اضطراب چیست؟ اضطراب های گاه به گاه بخشی طبیعی از زندگی است. با این حال افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مکرر نگرانی و ترس شدید بیش از حد و مداوم از موقعیت های روزمره دارند.

اضطراب چیست

این احساسات و وحشت ها در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد می کند، کنترل آن دشوار است، با خطر واقعی متناسب نیست و می تواند مدت ها طول بکشد. علائم ممکن است از دوران کودکی یا نوجوانی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

نمونه هایی از اختلالات اضطرابی شامل اختلال فراگیر، اختلال اجتماعی (ترس اجتماعی)، ترس های خاص و اختلال جدایی است. شما می توانید بیش از یک اختلال داشته باشید. گاهی اوقات اضطراب ناشی از یک بیماری پزشکی است که نیاز به درمان دارد.

علائم و نشانه های اضطراب

علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • احساس عصبی، بی قراری یا تنش
  • داشتن احساس خطر، وحشت یا هلاکت قریب الوقوع
  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع (تهویه هوا)
  • تعریق
  • لرزیدن
  • احساس ضعف یا خستگی
  • مشکل در تمرکز یا فکر کردن در مورد چیز دیگری غیر از نگرانی موجود
  • مشکل خوابیدن دارید
  • مشکلات گوارشی (GI) را تجربه می کنید
  • در کنترل نگرانی مشکل دارید

انواع اضطراب

اختلال ضطراب گروهی از اختلالات روانی است که با احساس قابل توجهی از اضطراب و ترس مشخص می شود. اضطراب نگرانی از وقایع آینده است در حالی که ترس واکنشی به وقایع فعلی است. این احساسات ممکن است علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب و لرزش را ایجاد کند.

چندین اختلال اضطراب وجود دارد از جمله اختلال اضطراب فراگیر، ترس هراسی خاص، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب جدایی، آگورافوبیا، اختلال وحشت و توهم انتخابی.

آگورافوبیا (ag-uh-ruh-FOE-be-uh) نوعی اختلال است که در آن می ترسید و غالباً از مکان ها یا موقعیت هایی که باعث وحشت می شود و احساس گرفتاری، درماندگی و خجالت می کنید اجتناب می کنید.

اختلال اضطراب به دلیل یک بیماری پزشکی شامل علائم اضطراب شدید یا وحشت است که مستقیماً ناشی از یک مشکل سلامت جسمی است.

اختلال اضطراب عمومی شامل نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد فعالیت ها یا حوادث حتی مسائل معمول و عادی است. این اغلب همراه با سایر اختلالات یا افسردگی رخ می دهد.

در اختلال وحشت فرد دچار حملات مختصر وحشت و دلهره می شود که اغلب با لرزیدن، گیجی، حالت تهوع و یا تنفس دشوار همراه است و فرد همچنین ممکن است احساس عذاب قریب الوقوع، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا قلب سریع، لرزاننده یا تپنده (تپش قلب) داشته باشد. این حملات وحشت ممکن است منجر به نگرانی در مورد وقوع مجدد آن ها یا اجتناب از موقعیت هایی شود که در آن ها رخ داده است.

توهین انتخابی عدم موفقیت مداوم کودکان در مکالمه در موقعیت های خاص مانند مدرسه است حتی در شرایطی که می توانند در موقعیت های دیگر مانند خانه با اعضای نزدیک خانواده صحبت کنند. این می تواند در مدرسه، کار و عملکرد اجتماعی تداخل ایجاد کند.

اختلال جدایی نوعی اختلال در دوران کودکی است که با اضطرابی که برای سطح رشد کودک بیش از حد است و مربوط به جدایی از والدین یا دیگران است که نقش والدین دارند مشخص می شود.

اختلال اجتماعی (ترس اجتماعی) شامل سطح بالایی از اضطراب، ترس و اجتناب از موقعیت های اجتماعی به دلیل احساس خجالت، خودآگاهی و نگرانی در مورد قضاوت یا دید منفی توسط دیگران است.

هراس های خاص با قرار گرفتن در معرض یک شی یا موقعیت خاص و تمایل به اجتناب از آن با اضطراب عمده مشخص می شوند. فوبیا باعث حملات وحشت در برخی از افراد می شود.

روش های کاهش اضطراب

  • تنفس آرام

وقتی فردی دچار اظطراب می شود تنفسش نیز سریعتر می شود. سعی کنید به عمد سرعت تنفس خود را کاهش دهید. همانطور که آرام نفس می کشید تا سه بشمارید سپس هنگامی که آرام نفس می کشید تا سه بشمارید.

  • شل شدن عضلانی پیشرونده

مکانی آرام پیدا کنید، چشمان خود را ببندید و به آرامی تنش دهید و سپس هر یک از گروه های عضلانی خود را از انگشتان پا تا سر خود آرام کنید. کشش را به مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس سریع آزاد کنید. این می تواند به کاهش احساس تنش عضلانی کمک کند که اغلب با اضطراب همراه است.

  • سبک زندگی سالم

غذا خوردن خوب، بیرون رفتن در طبیعت، گذراندن وقت با خانواده و دوستان و انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید همگی در کاهش اضطراب و بهبود وضعیت سلامتی شما موثر هستند.

اگر دچار اضطراب هستید برای مشاوره و درمان می توانید به بهترین روانشناس تهران مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید