روانشناس متخصص تغذیه، شخصی است که در راستای شناخت و درک رابطه بین رفتار تغذیه ای افراد و حالات روانی آنان مطالعه می کند. به طور مثال بررسی این که در چه صورتی فرد بیشتر به غذا پناه می برد، آیا در مواقعی است که احساس تنهایی می کند؟ مواقعی است که عصبانی است؟ و یا ناراحت؟

چه کسانی لازم دارند تا با روانشناس متخصص تغذیه صحبت کنند؟

صحبت کردن و مشاوره گرفتن از یک روانشناس متخصص تغذیه، می تواند برای تمام افراد مفید و موثر واقع شود. به خصوص اگر پرخوری های افراطی دارید یا دچار بی اشتهایی عصبی هستید نیز لازم دارید تا با یک روانشناس متخصص تغذیه صحبت کنید.

اگر از یک رژیم سخت پیروی کرده اید و حالا احساس ضعف یا بی حوصلگی دارید نیز لازم است تا با یک روانشناس تغذیه صحبت کنید.

چطور می شود یک روانشناس متخصص تغذیه خوب، پیدا کرد؟

یکی از مهم ترین نکاتی که لازم است پیش از مراجعه به روانشناس تغذیه به آن توجه کرد، پیدا کردن و شناختن یک متخصص خوب با رزومه کاری مناسب است. اگر شما برای رفع مشکل خود نزد یک متخصص نامناسب با دانش نه چندان کافی بروید، احتمالا مشاوره نه چندان مناسب نصیب شما می شود.

پیش از انتخاب یک روانشناس متخصص تغذیه، ضرورت دارد تا یک جستجوی اینترنتی در رابطه با بهترین روانشناس تغذیه داشته باشید، این تحقیق به شما کمک می کند تا با نحوه کار، نظر کاربران و همچنین میزان تبحر و تشخیص یک روانشناس تغذیه، آگاهی پیدا کنید.

همچنین می توانید از تجربه نزدیکان و آشنایان خود در این رابطه بهره مند شوید و انتخاب مناسب تری داشته باشید، بعلاوه فضای اینستاگرام نیز می تواند یاری رسان شما در این رابطه باشد.

اما یک روانشناس متخصص تغذیه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک روانشناس متخصص که در انجام حرفه خود موفق است لازم است بتواند موارد زیر را به درستی برای افراد مشخص و تا حصول نتیجه بررسی نماید:

  • تشخیص زیر بنایی دلایل هیجانی که باعث پرخوری و کم خوری در فرد می شود.
  • ارایه راهکارهایی برای روبه رو شدن با هیجانات
  • تشخیص مشکلات احتمالی در رابطه با رژیم تنظیم شده

سوال های شایعی که از یک روانشناس متخصص تغذیه پرسیده می شود:

چرا از بیش خوری برای تنظیم هیجان ها بهره می بریم؟

احساسات و هیجان ها بخش جدایی ناپذیر زندگی ما و نشانه زنده بودن ما هستند و در تصمیم گیری ها و رفتارهای ما نقش بسیار دارند.

احساسات و هیجان های خوشایند باعث ایجاد انرژی مثبت و احساسات و هیجان های ناخوشایند باعث ایجاد انرژی منفی در ما می‌شوند. کنار آمدن با احساس‌های منفی و ناخوشایند سخت است، از این رو افراد راهبردهایی را برای کاهش آنها به کار می‌برند.

برای مثال وقتی دچار احساس غم و بی حوصلگی می شوند سعی می کنند با انجام کارهایی مانند تماس با دوستان یا پیاده روی خود را از این شرایط رها کنند و بعضی دیگر نیز به رفتارهای نامناسب مانند کشیدن سیگار روی می‌آورند.

بسیاری از افراد در هنگام مواجهه با هیجان های مثبت و منفی دچار ولع خوردن می‌شوند، گویا این افراد روش خوردن را برای مدیریت هیجان‌های خود انتخاب کرده‌اند.

معمولاً خوردن در این مواقع بسیار زیاد و با یک احساس نیاز به اجبار درونی همراه است به گونه ای که اگر نخواهند به نیاز خود برای خوردن پاسخ دهند احساس بدی را تجربه خواهند کرد.

در بسیاری از افراد که دچار وابستگی به خوردن هستند نیاز به خوردن مفرط یکی از علایم بروز هیجان های منفی است، یعنی هنگامی که عصبانی یا غمگین می‌شوند ولی به جای آن نیاز شدید خوردن در آنها ایجاد می شود.

برای مثال فرض کنید همسرتان با شما تماس می گیرد و با ناراحتی به شما خبر می دهد که قصد دارد وقتی به خانه امد در مورد موضوع مهمی با شما صحبت کند ولی به طور کامل توضیح نمی دهد که آن موضوع در چه موردی است و از شما می خواهد تا آمدن او به خانه منتظر بمانید در این شرایط ابهام برانگیز که مجبوری چند ساعت انتظار بکشید، تا او به خانه بیاید و موضوع را با شما در میان بگذارد احتمالاً عصبی و باید خلق می شوید ولی ناچارید که خودتان را آرام کنید در چنین وضعیتی امکان دارد میل شدیدی برای خوردن در خود حس کنید و با عصبانیت و تند غذا بخورید در این زمان خوردن به عنوان یک راه برای کاهش استرس و نگرانی به شما کمک می کند و شما با خوردن می توانید حواس خود را از موضوع استرس برانگیز دور کنید.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید