آیا ماری جونا اعتیاد آور است؟ همه کسانی که ماری جوانا مصرف می‌کنند به آن معتاد نمی‌شوند اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند برخی از مصرف کنندگانی که به صورت طولانی مدت ماری جوانا استعمال می‌کنند می­توانند به این ماده مخدر اعتیاد پیدا کنند و این اتفاق برایشان می­افتد.

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، افراد در دو صورت معتاد به ماری جوانا محسوب می‌شوند: اول این که حتی با این که این ماده باعث مختل شدن برخی از جنبه‌های زندگی‌شان می‌شود بازهم مصرف آن را ادامه می­دهند دوم این که در صورت تلاش برای ترک آن نشانه های ترک داشته باشند.

طبق برآورد موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، 9% همه مصرف کنندگان ماری جوانا در نهایت به این ماده معتاد می‌شوند.

در مورد آن دسته از مصرف کنندگانی که در نوجوانی شروع به مصرف ماری جوانا کرده‌اند، درصد افرادی که به آن معتاد می‌شوند به حدود 17% افزایش می‌یابد. در مورد کسانی هم که ماری جوانا را به صورت روزانه مصرف می‌کنند، تعداد افرادی که به آن معتاد می‌شوند بین 25 تا 50 درصد می‌باشد.

به علاوه، مطالعه‌ای که در مورد دوقلوهای همسان انجام شده نشان می‌دهد اگر یکی از دوقلوها قبل از سن 17 سالگی ماری جوانا مصرف کند، در مقایسه با قلی که  استعمال را از سنین پائین آغاز نکرده باشد بیشتر احتمال دارد که مواد مخدر دیگر را نیز استفاده نماید و بعدها دچار مشکلات سوء مصرف مواد بشود.

برای ترک مار جوانا می توانید به یک روانشناس خوب در این زمینه مراجعه فرمایید.

نظرسنجی‌های موسسه ملی سوء مصرف مواد همچنین نشان می‌دهند که:

  • در سال 2010، از بین 7.1 میلیون آمریکایی که دچار سوء مصرف مواد مخدر بودند، 4.5 میلیون نفر ماری جوانا استفاده می‌کردند.
  • در سال 2009، تقریباً 18% افرادی که به دنبال درمان سوء مصرف مواد بودند ماری جوانا را به عنوان اولین ماده مخدر مصرفی خود اعلام کرده بودند.
  • همچنین در سال 2009، شصت و یک درصد افراد زیر سن 15 سال که تحت درمان بودند گزارش نمودند که ماری جوانا اولین ماده مخدری بوده که به آن اعتیاد پیدا کرده بودند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهند برخی از افرادی که مصرف ماری جوانا را کنار می‌گذارند نشانه‌های ترکی مشابهی نشانگان مرتبط با ترک نیکوتین را تجربه می‌کنند. آن نشانه‌ها عبارتند از مشکلات خواب، میل شدید به مصرف مواد، اضطراب و زودرنجی.

نشانه‌های رفتار اعتیادی(آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟)

به طوری کلی، در اینجا برخی از نشانه‌ها و علائم مشترک و رایجی که نشان می‌دهند فرد دچار اعتیاد شده را عنوان می‌کنیم:

  • ایجاد تحمل نسبت به ماده در فرد
  • مصرف بیشتر برای اجتناب از نشانگان ترک
  • زمانی که فرد می‌گوید نمی‌خواهد مصرف کند بازهم آنرا استعمال می‌کند.
  • زندگی فرد حول مواد و طلب آن می‌چرخد.
  • ترک سایر فعالیت‌هایی که فرد زمانی از آن‌ها لذت می‌برده.
  • ادامه مصرف با وجود مشکلات ناشی از آن.

برچسب ها: آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟ اعتیاد به ماری جوانا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید