دوران مدرن امروزی و پیشرفت تکنولوژی در کنار همه محسنات خود عوارض و مشکلاتی نیز با خود به همراه آورده است. تا جایی که همین انسان فعال به بن بست خورده و به آدمی منزوی، گوشه گیر و تنها مبدل می شود. هر دوران از زندگی شرایطی خاص برای خود دارد. یکی از شرایطی که در این سالها دامنگیر انسانها در جامعه گردیده افسردگی می باشد. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که آیا مشاوره به افسردگی کمک می کند؟ برای کسب اطلاعات در ارتباط با بهترین روانشناس خوب در تهران و بهترین روانشناس تهران می توانید دکتررشن را دنبال کنید.

افسردگی چیست؟

غمگین بودن طولانی مدت، بی میلی به علائقی که قبلا دوستش داشتیم، خستگی بیش از حد، کاهش تمرکز و علائمی از این دست می توانند نشانه هایی از یک اختلال روحی باشند که به آن افسردگی می گویند. وجود این اختلال را نمی توان یک نقطه ضعف تلقی نمود که با چند روز مراقبت از بین برود بلکه پیگیری، مداومت و درمان طولانی مدت را می طلبد. هرچه زودتر برای مقابله با افسردگی اقدام کنیم زودتر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

آیا دچار افسردگی هستیم؟ ازکجا این را بدانیم؟

اگر بخواهیم بدانیم که دچار اختلال افسردگی هستیم یا خیر بهتر است موارد زیر را در نظر بگیریم. باید بدانیم که مشاوره به افسردگی کمک می کند. پس می توانیم به آن توجه ویژه کنیم.

  • نسبت به کارهایی که قبلا برایمان مهم و جالب بود دچار بی علاقگی می شویم. هیچ احساس خوشایندی به ما دست نمی دهد.
  • دچار نا امیدی و پوچی شده و احساس غم می کنیم.
  • در برابر مسائل پیش پا افتاده خیلی زود عصبانی شده و از کوره در می رویم.
  • دچار اختلالات در خواب می شویم.
  • احساس خستگی مفرط حتی بدون این که کارزیادی انجام داده باشیم
  • تغییرات شدید در وزن و اشتها.
  • نسبت به کارهای گذشته دچار عذاب وجدان شده حتی اگر آن کارها پیش پا افتاده و بی اهمیت باشند.
  • تمرکز خود را برای حل مشکلات و مسائل از دست خواهید داد. حتی اگر قبلا حل این مسئله برایتان عادی بوده.
  • قدرت تصمیم گیری نزد شما کاهش خواهد یافت.
  • یک آدم افسرده گاهی به مرگ و خودکشی فکر می کند.
  • دچار درد های جسمی بدون دلیل خاص و موجهی خواهید شد.

همه اینها می تواند نشانه هایی باشد که دچار اختلال افسردگی شده اید. البته این ها نشانه هستند و تشخیص اینکه شما مشکلی دارید برعهده پزشک می باشد. می توانید درباره این که مشاوره به افسردگی کمک می کند با بهترین روانشناس تهران مشورت کنید.

چرا افسردگی پیش می آید؟

چرا خیلی از افراد دچار اختلال افسردگی می شوند. بوجود آمدن این اختلال ربطی به فقر و ثروت در زندگی ندارد. ممکن است هر شخصی دچار آن بشود. اما دلایل زیر می تواند عامل اختلال افسردگی شود.

عامل ژنتیک

بروز این اختلال می تواند عامل ژنتیکی داشته باشد. ممکن است پدری دچار این اختلال باشد و فرزند او نیز به این عارضه دچار شود. مشاوره به افسردگی کمک می کند تا مشکلات برطرف شود.

تغییر مواد شیمیایی در مغز

ترشح بعضی از مواد شیمیایی در مغز در صورت کم یا زیاد شدن ممکن است باعث افسردگی شود.

عوامل محیطی

عواملی مانند فقر، تبعیض، خشونت و سوء استفاده هر یک ممکن است باعث بروز اختلالات افسردگی شود.

شخصیت فردی

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی توانند این اختلال را مدیریت کنند ممکن است به مراحل حاد آن برسند.

درمان افسردگی – مشاوره به افسردگی کمک می کند؟

برای درمان افسردگی اولین و مهم ترین کار این است که به هیچ وجه اقدامی خودسرانه انجام ندهیم. اما درمان به دوصورت انجام می پذیرد: درمان دارویی و غیر دارویی. تشخیص آن نیز برعهده پزشک می باشد.

در درمان دارویی با نظر روانپزشک در طول مدت درمان از دارو و مشاوره استفاده می گردد. این دو به نوعی مکمل یکدیکر می باشند. آیا مشاوره به تنهایی می تواند گره شا باشد. بایستی گفت بله هرچند ممکن است مدت درمان آن طولانی تر باشد. پس مشاوره به افسردگی کمک می کند. در این روش و البته با تشخیص پزشک معالج با مشاوره های منظم تکنیک هایی که پزشک اعلام می کند می توان به راحتی بر این اختلال غلبه کرد.

اولین نکته و مهم ترین آن اطلاع خانواده بیمار از این مشکل می باشد و این که با نظر پزشک در درمان بیمار همکاری داشته کمک کنند. ممکن است پزشک دستورهایی را برای همکاری و کمک به خانواده بیمار اعلام کند که بایستی مو به مو اجرا گردد.

در مرحله دوم پزشک به واکاوی زندگی و گذشته بیمار می پردازد. اطلاعات صحیحی نیز باید از طریق خانواده کسب کند که صحت و دقیق بودن این اطلاعات کمک زیادی به بهبودی فرد خواهد کرد. پزشک تکنیک هایی را به بیمار خواهد گفت که بایستی آن را اجرا کند.

مشاوره به افسردگی کمک می کند – کمک بیمار

خود بیمار می تواند با انجام کارهایی روند بهبودی را سرعت بخشد. این کارها عبارت اند از:

  • حس خوبی نسبت به درمان داشته باشید و خودتان نیز به این باور برسید که بر این مشکل غلبه خواهید کرد. در این مسئله از اعضای خانواده نیز می توانید کمک بگیرید.
  • اخلاق و خلق و خوی خود را بهتر کنید. بدین معنی که به گذشته و اشتباهاتی که احیانا در گذشته انجام داده اید فکر نکنید. با خیالی آسوده به آینده فکر کنید.
  • خودتان با مشورت با پزشک و همکاری خانواده برنامه هایی برای تغییر در زندگی پیش بینی کنید. مثلا ورزش هایی مانند پیاده روی یا شرکت در ورزش های همگانی در کنار اعضای خانواده. این مسئله در دراز مدت می تواند کمک شایانی به شما بکند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که درمان حتما  بایدتحت نظر روانپزشک متخصص باشد. نظر پزشک برای درمان و نوع درمان اولویت دارد. اگر تشخیص پزشک بر استفاده از دارو در کنار مشاوره می باشد اصلا کوتاهی نکنید. در کل بدانید که مشاوره به افسردگی کمک می کند و می تواند شما را هدایت کند. برای درمان می توانید با بهترین روانشناش تهران مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید