در این مقاله ما قصد داریم به این مسئله بپردازیم که چگونه می توان با اضطراب در روابط کنار آمد؟ این گزینه از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای کسب نتیجه بهتر می توانید به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کنید. وب سایت ما را مطالعه کنید تا از بهترین روانشناس تهران اطلاع کسب کنید.

تعریف اضطراب

به عنوان پیش گفتار لازم است بطور خلاصه تعریفی از اضطراب گفته شود تا هرچند مختصر با این موضوع آشنایی پیدا کنیم. اختلال اضطراب ترکیبی از احساس های ترس و دلهره نسبت به وضعیتی است که در آن عامل یا عوامل خطر ناکی وجود ندارد. فرد بطور مداوم تشویش یا دلشوره دارد. اضطراب معمولا بعد از اتفاق یا حادثه ای استرس زا برای فرد بوجود  می آید.
لازم است بدانیم که اختلال اضطراب انواع مختلفی دارد. برخی از آن ها عبارتند از:
·         اضطراب اجتماعی
·         اضطراب فراگیر
·         فوبیا
·         وسواس
·         سندروم موج انفجار

اضطراب در روابط

اختلال اضطراب در روابط  هم به وجود  می آید. شخص دچار این اختلال شده و دائما ترس از دست دادن را در خود احساس می کند. رابطه ها در زندگی  همه افراد وجود دارند. اضطراب در روابط ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

رابطه اجتماعی

این اضطراب زمانی دامنگیر فرد می شود که فرد احساس می کند دید و نظر جامعه در مورد او تغییر کرده و او را منزوی می کند. همه او را تحت نظر دارند و منتظر سر زدن اشتباه از طرف او هستند.

اضطراب در روابط فردی

دراین اختلال به فرد این احساس دست می دهد که برخورد طرف مقابل نسبت به او عوض شده. ممکن است این شخص یکی از اعضای خانواده همسر یا دوست او باشد.

اصطراب فراگیر

دراین نوع اختلال زمانی رخ می دهد که فرد منتظر وقوع حادثه تلخ مانند مرگ یا تصادف وحشتناک برای یکی از عزیزان یا افراد خانواده خود می باشد.

فوبیا

این اختلال و ترس معمولا در مواقع خاصی بروز می کند. ترس از ارتفاع یا دیدن بعضی حیوانات موذی و یا تاریکی.

عوارض ابتلا به اضطراب در روابط

با این که این اختلال یک نوع بیماری ذهنی است اما روی سلامتی جسمی و فیزیکی فرد تاثیر می‌گذارد. مشکلاتی که بر اثر این اختلال بوجود می ابد عبارتند از:
·         بیماری قلبی
·         اضافه وزن وچاقی
·         مشکلات گوارشی
·         تضعیف سیستم ایمنی بدن
·         مشکلات تنفسی
·         خطر سقط جنین وزایمان زودرس
·         قائدگی نامنظم ویائسگی زود هنگام
·         ناتوانی جنسی در مردان
·         تشدید بیماری های پوستی
·         مانند اگزما وقارچ
·         حساسیت به نور وکاهش بینایی
·         خطر ابتلا به دیابت وفشار خون

راههای درمان و کنار آمدن با اضطراب در روابط

بهترین راه برای درمان مراجعه به کارشناس و متخصص این اختلال و بیماریست. برای کنار آمدن با این مسئله بهتر است از چند راه اقدام شود که بستگی به نوع اضطراب و اختلال دارد. یکی از این راهها دارو درمانی است که برای درمان نوعی از این اختلال مفید است.

روان درمانی برای اضطراب در روابط

روان درمانی یکی دیگر از این راه ها می باشد که با مشاوره و روانکاو یا روانشناس به پیدا کردن علت و ریشه این اختلال پرداخته می شود. سپس باید نسبت به کنار آمدن با آن اقدام کرد.

تغییر سبک زندگی

یکی از عوامل ایجاد اضطراب نحوه سبک زندگی در پیشرفت می باشد
. مصرف الکل، غذاهای چرب و فست فودی و عدم تحرک ازجمله این عوامل می باشد. پس باتغییر این عادات می ‌توان به درمان و کنار آمدن با این اختلال کمک کرد.

مراقبه وخوداگاهی

 تمرین های مراقبه و خود آگاهی به طور منظم کمک بسیار شایانی به کنار آمدن و درمان اختلال می کند.  لازم به یادآوریست که تقویت انگیزه های زندگی، بودن بیشتر کنار دوستان و اعضای خانواده، شرکت در کارها وخدمات اجتماعی خیرخواهانه کمک خیلی زیادی به شما می کند.

نکات نهایی مربوط به اضطراب در روابط

اضطراب در روابط می تواند به زوجین نیز منتهی گردد. ممکن است در مسیر زندگی دچار این اختلال شوند. این اختلال ممکن است از طرف هریک از زوجین اتفاق بیافتد. در اوایل آشنایی و دوران نامزدی خطر از دست دادن همدیگر و یا طرد شدن از طرف مقابل می تواند انگیزه ای برای به وجود آمدن اضطراب باشد. در این مواقع بهترین کار همکاری متقابل زوجین می باشد. درک طرف مقابل هم اهمیت بسیار زیادی دارد.  بهترین نوع از این همکاری تشویق به شرکت در کلاس ها و جلسات مشاوره ای می باشد. شرکت در این جلسات مشاوره ای و روانکاوی می تواند ضمن واکاوی در گذشته بهترین راه درمان را یافته و به حل اختلال اضطراب تا بهبودی کامل کمک کند. شما می توانید به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کنید.
خواهشمند است نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص چگونه می توان با اضطراب در روابط کنار آمد با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید