پرهیز از اضطراب: اجتناب اساس و پایه ی تمام اختلالات اضطرابی است. هیچ کس دوست ندارد مضطرب شود. مردم معمولا با حذف چیزهایی که آنها را مضطرب می کند به اضطرابشان واکنش نشان می دهند. به نظر با عقل جور در می آید، نه؟ خوب، تا حدی بله و تا حدی خیر، پرهیز از اضطراب باعث کاهش آن می شود مشکل در آنجاست که این آسودگی موقت باعث افزایش تمایل فرد برای دوری از موقعیت های اضطراب آور می شود و به علاوه بر آن، دامنه ی وقایع اضطراب آور را نیز گسترش می دهد.

به مثال زیر توجه کنید:

سارا از رفتن به مهمانی و خصوصا جشنهای عروسی خوشش نمی آید. او همیشه نگران است که در این قبیل مجالس نتواند با دیگران خوب حرف بزند و لباسی به فراخوان مجالس بپوشد. سارا قبلا پی برده بود که پرهیز از این محافل سوده اش می گذارد. در نتیجه، بی درنگ و به بهانه های مختلف دعوت دیگران را رد می کرد و هر بار که از حضور در یکی از چنان محافلی نجات می یافت، نفس عمیقی از سر آسودگی می کشید. احساس آسودگی ای که به سارا دست میداد او را بیشتر ترغیب می کرد که از موقعیتهای اجتماعی دوری کند و در نتیجه از حضور در محافل خصوصی تر مانند شب نشینی های خانوادگی یا گردهمایی های همکاران خود نیز پرهیز می کرد.

هر بار که از چنین محافلی دوری می کرده اضطرب اش تا حدی تسکین می یافت. در نهایت، سارا متوجه شد که بسیار منزوی شده و تقریبا در هر موقعیتی که مردم اطراف اش باشند دچار اضطراب می گردد. حالا کارش به جایی رسیده که از صحبت کردن در محیط کار نیز دچار تنش می شود. تا آنجا که ممکن است از تماس تلفنی خودداری می کند و به اتاق مخصوص استراحت کارمندان نمی رود. اضطرابی که در ابتدا مهارشدنی بود حالا کل زندگی اش را تحت تأثیر قرار داده است پرهیز از اضطراب این گونه عمل می کند. در صورت مشکل در این حیطه می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

پرهیز از اضطراب باعث تشدید آن میشود و غیرقابل مهارش می سازد.

همه ی ما از بعضی عناصر محیطی دوری می کنیم. شما ممکن است از نزدیک شدن به مار اجتناب کنید، اما این مسئلهی خیلی مهمی نیست چرا که به آسانی می توان از این جانور دوری گزید. ممکن است از موقعیت اجتماعی خاصی نیز دوری کنید که شما را مضطرب می سازد. مادامی که خودتان را مجبور می کنید حداقل در برخی محافل و موقعیت های اجتماعی حاضر شوید به احتمال زیاد اضطرابتان بیشتر نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید