چگونه جذاب باشیم؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید جذاب‌تر باشید؟ جذابیت فقط به قیافه و ظاهر مربوط نمی‌شود.

البته، ممکن است ما از لحاظ فیزیکی جذب کسی شویم، اما بیشتر اوقات جذب اعتمادبنفس، شوروعشق، و شخصیت آن فرد می‌شویم. جذاب بودن فقط به ظاهر مربوط نمی‌شود.

جذابیت نه تنها اساس یافتن یک شریک عشقی است، بلکه ما همچنین:

جذب همکاری با یک سری افراد خاص می‌شویم

جذب برخی دوستی‌های خاص می‌شویم

جذب ایده‌های خاصی می‌شویم

جذب کافی شاپ های خاصی می‌شویم بخاطر پرنشاط بودنشان، منویشان یا موقعیتشان.

جذابیت بخش ضروری­ای از تفاهم است که به افراد انگیزه می‌دهد.

اگر می‌خواهید کاری کنید که افراد شما را بخواهند، اگر می‌خواهید جذاب باشید، اگر می‌خواهید آدمها را درک کنید، باید موارد زیر را یاد بگیرید:

قانون جذابیت، چگونه جذاب باشیم؟

می‌خواهم قانون جذابیت را دوباره برایتان تعریف کنم. جذابیت به در دسترس بودن و جذب کردن افراد، ایده‌ها و فرصت‌های مناسب به سمت خودتان مربوط می‌شود.

اولاً، جذابیت چیست؟ جذابیت زمانی اتفاق می­افتد که ما به چیزی یا کسی علاقمندیم، مجذوبش می‌شویم، یا احساس میل و نیاز شدید به جذب شدن به سمت آن فرد یا چیز می‌کنیم.

چگونه جذاب باشیم؟ وقتی احساس می کنیم چیزی یا کسی جذاب است می‌خواهیم بیشتر در موردش بدانیم. می‌خواهیم بیشتر دورو بر آن فرد یا چیز باشیم. جذابیت باعث می‌شود احساس درگیر، متوجه بودن و زنده بودن کنیم.

چگونه جذاب باشیم؟در اینجا بهترین توصیه‌ها را به شما ارائه می‌کنیم:

دست از کسل کننده بودن بردارید

مغز ما مثل یک کودک نوپای واقعاً گرسنه است- به راحتی خسته و بی حوصله می‌شود و نیاز دارد که با چیزهای سرگرم کننده تغذیه شود. اینکه فقط پرشور و گرم باشید کافی نیست.

نویسنده پرفروش روزنامه نیویورک تایمز و زیست شناسی مولکولی رشدی، جان مدینا، کشف کرد که مغز انسان یک دامنه توجه کوتاه دارد. مغز ما جذب افراد و چیزهایی می‌شود که خیره کننده، جالب، و درگیرکننده باشند. خوشبختانه، شما هم شخصی خیره کننده، جالب، و درگیرکننده هستید!

بله، من با هزاران نفر در برنامه‌ها، همایش‌ها، و مهمانی‌های دورهمی برخورد کرده­ام- و هیچوقت به آدم کسل کننده‌ای برنخورده ام.

گاهی اوقات ما دلیل رفتار کسل کننده مان به این خاطر است که می ترسیم عجیب و غریب یا متفاوت به نظر برسیم. برای همین آن نمایشنامه­های اجتماعی از لحاظ ذهنی کرخت کننده و کسل کننده که کارت چیه؟ اهل کجایی؟ را همیشه مدام بازی می­کنیم. ما در مورد اینکه احساس واقعی‌مان چیست با هم حرف نمی‌زنیم، و ویژگی‌های عجیب و غریبمان را پنهان می‌کنیم، و سعی می‌کنیم همرنگ جماعت باشیم. اما می دونید چیه؟ همرنگ جمع بودند آزاردهنده است. ملالت آور و غیرجذاب است.

ترس ما از اینکه همرنگ جماعت نباشیم باعث کسل کننده بودنمان می‌شود

تحقیقات علمی نشان داده‌اند ابزارهایی وجود دارند که ما می‌توانیم برای مبارزه با کسل بودن، افزایش جذابیتمان، و بیادماندنی تر شدن از آنها استفاده کنیم. چطور این کار را انجام می‌دهیم؟ ما چطور جالب بودن را یاد می‌گیریم(چگونه جذاب باشیم؟)

30 ثانیه وقت دارید؛ پس بجنبید!

به نظرات بقیه اهمیت ندهید. آدم‌ها شما را دقیقاً در همان لحظه‌ای که وارد فضایی می‌شوید قضاوت می‌کنند.

اگر از شرّ تعارفات اجتماعی راحت شوید و به علم توجه کنید، باید بدانید که جذابیت در همان سی ثانیه اول اتفاق می افتد. و با اینکه خیلی دوست نداریم این موضوع را بپذیریم اما مغز ما تقریباً بلافاصله تصمیم می‌گیرد که آیا جذب شخص دیگری بشویم یا نه. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ما ظرف سی ثانیه اولی که با کسی ملاقات می‌کنیم می دانیم آیا می‌خواهیم با آن فرد رابطه داشته باشیم یا نه.

انسان شناس دانشگاه روتجرز هلن فیشر[1] صدها زوجی که عاشق هم بودند را مورد مطالعه قرار داد و متوجه شد که بدن انسان ظرف یک ثانیه می‌فهمد که آیا کسی از لحاظ فیزیکی برایش جذاب است یا نه. ممکن است ما خودمان متوجه این موضوع نشویم اما مغز در همان چندثانیه اول ملاقات با یک شخص جدید، بطور باورنکردنی‌ای قضاوت‌های درست و ماندگاری در مورد آن فرد می‌کند.

در دنیایی که فقط به قرارهای عاشقانه مربوط نمی شود، بر اساس علم جذابیت، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که:

پیدا کردن احساس و برداشت اولیه برای ما در مورد یک شخص زمانش کمی طولانی‌تر است اما این زمان خیلی زیاد نیست. اصطلاح علمی برای برداشت‌های اولیه تفکیک جزء به جزء (thin-slicing) است، اصطلاحی که اولین بار توسط نالینی امبدی[1] از دانشگاه توفس[2] باب شد. امبدی می‌خواست آزمایش کند که برداشت اولیه ما تا چه حد درست است. او از 13 معلم فیلمبرداری کرد، و کلیپ‌های سی ثانیه‌ای را به شرکت کنندگان نشان داد. و از شرکت کنندگان خواست که تاثیرگذاری معلم‌ها را رتبه بندی کنند. بعد امبدی این رتبه بندی‌ها را با ارزیابی‌های پایان‌ترم معلمان از دانش آموزان واقعی‌شان مقایسه کرد.

معلوم شد که شرکت کنندگان به درستی پیش بینی کرده بودند که کدام معلم‌ها از بقیه موفق‌ترند- آنهم از روی ویدیوهای سی ثانیه‌ای.

امبدی حتی این کلیپ‌ها را به 15 ثانیه کاهش داد، و بعد به شش ثانیه، بازهم دانش آموزان توانستند به درستی موفق‌ترین معلمین را پیش بینی کنند. بنابراین، شما 6 ثانیه وقت دارید، خوب با این 6 ثانیه چه کار می‌کنید؟

جذاب‌ترین ویژگی (چگونه جذاب باشیم؟)

چه چیزی شما را جذب می‌کند….چشم‌ها؟ شوخی طبعی؟ لبخندش؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که جذاب‌ترین ویژگی یک فرد در دسترس بودنش است. اما، این یکی از مهمترین جنبه های خصوصیتی افراد است که بیش از همه نادیده گرفته می­شود. و این برای همه حیطه‌های زندگی‌تان مهم است.

در آشنایی و دوستی این به معنای قابل دسترسی بودن از لحاظ فیزیکی است: آیا این شخص با شما جفت می‌شود؟

در بین دوستان و شریک‌های عشقی طولانی مدت این یعنی حضور و قابلیت دسترسی از لحاظ احساسی: آیا این شخص پذیرای من هست؟

در کسب و کار یعنی حضور و قابلیت دسترسی اقتصادی و فکری: آیا این شخص با من همکاری می‌کند؟

بهترین راه برای نشان دادن حضور و در دسترس بودن- خواه در یک برنامه دورهمی باشد، یا مهمانی، جلسه کاری و یا قرار عاشقانه – نشان دادن حضور و در دسترس بودنتان است. به آدمها نشان بدهید که می‌خواهید با آنها در ارتباط باشید، صحبت کنید یا رابطه‌ای را شروع کنید. یکبار خانمی در یکی از دورهمی­ها از من پرسید: به نظرتان معلوم نیست که من برای برقراری ارتباط در دسترس هستم؟ من اینجا هستم، به نظر شما نیستم؟

اینکه صرفاً در جایی حضور داشته باشید کافی نیست! باید به افراد نشان دهید که از لحاظ احساسی نیز برای ارتباط با آنها حضور دارید و قابل دسترسی هستید.

گام عملی(چگونه جذاب باشیم؟):

در برنامه ها یا دورهمی­های اجتماعی بعدی‌تان، سعی کنید به افراد بگویید که چرا آنجا حضور دارید و دنبال چه چیزی هستید. حرف‌هایی از این دست که: از اینکه ملاقاتتون می‌کنم واقعاً ذوق زده‌ام چون امیدوار بودم ارتباطات واقعاً جالبی توی این دورهمی برقرار کنیم. یا اینکه بگویید: این برنامه داره خیلی خوب پیش می ره من برای معرفی کسب و کارم اومدم اینجا و قبلاً هم چندتا کارت ویزیت به بقیه دادم. میشه یدونه هم به شما بدم.

ما متوجه نمی‌شویم که حضور و در دسترس بودن مان آنقدری که فکر می‌کنیم مشهود نیست. سعی کنید آنرا نشان دهید، و اینطوری به نحو خوشایندی از اینکه می‌بینید افراد هم در مقابل این برخورد شما چقدر کنجکاو می‌شوند و استقبال می‌کنند شگفت زده می‌شوید.

روش دیگر برای نشان دادن حضور و قابل دسترس بودنتان از راههای غیرکلامی است. که عبارتند است از:

زبان بدن جذاب

اگر می‌خواهید جذاب‌تر به نظر برسید، نیازی نیست که ظاهرتان را تغییر دهید، فقط کافیست زبان بدنتان را تغییر دهید.

زبان بدن مشخص از هر لباس، مدل مو یا حرکات موزونی هم جذاب‌تر است.

زبان بدن مردان و زنان با هم فرق دارند. در اینجا مروری کلی خواهیم داشت بر زبان بدنی که زنان برای جلب توجه به کار می‌برند.

شما هم می‌توانید از زبان بدن برای نشان دادن حضور و قابلیت دسترسی و همچنین افزایش جذابیتتان در تعاملات استفاده کنید.

  • بالاتنه باز: پژوهش‌های زبان بدن نشان داده‌اند نشان دادن و مشخص کردن بالاتنه، قفسه سینه، و شکمتان برای بقیه بهترین راه برای نشان دادن حضور و قابل دسترسی بودنتان است. دست به سینه بودن، گرفتن لیوان جلوی شکمتان، گرفتن گوشی جلوی قفسه سینه‌تان، یا در بغل گرفتن کیف در مرکز بدنتان همگی راههایی هستند برای بستن زبان بدن ما و غیرقابل دسترسی به نظر رسیدنمان. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که ما در واقع وقتی از لحاظ ذهنی و روانی بسته باشیم، زبان بدنمان هم بسته است.
  • دست‌ها: ما دوست داریم دستهای آدم‌ها را ببینیم. مطالعات نشان داده‌اند که وقتی نمی‌توانیم دستهای افراد را ببینیم، به سختی می­توانیم به آنها اعتماد کنیم. وقتی دستتان را توی جیبتان می‌کنید، آن‌ها را زیر میز می‌برید یا پشت کتتان پنهانشان می‌کنید، جذابیتتان کم می‌شود چون آدم‌ها نمی‌توانند پذیرای شما باشند.

اجازه بدهید که یک داستان جالب در مورد اینکه زبان بدن باز و دیدباز داشتن با هم رابطه‌ای تنگاتنگ دارند برایتان تعریف کنم:

داشتم در یک برنامه دورهمی افراد را تماشا می‌کردم، و مرد و زنی را دیدم که داشتند با هم حرف می‌زدند. در آغاز گفتگو، زن کیفش را جلو قفسه سینه‌اش گرفته بود و مرد لیوان آبمیوه اش را جلوی خودش گرفته بود. در یک لحظه مرد شوخی­ای کرد و هر دویشان شروع به خندیدن کردند.

آن موقع اگر بودید می‌توانستید ببینید که این دونفر چقدر از لحاظ احساسی ریلکس و خودمانی شده بودند. در آن لحظه، زن کیفش را روی دوشش آویزان کرد و زبان بدنش را نشان داد. دقیقاً در همان لحظه مرد لیوانش را روی میز بغل دستشان گذاشت و یک کارت ویزیت از جیبش در آورد و در ادامه آن شب همچنان با هم حرف می‌زدند.

با خودتان رو راست باشید. اغلب چقدر در طول برنامه‌ها و دورهمی ها دست به سینه می‌ایستید؟ از سر یک عادت عصبی و دلواپس گوشی‌تان را چک می‌کنید؟ این کارها باعث می‌شوند که شما آدمی غیرقابل نزدیک شدن و غیرقابل دسترسی به نظر برسید و بنابراین به نظر غیرجذاب به نظر بیایید. در قرار بعدی‌تان یا در برنامه‌های بعدی‌ای که در آنها حضور دارید، خودتان را به چالش بکشید که گوشی‌تان را چک نکنید، دستتان را از جیبتان درآورید و دیگر دست به سینه نایستید.

 

از کجا بدانید که کسی جذب شما شده

زبان بدن یکی از بخش‌های اصلی جذابیت است. وقتی در مورد عشق، آشنایی، و رابطه عاشقانه حرف می‌زنیم، زبان بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اگر با این سؤالات اساسی جذابیت درگیرید، پس تنها نیستید:

آیا جذب من شده؟ چگونه جذاب باشیم؟

از من خوشش می‌آید؟

پس چرا زنگ نزد؟

زبان بدن ابزارهایی را برای اینکه بدانید کجای کار هستید در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای درک سیگنال‌های غیرکلامی زندگی امروزی جذابیت، بهتر است نگاهی به این موضوع بیندازیم که سابقه زبان بدن از کجا نشات می‌گیرد. اجداد غارنشین ما از همان زبان بدنی استفاده می‌کرده‌اند که ما امروزه به کار می‌بریم.

در اینجا برخی از پیام‌هایی که سعی می‌کنیم به جفت‌های احتمالی‌مان با زبان بدن خود مخابره کنیم، و اینکه چه چیزی جذاب به نظر می‌رسد را ارائه کرده‌ایم:

من باز و پذیرا هستم.

من بی آزارم.

علاقمندم.

قابل نزدیک شدنم.

من قدرت باروری دارم.

شما می‌خواهید ارتباط غیرکلامی‌تان دو سیگنال جذابیت را نشان دهد:

 

در دسترس بودن: هم از نظر زنان و هم از نظر مردان، افرادی که زبان بدن قابل دسترسی‌ای دارند از همه جذاب‌ترند.

زبان بدن قابل دسترسی به معنای چهره خندان، دستان بازی که دست به سینه نیستند، پاهایی که روی هم قرار نمی‌گیرند و نگاه رو به بالاست (به جای اینکه سرتان را پایین بیندازید و به کفش یا گوشی‌تان نگاه کنید).

قدرت باروری: از یک دیدگاه تکاملی، انسان‌ها به سراغ نشانه‌های زبان بدنی می‌روند که علامت دهنده باروری و جوانی هستند. خوشبختانه، این‌ها را می‌توان با زبان بدن مورد تاکید قرار داد. برای مردان، صاف ایستادن، صاف نگه داشتن شانه‌ها، بازبودن پاها با فاصله‌ای کمی بیشتر از عرض سینه‌ها و نشان دادن دست‌ها همگی نشانه‌های باروری‌اند.

این‌ها به ما کمک می‌کنند تا بدانیم چه زمانی کسی جذب ما شده. در اینجا نشانه‌های معمولی برای اینکه بفهمید کسی جذب شما شده ارائه شده اند:

به سمت شما خم می‌شوند

وقتی شما دارید صحبت می‌کنید سرشان را سمت شما کج می‌کنند (که این نشان می‌دهد حواسشان به حرفهای شماست)

به شما لبخند می‌زنند.

با شما تماس چشمی برقرار می‌کنند.

مردان و زنان همچنین نشانه‌هایشان هم کمی با هم فرق دارند.

از کجا بفهمیم که زنی جذب شما شده.

چانه‌اش را به سمت پایین متمایل کرده و از بین مژه‌هایشان به شما نگاه می‌کند (که به آن نگاه عشوه گرانه می گوییم).

به موهایش دست می زند

چطور بفهمیم که مردی جذبتان شده:

با آویزان کردن بازویش روی صندلی شما مدعی تسخیر فضای شما می‌شود.

وقتی حرف می‌زند به سمت شما خم می‌شود.

چانه یا پشت گردنش را می‌مالد

چطور از لحاظ غیرکلامی جذاب باشیم

ما می‌توانیم چندکار را برای جذب یک جفت از دیدگاه زبان بدن انجام دهیم.

خم شدن به سمت فرد: خم شدن به سمت یک نفر یک روش غیرکلامی است برای اینکه به آنها بگویید حواستان به آنها هست. این کار بخصوص در صورتی خیلی خوب عمل می‌کند که شما در جمع گروهی از افراد باشید و به یک فرد خاص در آن جمع علاقمند باشید. یک راه برای نشان دادن اینکه شما به آنها علاقمندید این است که به سمتشان خم شوید. این کار به صورت نیمه هشیارانه آنها را به سمت شما می‌کشاند.

کج کردن سر: کج کردن سر نشان دهنده علاقمندی و توجه است. اگر در حال صحبت با کسی هستید، با کج کردن سرتان و خیره شدن به آنها بگذارید بدانند که حضور دارید و به آنها علاقمندید. اما حواستان باشید که از بالای سرشان یا به محیط اطراف اتاق نگاه نکنید، چون این کار نشان دهنده فقدان علاقه و حساسیت است.

نشانه‌های نامحسوس جذابیت را بشناسید

اینکه بتوانید برخی از نشانه‌های نامحسوس‌تر جذابیت را تشخیص دهید خیلی خوب است. پس حواستان به موارد زیر باشد.

سرخ شدن و گل انداختن

وقتی ما جذب کسی می‌شویم، خون به صورتمان جریان پیدا می‌کند و باعث گل انداختن گونه‌هایتان می‌شود.

قدرت جمع کردن

رفتار جمع کردن یکی از اشکال ارتباطات غیرکلامی است. که نشان می‌دهد یک نفر بر اساس احساساتش چطور با محیطش تعامل برقرار می‌کند. جمع کردن یکی از نشانه‌های جالب رفتار غیرکلامی است. به عنوان مثال، اگر زنی احساس ناراحتی کند یا جذب کسی نشده باشد، یا کیفش را محکم فشار می‌دهد یا آنرا جلوی بدنش قرار می‌دهد یا بدنش را با آن می‌پوشاند. وقتی خانمی جذب یک مرد شده باشد، هم به صورت واقعی و هم به لحاظ استعاری نمی‌خواهد هیچ مانعی بین خودش و مردش قرار بگیرد. اگر کیفش را شل نگه داشته باشد و آنرای جلوی بدنش قرار نداده باشد این نشان دهنده راحتی اوست و نشان می‌دهد احساس جذابیت بیشتری کند. یا اگر آنرا روی زمین بگذارد، یا نزدیک میز، یا پشت صندلی، می‌خواهد برای تعامل بهتر با شما آن مانع را از وسط بردارد تا مزاحمش نباشد. (لطفاً در اینجا به زمینه و شرایطی که در آن هستید توجه کنید، اگر در یک موقعیت احتمالاً خطرناک یا عمومی باشید، ممکن است بخاطر نگرانی‌های امنیتی کیفش را محکم بگیرد، اما در یک جای معمولی یا در یک قرار، این می‌تواند نشانه خوبی باشد).

الگوهای طپش قلب

این جمله که “او باعث می‌شود قلبم به طپش بیفتد” کلیشه نیست. مطالعات نشان داده‌اند وقتی کسی نزدیک فردی جذاب باشد، طپش قلبش زیاد می‌شود. و این موضوع دوطرفه است. محققان کاری کردند که شخصی طپش قلبش زیاد شود و بعد او را نزدیک یک فرد غریبه قرار دادند. بعد این موضوع به صورت مصنوعی باعث شد که آن غریبه جذاب‌تر به نظر برسد. افراد زمانی که قلبشان به شدت می‌طپد جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

 پاهای آنها از شما خوششان می‌آید

پاهای افراد در حکم یک نشانه مستقیم برای نگرششان نسبت به شما عمل می‌کنند. راهش این است که تشخیص دهید پاهای فرد به چه سمتی هستند. وقتی پاها مستقیماً به سمت شخصی دیگر باشند، این نشانه‌ای از جذب شدن است، یا حداقل یک نشانه واقعی و اصیل. اگر از طرف دیگر، پاها بیشتر به سمت بیرون یا به سمت در خروجی متمایل باشند، این نشانه‌ای است از اینکه احتمالاً جذابیتی در کار نیست.

مقصود اصلی ما این است: جذابیت فقط به ظاهر مربوط نمی‌شود. شما زمانی جذاب‌تر می‌شوید که افراد را جذب شخصیت یا جاذبه خود کنید. جذابیت غیرکلامی هم کمک زیادی می‌کند!! حتماً از این نشانه‌ها برای جذاب‌تر بودن برای کسی که با او ملاقات می‌کنید استفاده نمایید.

[1] Nalini Ambady

[2] Tufts University

[1] Helen Fisher

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید