نقش جنسی چیست؟ رفتار نقش جنسی، مربوط به هویت جنسی است و تا حدودی مشتق از آن است، جان مانی و آنک هر هارت رفتار نقش جنسی را به این صورت توصیف کرده اند.

هر آنچه فرد برای شناساندن خود به عنوان یک پسر یا مرد و یا دختر یا زن می گوید یا انجام می دهد. نقش جنسی در هنگام تولد، ایجاد نمی شود، بلکه به تدریج از طریق تجاربی که شخص در برخورد و تعامل اتفاقی و پیش بینی نشده به دست می آورد، از طریق دستورات و تلقینات آشکار و از طریق حساب دو دوتا چهارتا و گاهی پنج تا، شکل می گیرد. حاصل معمول این روند، هماهنگی هویت جنسی و نقش جنسی است. هرچند صفات زیستی حائز اهمیت است، ولی یادگیری، عامل عمده ای در دستیابی به نقشی متناسب با جنس است.

سوالات روانشناسی خود را در منوی بالای صفحه (قسمت روانشناس خوب) می توانید مطرح کنید..

نقش جنسی چیست؟ نقش های جنسی، انتظارات فرهنگی هستند که تعیین کننده چگونگی ارتباط مردان و زنان با یکدیگر است. همچنین فعالیت افراد را بر اساس ارزش ها و علاقه آنها مشخص می کند.

تحقیقات انجام شده بر روی کودکان، نشان دهنده آن است که شباهت های روانشناختی دو جنس بیشتر از تفاوت های آنها است. با این حال، دخترها پس از سن ۱۸ ماهگی، کمتر از پسرها مستعد کج خلقی هستند. در حالی که پسرها پس از ۲ سالگی، عموما بیشتر از دخترها، پرخاشگری کلامی و جسمی نشان می دهند. فعالیت دخترها و پسرهای کوچک مشابه است ولی پسربچه ها وقتی در گروه هستند، نسبت به فعالیت ناگهانی، راحت تر تحریک می شوند.

برخی محققان بر این عقیده اند که هرچند پرخاشگری، رفتاری آموختنی است هورمونهای مردانه، ممکن است سبب شود ساختار عصبی پسر ها، راحت تر از دخترها، پرخاشگری را بیاموزد. نقش جنسی افراد، ممکن است متضاد با هویت جنسی آنها به نظر آید. شخص ممکن است با همجنس، همانندسازی کند، ولی در عین حال، لباس، آرایش مو یا سایر خصوصیات جنس مخالف را برگزیند یا ممکن است شخص با جنس مخالف همانند سازی کرده ولی بسیاری از خصوصیات رفتاری همجنس را انتخاب نماید.

این مطلب نیز احتمالا برای شما جالب است: هویت جنسی چیست؟

منبع : کتاب تمایلات و رفتارهای جنسی انسان

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید