تعریف افسردگی؟ افسردگی گروهی از نشانگان رنج آور است که از حدود چند هفته تا سال ها به طول می انجامند. این نشانگان را می توان در چهار طبقه قرار داد: چگونه فکر می کنید(یک دیدگاه منفی از خود، دنیا، آینده)، بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد (مشکل خواب و اشتها)، چگونه عمل می کنید (کندی، بی تفاوتی)، و چه احساسی دارید (غم گناه، اضطراب).

افسردگی می تواند به سرعت رشد کرده و یا به آهستگی طی یک دوره چند هفته ای پیشرفت کند. برخی افسردگی ها خفیف هستند؛ شما ممکن است روند معمول زندگی را دنبال کنید اما احساس بد و احساس فقدان انرژی داشته باشید. زمانی دیگر، ممکن است آنقدر افسرده باشید و احتمال خودکشی وجود داشته باشد که لازم شود تا در بیمارستان بستری شوید.

شیوع افسردگی

اختلالی که تمام لذت و شیرینی زندگی را زایل می کند، و افراد مبتلا به آن را به وضع فلاکت باری سوق می دهد – به طرز تکان دهنده ای شایع شده است. حدود ۱۰ درصد زنان و ۴ درصد مردان در مقاطعی از زندگیشان، به افسردگی دچار می شوند که در نتیجه آن، دستخوش بی احساسی، بی علاقگی، بدبینی به همه چیز، کندی عمومی ذهن و جسم، بی خوابی و کیفیتی خاص از ناخشنودی می شوند که فقط شخص افسرده آن را می شناسد.

اثر افسردگی چنان مخرب است که برخی از مبتلایان، تنها راه رهایی از آن را در خودکشی می بینند.
افسردگی رو به افزایش دارد. به رغم بهبود شرایط زندگی و کامیابیهای مادی، تعداد مبتلایان به افسردگی در دنیای غرب، سال به سال افزایش می یابد. شایان توجه است که در حدود نیمی از قربانیان افسردگی یا نمیدانند که به یکی از گونه های بیماری افسردگی مبتلا هستند یا آنکه علائم آن را با یک اختلال دیگر اشتباه می گیرند. ا

ین امر به ویژه از این جهت مایه تأسف است که تاکنون در زمینه شناخت بیماری افسردگی، پیشرفت های بسیاری حاصل شده است. امروزه بیشتر انواع افسردگی، قابل درمان هستند و میزان کارایی این درمانها پیوسته در حال افزایش است. داروهای جدید، روان درمانی های کارآمدتر، و بازخوردهای اجتماعی روشن بینانه تره همگی به کاهش دلهره های ناشی از این وضعیت پریشان کننده برای آنهایی که میدانند به آن دچار شده اند و میخواهند برای آن چارهای بیندیشند، کمک می کنند.

ویژگی اصلی افسردگی

ویژگی اصلی افسردگی حالت ذهنی منفی است که بر همه تجارب شما تأثير می گذارد. شما ممکن است خیلی گریه کنید، حتی بدتر از آن، بخواهید گریه کنید ولی نتوانید. خرده کاری های ساده نیاز به تلاش زیاد داشته و مسائل روزانه به نظر طاقت فرسا می رسند. شما منتقد سرسخت خود شده و باور می کنید که برای کار بدی که مرتکب شده اید مستحق تنبیه هستید.

این اختلال نه فقط ناتوان کننده که مشکل عمده سلامتی است، خطر ابتلا به افسردگی در طول عمر برای زنان ۱۰ تا ۲۵ درصد و برای مردان ۵ تا ۱۲ درصد است. خودکشی به عنوان یکی از عوارض جانبی افسردگی، از علل منتهی به مرگ است( انجمن روانپزشکی آمریکا، واشنگتن، دی. سی، ۱۹۹۴). پژوهش ها نشان داده اند که در سراسر جهان ۱ تا ۴ درصد بزرگسالان اظهار می کنند که سابقه اقدام به خودکشی داشته اند (جمیسون، ۱۹۹۹).

ممکن است افسردگی را تا حدودی ضد و نقیض بیایید: شما ممکن است بدون توجه به دست آوردها و موفقیت های اجتماعی اکتساب شده، خود را مستحق مجازات،شرمساری و مرگ بدانید. با همه این احوال شانس بهبودی عالی است و بهبودی کامل از یک دوره افسردگی در بیشتر از ۹۵ درصد موارد رخ می دهد. حال که تا حدودی با تعریف افسردگی آشنا شدید ملاک های افسردگی با جزییات بیشتری توضیح داده خواهد شد:

ملاک های افسردگی

چنانچه به یک یا دو سؤال مهم زیر پاسخ مثبت بدهید شما مبتلا به افسردگی محسوب می شوید: آیا در دوره خاصی احساس ناشادی داشته یا از دست دادگی کلی لذت و علاقه را تجربه کرده اید؟ آیا از هشت نشانه زیر حداقل به مدت دو هفته پنج مورد آنها را داشته اید؟

 تغیر وزن پا اشتها

مسائل مربوط به خواب

خستگی بیش از حد

کندی تفکر یا برانگیختگی جسمانی

از دست دادن علاقه یا احساس لذت از فعالیت های معمولی

احساس گناه  

کندی تفکر یا ناتوانی در تصمیم گیری

افکار مربوط به خودکشی

شما می توانید از این سؤال ها به عنوان راهنمایی استفاده کنید. اما برای تشخیص افسردگی و درمان آن باید حتما به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.

مطالبی که شما به آن علاقه دارید:

افسردگی مزمن

آیا افسردگی درمان دارد؟

افسردگی چیست؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید