالف با خشم، عجز و درماندگی و ترس زیاد از جنس دیگر کنار بیایند. قابلیت تجربه طیفی از پاسخ های هیجانی مثبت و منفی و بینش یابی اینها می تواند منجر به روش تازه ای از برقراری ارتباط با جنسیت های مختلف شود. این امر همواره مستلزم وجود یک هدف تعریف شده یا قراردادی برای کار کردن، مرزهای اخلاقی سخت گیرانه و مشخص و چارچوبی منسجم است که در آن بتوان روند درمان را انجام داد.

بیشتر تحقیقات موجود شدیداً بیانگر این هستند که کیفیت رابطه بین مراجع و درمانگر قوی ترین تاثیر را بر موفقیت درمان می گذارد. سطح اعتماد، کیفیت حس تفاهم و پیوند عاطفی عوامل حیاتی ای به شمار می روند و اینها به نظر فراتر از جنسیت هستند. معنایش این است که باید راحت و ایمن باشید و احساس کنید که توسط شخصی که در یک اتاق حداقل یکبار در هفته برای مدت زمان زیادی روبرویتان می نشیند درک می شوید و مورد احترام قرار می گیرید-خواه آن شخص یک زن باشد یا یک مرد.

این احساس حس مناسب بودن (یا نبودن) درمانگر برای شما ممکن است با جنسیتش ارتباط داشته باشد و شایدم هم نداشته باشد- احتمال دارد جنسیت یک عامل باشد اما نه یک عامل تعیین کننده در مورد اینکه آیا درمان موثر است یا نه.

چرا گاها افراد با روانشناسی که جنسیت مخالفشان باشد احساس راحتی نمی کنند؟(دکتر روانشناس زن خوب با مراجع مرد )

بازهم برخی مردان صرفاً برای صحبت صمیمانه با یک روانشناس زن (خوب در تهران) در مورد مسائل احساس راحتی نمی کنند. درست همانطور که برخی زنان برای صحبت در خصوص این مسائل با روانشناس مرد احساس راحتی نمی کنند. حالا دلایل این ناراحتی برای هریک از دو جنسیت بر اساس تجربه خودم می تواند اشکال روان رنجوری انتقال منفی، مقاومت یا بی اعتمادی عمیق درونی و وحشت از جنس مخالف باشد. یا گاهی اوقات، نسبت به هم جنس خود، یا میل جنسی خود. در بسیاری از این موارد، بهتر است که بیمار مرد با وجود کم حرفی اش، شجاعانه با یک دکتر روانشناس زن(خوب در تهران) برای مشاوره  اقدام کندو و این اضطراب را با وی به عنوان بخشی از روند درمان بینش یابی کند.

 یا برعکس، برای بیماران زن کم حرف. یا برای شخصی که فقط اصرار دارد با یک روان درمانگر از جنس مخالف کار کند بهتر است که با روان درمانگری از جنس خودش کار کند تا تصمیم بگیرید که این اجتناب خودآگاه یا ناخودآگاه را به چالش بکشد.

 

تفاوت دکتر روانشناس زن خوب(در تهران) و یا روانشناس مرد خوب در زمینه کار با کودک

وقتی هم افراد فرزندانشان را برای مشاوره می آورند سناریوهایی مطرح می شوند که در آنها داشتن یک روانشناس زن خوب یا روانشناس مرد برای والدین اهمیت دارد و می تواند تاثیر بسزایی بر کودک بگذارد. به عنوان مثال، برای یک فرزند پسر که در زندگی اش هیچ الگوی مردانه سالمی نداشته، داشتن یک روانشناس مرد که صبور و حمایتگر باشد و مشاوره کمک کننده واقعی ای را ارائه کند فرصتی خارق العاده برای کودک است تا مردی را در کنار خود داشته باشد که با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند تا از او یاد بگیرد و درکش کند. برای یک فرزند دختر که شاهد مردانی بوده که به شیوه ای سالم رفتار نکرده اند، داشتن یک دکتر روانشناس مرد خوب دیدگاهی را در مورد مردان به عنوان شخصیت هایی مهربان، کمک کننده، و عاقل در اختیار این دختر قرار می دهد که بذری عالی برای پرورش و رشدش است. برعکس همین مفاهیم نیز صادق است.

به عنوان مثال، برای پسربچه ای که با مادرش بخاطر مسائل سلامت روانی شدیدش که باعث شده این مادر با فرزندش حس همدلی نداشته باشد، رابطه ضعیفی داشته، داشتن یک دکتر روانشناس زن خوب که او را درک کند برای یک پسر می تواند نعمتی باشد که به او نشان دهد یک زن می تواند همدل و عاطفی هم باشد. برای یک دختربچه که با یک مادر بسیار قضاوتی بزرگ شده داشتن یک زن در زندگی اش که حمایتگر بوده و به این دختر کمک می کند تا از لحاظ درمانی با سرعت خاص خودش با او پیش برود و روی مسائل عزت نفسش با او کار کند می تواند تجربه بسیار خوبی باشد و تاثیر درازمدتی بر جا بگذارد. موارد فوق الذکر فقط تعداد اندکی از مثال های موجود هستند، البته موارد زیادی وجود دارند که می توانند استدلال هایی را برای انتخاب یک روانشناس مرد یا زن ارائه کنند.

انتخاب دکتر روانشناس زن خوب در تهران یا مرد، یا انتخاب فردی

انتخاب مشاور، روانشناس یا مربی یک فرایند بسیار فردی و شخصی است که به یک احساس حس مطابقت و انتخاب بر اساس عوامل منحصربفرد محدود می شود. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، همین پیوند بین مراجع و روانشناس است که کلید یک درمان موفقیت آمیز را در دست دارد پس بر اساس حس تان پیش بروید و ببینید که این احساس شما را به کجا می برد و بدانید که همیشه می توانید انتخاب تان را تغییر دهید.

نتیجه گیری در مورد انتخاب بین دکتر روانشناس زن خوب(در تهران) یا دکتر روانشناس مرد؟

پیدا کردن یک روانشناس مناسب برای خود یا عزیزان تان در مراقیت های درمانی بسیار اهمیت دارد و این مناسبت در واقع مهم است. آیا جنسیت روانشناس فرد به خودی خود و فی نفسه نشان از خوبی یا بدی تناسب و برازش روانشناس برای فرد دارد و بنابراین آیا جنسیت اهمیت دارد؟

اگرچه ممکن است فکر کنیم که جنسیت روانشناس اهمیتی ندارد و تحقیقات نشان داده اند که جنسیت روانشناس به خودی خود و فی نفسه نیست که سبک درمانی فرد را تعیین می کند یا اینکه این جنسیت نیست که توانایی فرد برای درک مشکل مراجع را تعیین می کند، اما این موضوع همچنان باقی است که مراجعین زیادی هستند که قبل از برنامه ریزی و زمان بندی اولین قرار ملاقات دارای یک ترجیح جنسیتی هستند. به طور حتم، شروعی راحت اهمیت دارد، اینطور نیست؟

احساس اضطراب هنگام صحبت با روانشناس

بعضی افراد به طور کل از اینکه در مقابل روانشناس، خود افشاگری کنند، احساس ترس می کنند. همچنان از اینکه با یک درمانگر برای خود افشاگری و برملا کردن مکنویات قلبی خود ارتباط برقرار کنند، نیز مضطرب می شوند. کمی استرس اضطراب و سردرگمی درباره انتخاب روانشناس خانم یا آقا نیز معمول است، به خصوص اگر ماهیت موضوعاتی که در کل مطرح می‌شود مرتبط با هویت جنسی، گرایشات جنسی و یا تمایلات جنسی باشد.

 در حقیقت  بعضی از مراجع های خانم و یا آقا ترجیحشان دکتر روانشناس زن / خانم است و عده ای بالعکس و یا حس می کنند در حیطه های خاصی مهم این است که دکتر روانشناس خانم باشد و در بعضی حیطه ها مهم این است که مرد باشد. اما نکته مهم این است که:

جنسیت در کجاها اهمیت دارد؟  

جایی که جنسیت می تواند مطرح باشد و نقش داشته باشد وقتی است که بر میزان راحتی شما از شدت درمان یا مشاوره تاثیر بگذارد. این امر می تواند متاثر از این موضوع باشد که نقش های مردانه یا زنانه چگونه و تا چه حد با ماجراها، خاطرات، خیال پردازی های فردی، الگوهای نقش خانوادگی و تجربه های منحصربفرد ما با جنسیت خودمان و جنس مخالف تلاقی دارند.

احساس ما در مورد جنسیت ها به تجربه های آموزنده هم در گذشته و هم حال بستگی دارد. این مسئله را باید از جنبه های مختلفی مورد توجه قرار داد از قبیل، عوامل فرهنگی، سیاسی، و عوامل دیگر. وقتی مسئله درمان مطرح باشد، سوال این است که برای کار کردن روی آسیب پذیری ها، ماجراهای شخصی، خاطرات، و هیجانات نهفته در دنیای درونی تان با چه کسی احساس راحتی بیشتری می کنید؟

نقش های جنسیتی خانواده(تاثیر خانواده در انتخاب دکتر روانشناس زن خوب یا دکتر روانشناس مرد خوب)

به طور مثال

 ممکن است پدری باشد که بطور خاصی در مورد فرزندانش احساساتی باشد و با اشتیاق آن احساسات را به اشتراک می گذارد و از آن طریق نوعی حس خوب بودن ابراز احساسات را برای فرزندانش الگو قرار می دهد. نقش مراقبین مرد همچنین می تواند تاثیر معکوسی داشته باشد، یعنی نمایش احساس (هیجان) را خاموش کند چون مردان با تنظیم هیجانی خودشان درگیر هستند.

در برخی خانواده های دیگر ممکن است مادری باشد که وقتی با تجربیات درونی دردناک مواجه می شود می کوشد تا خودتنظیمی کند و با حسن نیت تلاش می کند تا از فرزندانش در مقابل مشاهده شکنندگی او محافظت نماید. برای بعضی از بچه ها، می توان این امر را به عنوان یک پیام غیرکلامی تفسیر کرد مبنی بر اینکه بروز علنی احساسات کار خوبی نیست. ما به عنوان بزرگسال، با الگوهای ابراز هیجانات از والدین مان و افراد مهم دیگر دوران کودکی مان بزرگ شده ایم و اینها بر نحوه احساس ما در مورد ابراز احساسات مان، در حضور جنس مخالف، و البته، دیگران به طور کلی تاثیر می گذارند.

 

به چه فاکتوری برای انتخاب روانشناس باید توجه کنیم؟

اگر شما به دنبال یک روانشناس فردی هستید و بیشتر خود را راغب و راحت می بیند که با فردی که هم جنس خودتان است صحبت کنید و یا برعکس، این ارجحیت شما مهم است که مورد توجه قرار بگیرد.

به همین خاطر اگر شما یک خانم یا آقا هستید، و این تمایل را دارید که با یک روانشناس زن خوب یا روانشناس خوب آقا صحبت کنید، حتما به این مورد توجه کنید و بر این اساس روانشناس خودتان را انتخاب کنید.

به صورت تاریخی و زیستی خانم ها بیشتر از آقایان نسبت به هیجانات حساس و یا آگاه هستند، اگر چه این موضوع آماری و کلی است و گرنه به طور حتم تعداد قابل اشاره ای از مردها و زن ها وجود دارند که از این قائده مستثنی هستند.

تفاوت زن ها و مردان در ابراز هیجانات و تاثیر آن بر انتخاب روانشناس خانم یا آقا:

به طور کل زنان در دنیای احساسات احساس راحتی بیشتری دارند. برای ایشان ابراز کردن احساساتشان راحت تر است. در حقیقت مردان زیادی وجود دارند که تنها با ابراز کردن یک احساس راحتی دارند و آن نیز از احساس عصبانیت است، که به نظر می‌رسد در هنگام کودکی این الگو برداری پسران بیشتر از روی پدرانشان است، اما از بقیه احساسات مانند غم،  خجالت، ترس، اضطراب به طور کامل ممکن است آگاه نباشند و یا برای بیان احساسات شان حتی اگر از آنها آگاه هم باشند احساس راحتی نمی کنند.

اگر شما از خانواده هستید که در آن مادرتان بیشتر از احساساتی بوده و یا در بیان هیجاناتش از پدرتان راحت‌تر بوده است (به جزعصبانیت)، به احتمال زیاد شما با یک روانشناس زن خوب برای به اشتراک گذاشتن احساساتتان راحت تر هستید و این بدون در نظر گرفتن این است که خودتان چه جنسیتی داشته باشید (فرق نمی کند که آقا یا خانم باشید)، با این حال با توجه به موارد بالا تعداد دلایل قانع کننده نیز وجود دارد که در پایین به آنها اشاره می‌شود که چرا انتخاب یک روانشناس خوب آقا نیز به عنوان روانشناس خانواده یا زوج درمانگر ممکن است انتخاب عاقلانه باشد.

در چه زمانی انتخاب روانشناس خوب آقا یا روانشناس خوب مرد توصیه می شود:

بسیاری از مردان وقتی که بخواهند در مورد مسائل جنسی و تمایلات جنسی شان صحبت کنند، احساس راحتی بیشتری دارند اگر با یک روانشناس مرد صحبت کنند، به این خاطر که احساس می کنند در این صورت روانشناس بیشتر آنها را درک می کند. اگر شما مردی هستید که در جستجوی کمک در مورد مشکلاتی هستید که مرتبط با مسائل جنسی است این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

در عین حال اگر شما یک زن هستید و در ازدواج و یا رابطه هستید و در این ارتباط با همسرتان در مورد مسائل جنسی دچار مشکل هستید به همین دلایل گفته شده در بالا، انتخاب یک روانشناس خوب مرد که همسرتان بتواند با او ارتباط بگیرد، نیز می تواند کمک کننده باشد، به خصوص اگر در مورد گرفتن مشاوره و یا شروع آن نیز در شک و تردید باشد.

اگر شما خانم هستید و پارتنر آقاتون)همسر و یا دوست پسر( در مورد گرفتن مشاوره شک دارد و یا کاملا مخالف این ایده است، احتمالاً با ایده روانشناس مرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد، صرف نظر از اینکه مشکل مورد نظر هیچ ارتباطی با مسائل جنسی نداشته باشد. در غیر این صورت ممکن است پارتنر تان احساس کند که شما با روانشناس خانم در یک طرف و یا با هم در مقابل او هستید.

یک روانشناس آقا که بتواند در مورد تمام احساساتش صحبت کند (نه تنها فقط در مورد عصبانیت)، درمانگری که قابل اعتماد، آرام، دوست داشتنی و دلسوز باشد، همانطور که همه روانشناس ها هستند، می تواند به عنوان یک مدل رفتاری برای مراجعان باشد، جدا از اینکه در مورد چه موضوعاتی در جلسه درمانی صحبت می‌شود. روانشناس ها به عنوان یک الگوی رفتاری سالم در نظر گرفته می شوند. اگر شما به عنوان یک زن می خواهید به همسرتان کمک کنید که یاد بگیرد چگونه ارتباط کلامی و احساسی بهتری برقرار کند مطمئنا هیچ راه بهتری از این گزینه وجود ندارد.

در حقیقت می توان دلایلی که یک فرد یک روانشناس آقا خوب(در تهران) را انتخاب می کند به این گونه تقسیم کرد:

  1. فرد دیدگاه یک روانشناس مرد را ترجیح می دهد.

خیلی از روانشناسان هنگام کار با مراجعین تجارب زندگی خودشان را به جلسات درمانی می آورند. در این صورت، یک روانشناس مرد می تواند در مورد موانعی که در زندگی خودش بر آنها غلبه کرده صحبت کرده و آنها را در جلسات روان درمانی با مراجع درمیان بگذارد.

مردان و زنان بر اساس تجارب، فرایندهای فکری، رفتارها و نگرش هایشان با روش های متفاوتی به جهان اطراف شان نگاه می کنند.

جستجوی یک روانشناس مرد که مسائلی که شما الان دارید تجربه می کنید را پشت سر گذاشته باشند ممکن است باعث ایجاد حس همدلی برای شما شود. 

از طرف دیگر، زنان ممکن است از مشاوره با یک روانشناس مرد بدین خاطر بهره ببرند که وی می تواند رفتارها و طرزفکرها در مورد اینکه مردان در روابط شان فکر و عمل می کنند را توضیح دهد.

صحبت با یک روانشناس مرد حرفه ای ممکن است به فرد کمک کند تا با مرد زندگی اش همدلی پیدا کند و انگیزه های پشت رفتارها و کارهای یک مرد را درک نماید.

  1. سعی کنند تا با صحبت در مورد موضوعات با مردان دیگر راحت تر شوند.

بعضی از مردان در کنار مردان دیگر نسبت به وقتی که در کنار زنان هستند احساس راحتی بیشتری می کنند. بسته به روابط قبلی شان با زنان، آنها ممکن است هنگام صحبت با زنان احساس خجالت کنند.

مهمترین موضوع در جلسات درمانی این است که بیمار با روانشناسش احساس راحتی کند. این سطح راحتی آنها را قادر می سازد تا در مورد مسائل شخصی شان راحت بتوانند صحبت کنند.

وقتی مردان هنگام صحبت با زنان راحت نباشند، این امر مانع پیشرفت درمان شان می شود. در چنین وضعیتی، برخی مردان ممکن است در مورد عمیق تر شدن در رابطه با مسائل هیجانی شان با زنان مردد باشند زیرا از اینکه بی پرده و راحت صحبت کنند احساس ترس دارند.

  1. آنها می خواهند به یک درمان گروهی مردانه با یک رهبر مرد ملحق شوند.

برخی از مردانی که در یک گروه درمانی مردانه حضور پیدا می کنند ممکن است راحت تر بتوانند بی پرده وآزادانه با یک رهبر درمان گروهی مرد صحبت کنند. مثلاً مراجع ممکن است احساس کند که یک زن ممکن است او را بخاطر رفتاری که در مقابل زنان انجام می دهد، قضاوت کند

گرچه هدف هر روانشناسی باید ارائه یک مشاوره بدون قضاوت باشد، اما روانشناسان هم انسان هستند. یک مرد ممکن است از اعتراف به اعمال پرخاشگرانه ای که نسبت به زنان انجام می دهد از ترس قضاوت شدن توسط یک روانشناس زن بترسد.

برخی از مسائلی که وی ممکن است با آنها درگیر باشد عبارتند از مشکل در کنترل خشم، سوء استفاده جسمی، یا حتی سوء استفاده جنسی. 

مراجعین مرد ممکن است احساس کنند یک روانشناس زن شاید نتواند با او  در خصوص اینکه چرا وی چنین رفتارهایی را انجام می دهد همدلی کند و وی را بخاطر فقدان خودکنترلی در موقعیت های گوناگون قضاوت کند.

  1. آنها قربانی سوء استفاده ای بوده اند که توسط یک زن اعمال شده است

وقتی یک مرد سوء استفاده کلامی یا جسمی اعمال شده را توسط یک زن تجربه کرده باشد مانند یکی از اعضای خانواده یا همسرش، ممکن است وی در خصوص بحث راجع به آن موقعیت به صورت آزادانه با یک روانشناس زن محتاطانه عمل کند.

این امر بخصوص زمانی مشاهده می شود که وی به طور کلی احساسات منفی ای را در مورد زنان در ذهن پرورانده باشد. مشاوره با یک روانشناس مرد ممکن است باعث حذف محرک ها و استرس هایی شود که وی هنگام صحبت با یک زن احساس می کند.

این محرک ها و استرس ها می توانند مانع از پیشرفت وی در طول درمان شوند. بخصوص وقتی بیمار آن رابطه سوءاستفاده جویانه را هنوز تمام نکرده باشد. 

  1. مراجع پسری باشد که به یک مرد به عنوان الگوی خود نیاز دارد

در یک خانواده تک والدی که در آن والد یک زن است، کودک ممکن است هیچ الگوی مردانه ای در زندگی اش نداشته باشد. صحبت با یک روانشناس مرد ممکن است فرصتی را در اختیار این پسر قرار دهد تا با یک الگوی مردانه مثبت تعامل داشته باشد.

وقتی پسری رها شده باشد، ایجاد یک رابطه حرفه ای و ایمن با مردی دیگر که می تواند به او اعتماد کرده و با او درددل کند در بازسازی اعتمادش مفید است.

شاید برای یک پسر آشکار ساختن احساساتش نزد یک روانشناس مرد راحت تر باشد احساساتی که شاید این پسر نتواند با مادرش در میان بگذارد. بخصوص وقتی مادر یاد نگرفته که چطور به گونه ای موثر با فرزندش رابطه برقرار کند.

ممکن است مادر پسرش را مقصر مشکلاتش بداند که این امر می تواند باعث شود که وی از بحث در خصوص احساساتش احساس ناامنی کند زیرا مادر با مسائل خودش کنار نیامده است.

چرا یک فرد به دنبال یک روانشناس با جنسیت خاص است؟

در واقع می توان گفت دلایل متفاوتی وجود دارد که یک فرد وقتی که صحبت از انتخاب روانشناس به میان می‌آید برایش جنسیت خاصی ارجح باشد. اولین و مهمترین آن ممکن است این باشد که این افراد احساس راحتی بیشتری دارند وقتی که می خواهند در مورد مسائل شخصی و خصوصی و ارتباط نزدیک خود صحبت کنند، اگر که آنها را با فردی در میان بگذارند که او هم تجربه این چنینی را داشته باشد.

به طور مثال بعضی اوقات برای یک خانم راحت تر است که این موضوعات را با یک همجنس خود در میان بگذارد (یک دکتر روانشناس خانم). برای یک فردی که تجربه تروما و سوء استفاده قرار گرفتن را داشته است نیز ممکن است استرس زا باشد اگر بخواهد در این مورد با یک روانشناس همجنس با فرد سو استفاده کننده صحبت کند. به طور مثال اگر زنی که رنج کشیده خشونت خانگی توسط همسرش است، برایش راحت نیست که فرایند روان درمانی را با یک روانشناس آقا پیش ببرد. این موضوع می‌تواند آنقدر برایش استرس زا باشد که موفقیت درمان را کم کند.

در بعضی موارد نیز فرد حس می کند احتیاج به این دارد که موضوعی را که دغدغه ذهنی اش است با یک روانشناس از جنس مخالف در میان بگذارد:

به‌طور مثال یک مردی که در رابطه است و احساس می‌کند در رابطه اش دچار مشکل است، ترجیحش این است که با یک روانشناس زن خوب در تهران در این رابطه صحبت کند. با یک اینکه همه روانشناس ها طوری آموزش دیده اند که به انواع نیازهای مراجعین و با جنسیت های متفاوت حساس و آگاه باشند، با این حال گاهی اوقات نشانه های غیر کلامی نشان می‌دهد که خود متوجه نیستند و مراجع هایشان احساس خوب و راحتی نمی کند. در این موارد در صورتی که روانشناس با مراجع همجنس باشد احتمال اینکه روانشناس به این نشانه ها حساس تر و آگاه تر باشد بیشتر است. بعضی اوقات در بعضی افراد همجنس بودن فرد با درمانگر باعث می‌شود که احساس اعتماد بین آنها سریعتر شکل بگیرد نسبت به وقتی که روانشناس با مراجع از یک جنس نیستند.

البته این مسئله فقط ممکن است به سریعتر شکل گرفتن این را ارتباط کمک کند زیرا به هر حال در روند درمان با یک روانشناس خوب اعتماد شکل می‌گیرد.

می‌توان گفت شروع کردن روان درمانی و برقراری ارتباط درست با یک روانشناس همه و همه به احساس راحتی که شما با روانشناس خود می کنید بر می گردد. در نتیجه مهم است که درباره موضوع انتخاب روانشناس به دقت فکر کنید و بدانید که درباره این انتخاب افراد نظرات متفاوتی درباره جنسیت روانشناس، سن روانشناس و غیره دارند، این ترجیحات باید تا جایی که ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

در زمینه سوء استفاده 

قربانیان سوء استفاده جنسی، جسمی و هیجانی در جامعه ما بسیار زیادند، که توسط بزرگسالان آسیب دیده اند و در آینده همین افراد هم بر کودکان و هم بزرگسالان تاثیر می گذارند. وقتی شخصی این تجربیات پیچیده و عمیقاً ناراحت کننده و دردناک را با خود به فضای درمان می آورد، اعتماد بحدی مهم است که انتخاب جنسیت یک درمانگر می تواند از اهمیت تازه ای برخوردار شود زیرا باعث برانگیختن نیاز مراجع به امن ترین محیط ممکن برای بینش یابی و کنار آمدن با ضربات روحی عمیقش می شود.

هم درمانگران مرد و هم زن باید از مراجعی که نیاز دارد درمانگران را تغییر دهد تا بتواند این تجربیات بی نهایت ناراحت کننده را بینش یابی کند و با آنها کنار بیاید حمایت کنند، به وی احترام بگذارند و کمک کنند، به نحویکه مراجع تا حد امکان احساس امنیت و حمایت شدن کند.

 فقط در موراردی که فرد مورد تعارض قرار گرفته، توصیه می شود که برای درمان به یک روانشناس هم جنس مراجعه شود ،در حقیقت اگر فرد مورد تعارض واقع شده خانم باشد توصیه می شود که به یک دکتر روانشناس زن خوب / مشاور زن خوب مراجعه شود. در موارد دیگر که فرد ترجیحی ندارد صرف انتخاب درست یک روانشناس خوب و با ترجیحات مراجع تا حد امکان کفایت می کند.

 

 

4 دیدگاه‌ها

  1. ممنون از توضیحاتتون، می خواستم بدونم برای کودک چطور؟ من یک پسر ۷ ساله دارم و نمی دونم که به روانشناس خانم مراجعه کنم یا روانشناس آقا؟ ترس از تاریکی و تنها موندن داره به شدت. قبلا توی اتاقش تنها می خوابید ولی الان مدت ۳ ماه تقریبا که به هیچ وجه تنها نمی خوابه..می خواستم بدونم فرقی می کنه پیش روانشناس زن یا مرد رفتن در این مورد هم؟

  2. و مرتب هم داره ترساش زياد ميشه، حتي كارتونم مي خواد بيينه تنهايي نمي بينه و شبا بعضي وقتا با گريه از خواب مي پره. آيا روانپزشك بايد رفت يا روان شناس؟ و دارو براي اين سن ضرر نداره؟

Comments are closed.