داروهای افسردگی: علاوه بر رواندرمانی توسط روانشناس، دارو درمانی نیز برای معالجه افسردگی به ویژه در دوره های حاد و شدید آن به کار میرود. رایج ترین داروهای افسردگی عبارتند از: آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، کلومیپرامین ، نورتریپیتلین، و تری میپرامین. این داروها باعث افزایش آمینهای مغز و در نتیجه افزایش فعالیت فکری می شوند.

برای انتخاب روانشناس این مطلب را بخوانید: روانشناس آقا یا خانم؟؟ کدام برای من مناسب است؟

اکنون به شرح اثرات، عوارض و مقدار مصرف هر یک از این داروهای افسردگی می پردازیم.

آمی تریپتیلین:

این دارو به صورت قرصهای ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی و آمپول عضلانی ۱۰ میلی گرمی موجود است. آمی تریپتین اثر آرام بخش و خواب اور قوی دارد. مقدار مصرف آن در درمان افسردگی ، ۲۵ میلی گرم، یک تا چهار بار در روز است که سپس به تدریج بر حسب نیاز و تحمل بیمار، می توان مقدار مصرف را کاهش یا افزایش داد.

در افراد سالخورده مقدار مصرف اولیه ۱۰ میلی گرم یک تا سه بار در روز است که سپس برحسب نیاز و تحمل فرد، می توان مقدار را بالا برد. حداکثر مقدار مجاز مصرف برای بیماران بستری تا ۲۰۰ میلی گرم در روز و برای بیماران غیر بستری تا ۱۵۰ میلی گرم در روز است. مصرف آن در کودکان ممنوع است.

مصرف آمی تریپیتلین در کسانی که اخيرا انفارکتوس قلبي داشته اند ممنوع است. این دارو اثر کاهنده فشار خون نیز دارد، لذا در کسانی که سالخورده، ناتوان، دچار کاهش فشار خون، يا اخيرا سكته مغزی داشته اند بسیار با احتیاط باید مصرف شود. به طور کلی مصرف این دارو فقط باید با تجویز پزشک باشد.

مصرف آمی تریپیتلین در صورت وجود هر یک از بیماریهای زیر باید با احتياط فراوان و حتما زیر نظر پزشک باشد:


اعتیاد به مواد مخدر (خطر سقوط فشار خون)

آسم (احتمال بدتر شدن وجود دارد)

مشکلات قلبی و عروقی از قبیل لنگش متناوب یا دردهای قلبی

مبتلایان به صرع و تشنج (احتمال تشدید تشنج)

بیماری کبدی (زردی، ورم)

بیماری کلیوی (افزایش فشار خون، کاهش ادرار، ورم بدن)

پرکاری غده تیرویید.

بزرگی پروستات

احتباس ادراری به علت تنگی پیشابراه .

توجه داشته باشید که:

گاه تا ۴ هفته وقت لازم است تا اثر داروهای افسردگی ظاهر شود بنابراین اگر در روزهای اول تأثیر چشمگیری از آن دیده نشد نباید مصرف دارو قطع گردد. در مواردی که دارو موجب خواب آلودگی یاسرگیجه شدید شود بهتر است تمام مقدار مصرف روزانه ، به صورت یک مقدار واحد، قبل از خواب مصرف گردد.

به طور کلی مدت مصرف دارو اغلب ۶ ماه تا ۱سال می باشد. بیمارانی که زمینه خودکشی دارند نباید به مقادیر زیاد این دارو دسترسی داشته باشند زیرا در افسردگی شدید احتمال اقدام به خودکشی با دارو وجود دارد.

مصرف آمی تربیتیلین در کسانی که هر یک از داروهای زیر را مصرف میکنند می تواند موجب بروز تداخل اثر و ایجاد عوارض جانبی به صورت بی حالی و ضعف شدید، افت فشار خون، سرگیجه شدید و حتی اغماء یا تشنج و افزایش فشار خون گردد، لذا بهتر است حتما زیر نظر پزشک و به مقدار کم باشد : دیازپام : اکسازپام، فورازولیدون، پروکاربازین، دوپامین، فنيل افرين.

عوارض جانبی آمی تربیتیلین:

به دو گروه تقسیم می شود: (1) عوارضی که اهمیتی ندارد و فقط در صورت تداوم یا مزاحمت نیاز به توجه پزشکی دارد مانند سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، افزایش تمایل به شیرینی، تهوع، خستگی و ضعف، احساس طعم ناخوشایند در دهان، افزایش وزن، اسهال، تعریق بیش از حد، سوزش سر دل ، اشکال در به خواب رفتن، استفراغ.

(۲) عوارضی که به محض بروز آنها باید به پزشک اطلاع داد تا مقدار مصرف را کاهش دهد و یا قطع نماید: تاری دید، اغتشاش شعور، توهم، يبوست شدید و طولانی، درد شدید چشم، از حال رفتن، ضربان نامنظم قلب ، عصبانیت و بی قراری، کاهش توانایی جنسی، لرزش و پرش عضلات، احتباس ادرار، تشنج، تنفس تند یا مشکل، داغ شدن بدن همراه با تعريق فراوان، رنگ پریدگی، سفت شدن شدید عضلات، جوش های پوستی با کهیر و تورم زبان و صورت (حساسیت)، تپش قلب، زردی پوست و چشم ها، عوارض کبدی).

مصرف آمی تریپیتلین در دوران آبستنی و شیردهی توصیه نمی شود. همچنین در صورت مصرف دراز مدت آن باید قطع مصرف دارو زیر نظر پزشک و به طور تدریجی، با کاهش روزانه ی مقدار مصرف باشد زیرا اگر مصرف دارو ناگهان قطع شود میتواند باعث بروز سردرد، احساس سرخوشی غیرعادی، تهوع، استفراغ، اسهال و اشکال در به خواب رفتن گردد.

ایمی پرامین:

داروی دوم از خانواده داروهای افسردگی است که به صورت قرص های ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی و آمپول ۱۲/۵
میلی گرمی موجود است. مقدار مصرف آن به عنوان ضد افسردگی ، ابتدا ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم، دو تا چهار بار در روز است که به تدریج در صورت نیاز و تحمل بیمار افزایش داده می شود.

در افراد سالخورده، مقدار مصرف اولیه ۳۰ میلی گرم در روز است که سپس برحسب نیاز و تحمل می توان آن را کاهش یا افزایش داد. حداکثر مقدار مجاز مصرف آن در شبانه روز، برای بیماران بستری ۳۰۰ میلی گرم و برای بیماران غير بستری تا ۲۰۰ میلی گرم است. کلیه ی نکات مهم، هشدارها، عوارض جانبی ، تداخل های دارویی و موارد منع مصرف ایمی پرامین همانند آمی تریپیتلین است لذا برای آگاهی از آن به توضیحات آمي تریپیتلین مراجعه نمایید.

کلومیپرامین:

این دارو نیز از خانواده ی ترکیبات ۔ داروهای افسردگی است که به صورت قرص یا کپسول ۱۰ تا ۲۵ میلی گرمی موجود است. مقدار مصرف آن برای درمان افسردگی ابتدا ۲۵ میلی گرم سه بار در روز است که به تدریج بر حسب تیاز و تحمل بیمار می توان آن را کاهش یا افزایش داد.
مقدار مصرف کلومیپرامین در سالخوردگان ۲۰ میلی گرم در روز است که برحسب نیاز و تحمل فرد می توان به تدریج مقدار مصرف را تا ۴۰ میلی گرم در روز رساند.

كليه ی نکات قابل توصیه، عوارض جانبی، تداخلات دارویی هشدارها و موارد منع مصرف کلومیپرامین همانند آمی تریپیتلین است لذا در صورت تمایل به آگاهی از این نکات به توضیحات مربوط به آمی تریپتیلین مراجعه نمایید.

نورتریپتیلین:

این دارو به صورت قرص و کپسول ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی موجود است. مقدار مصرف نورتریپتلین برای درمان افسردگی، ۲۵ میلی گرم سه تا چهار بار در روز است که به تدریج برحسب نیاز وتحمل بیمار می توان آن را افزایش یا کاهش داد.

در افراد سالخورده، مقدار مصرف ۳۰ میلی گرم در روز است که بر حسب نیاز و تحمل می توان آن را افزایش یا کاهش داد. حداکثر مقدار مجاز مصرف این دارو در شبانه روز
۱۰۰ میلی گرم است.

کلیه ی نکات قابل توصیه، عوارض جانبی، تداخل های دارویی، هشدارها و موارد منع مصرف نورتریپتیلین، همانند آمی تریپتیلین است لذا برای آگاهی از این موارد به توضیحات مربوط به آمی تریپتیلین مراجعه نمائید .

تری میپرامین:

این دارو به صورت قرصهای ۲۵ تا ۱۰۰ میلی گرمی و قطره ۴٪ موجود است. مقدار مصرف تری میپرامین به عنوان ضد افسردگی ابتدا ۲۵ میلی گرم سه بار در روز است که به تدریج بر حسب نیاز و تحمل بیمار می توان مقدار مصرف را افزایش یا کاهش داد.

در سالخوردگان ابتدا ۲۵ میلی گرم، دو بار در روز مصرف می شود و این مقدار برحسب نیاز و تحمل بيمار تنظیم می گردد. بیشینه ی مقدار مصرف در بیماران غير بستری تا ۲۰۰ میلی گرم و در بیماران بستری تا ۳۰۰ میلی گرم و در سالخوردگی تا ۱۰۰ میلی گرم در شبانه روز است.

کلیه ی نکات قابل توصیه، عوارض جانبی، تداخلات دارویی، هشدارها و موارد منع مصرف تری میپرامین مشابه آمی تریپتیلین است لذا در صورت تمایل به آگاهی از این نکات به توضیحات مربوط به آمی تریپیتلین مراجعه کنید.

در پایان این بحث متذکر می شود که از مصرف داروهای ضد افسردگی و هر گونه داروی روانی به طور خودسرانه و بدون نظارت و صلاحدید پزشک جدا بپرهیزید زیرا می تواند عوارض جانبی جدی یا اعتیاد به دارو ایجاد نماید.

از قراردادن این دارو در دسترس کودکان جدا خودداری نمایید. مقدار مصرف را بدون توجه پزشک ، تغيير ندهید. قطع مصرف دارو نیز همان گونه که گفته شد باید با نظارت پزشک و به طور تدریجی باشد.

هرگاه احساس غم/ناراحتی و یا بی لذتی را برای مدتی طولانی(بیش از چند روز) احساس کردید، برای درمان و پیشگیری از مزمن شدن آن حتما به یک روانشناس خوب مراجعه نمایید.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید