همه افراد طرز تفکر، احساس و رفتار متفاوتی دارند  این افکار، احساسات و رفتارها هستند که شخصیت ما را می سازند. اینها نوع نگاه ما به جهان و نوع ارتباط ما با دیگران را شکل می دهند. تا زمان بزرگسالی اینها ما را به بخشی از آنچه هستیم تبدیل می کنیم. اختلال شخصیت مرزی (BPD) نوعی اختلال شخصیتی است.

BPD می تواند بر نحوه کنار آمدن با زندگی، مدیریت روابط و احساس احساسی تأثیر بگذارد. ممکن است دریابید که اعتقادات و روش های برخورد با زندگی روزمره با دیگران متفاوت است و تغییر آن ها دشوار است.

ممکن است احساسات خود را گیج کننده، خسته کننده و به سختی کنترل کنید و  این می تواند برای شما و دیگران ناراحت کننده باشد. از آنجا که ناراحت کننده است ممکن است متوجه شوید که سایر مشکلات روانی مانند افسردگی یا اضطراب نیز در شما ایجاد می شود. همچنین ممکن است کارهای دیگری مانند نوشیدن زیاد، استفاده از مواد مخدر یا خودآزاری برای کنار آمدن انجام دهید.

تحقیقات نشان می دهد که از هر 100 نفر 1 نفر با اختلال شخصیت مرزی یا BPD زندگی می کند. به نظر می رسد این مسئله به طور مساوی بر مردان و زنان تأثیر می گذارد اما زنان به احتمال زیاد این تشخیص را دارند. این ممکن است به این دلیل باشد که مردان کمتر درخواست کمک می کنند. BPD گاهی اوقات اختلال شخصیت از نظر عاطفی ناپایدار (EUPD) نامیده می شود. برخی از افراد احساس می كنند كه این بیماری بیماری را بهتر توصیف می كند.

برخی از افرادی که با BPD زندگی می کنند فکر می کنند این نام توهین آمیز است و یا باعث می شود احساس برچسب زدن داشته باشند. پزشکان از این اصطلاح برای ایجاد احساس قضاوت در شما استفاده نمی کنند یا می گویند این بیماری تقصیر شماست. این منظور برای توصیف روش پیشرفت بیماری است و مهم است که به یاد داشته باشید این یک وضعیت سلامتی است و نه قضاوت درباره شخصیت شما یا شما به عنوان یک شخص.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی (BPD)

فردی با BPD دارای چندین مورد از این علائم یا نشانه ها است:

مستعد ترس از اینکه دیگران ممکن است آنها را ترک کنند. این می تواند باعث شود آن ها سعی کنند کراهت داشته باشند تا از کنار گذاشته شدن توسط افراد دیگر جلوگیری کنند از جمله در شرایطی که افراد دیگر احساس ناامیدی نمی کنند یا آن را شخصی نمی گیرند.

داشتن روابط غیرمعمول شدید و ناپایدار (به عنوان مثال ایده آل کردن شخص دیگر سپس به شدت از آن ها بیزارید).

نسبت به خود بسیار مطمئن نیستند. در واقع نمی دانند آن ها چه کسانی هستند و یا در مورد خود فکر می کنند.

خطرپذیری یا اقدام تکانشی به روش هایی که می تواند مضر باشد (به عنوان مثال فکر نکردن قبل از هزینه کردن ، رفتارهای جنسی پرخطر ، مصرف مواد مخدر یا الکل خطرناک ، رانندگی بی پروا یا پرخوری).

صدمات مکرر به خود، نشان دادن رفتار خودکشی یا صحبت و فکر کردن در مورد خودکشی.

تجربه های عاطفی کوتاه مدت اما شدید یا تحریک پذیری یا اضطراب. این زمان معمولاً فقط برای چند ساعت در یک زمان است اما گاهی اوقات این می تواند بیشتر طول بکشد.

تجربه یک احساس مداوم پوچی و خالی بودن در درون خود.

تجربه خشم غیرمعمول شدید و متناسب با هر آنچه که باعث خشم شده است و عدم توانایی کنترل آن (به عنوان مثال داشتن مزاج یا درگیری).

وقتی استرس دارید به دیگران بسیار مشکوک می شوید یا احساسات غیرمعمول جدا شدن از احساسات، بدن یا محیط اطراف خود را تجربه می کنید.

عوامل ایجاد کننده اختلال شخصیت مرزی (BPD)

دلایل دقیق BPD هنوز مشخص نیست. علت آن احتمالاً ژن ها و همچنین تجربیات است.

برای فردی که به طور طبیعی بسیار حساس است مشکلات زندگی در هنگام بزرگ شدن ممکن است خصوصاً آسیب زننده باشد. این مشکلات می تواند شامل تجربیات بد یا داشتن یک بیماری دیگر روانی باشد.

ژنتیک – اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک نیز با BPD زندگی کند ممکن است در معرض BPD باشید. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ژن خاصی مسئول BPD باشد وجود ندارد.

مواد شیمیایی مغز – مشکلات سطح مواد شیمیایی مغز به ویژه سروتونین.

رشد مغز – بسیاری از افرادی که با اختلال شخصیت مرزی زندگی می کنند قسمت های مغز آن ها کوچکتر یا فعالتر است. این قسمت های مغز تحت تأثیر تربیت اولیه شما قرار دارند و می تواند بر تنظیم احساسات، رفتار و کنترل خود تأثیر بگذارد. آن ها همچنین می توانند بر برنامه ریزی و تصمیم گیری شما تأثیر بگذارند.

برای درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD) می توانید به بهترین روانشناس تهران (دکتر شهرزاد رشن) مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید