یکی از چالش های زندگی که در بین زوجین به وجود می آید مسئله طلاق می باشد. می توان گفت بررسی و کنکاش در مورد عواملی که  باعث به وجود آمدن طلاق می شود، مهم است. این کاری است که احتیاج به تحقیق کارشناسی شده و یافتن راه حل های علمی خواهد داشت. این راهی ندارد جز مشاوره زوجین با کارشناسان امور خانواده! اما همانگونه که طلاق چالشی است که بنابر دلایلی به وجود می آید  بعد از وقوع طلاق نیز هریک از زوجین و حتی خانواده های آن ها دچار مشکلاتی می شوند. خصوصا  در زمینه روانی! در مقاله پیش رو سعی می‌شود درباره مشکلات روانی بعد از طلاق زوجین توضیحات هرچند مختصر داده شود.

پدیده طلاق و چالش های آن

بایستی قبول کنیم که پدیده طلاق یکی از پر استرس ترین و عاطفی ترین تجربیات زندگی می باشد. چه بخواهیم و چه نخواهیم مسئله طلاق یک امری است که می تواند دنیا را وارونه و بر سرتان ویران کند. در حقیقت مشکلات روانی بعد از طلاق بسیار مهم هستند. همچنین غصه از دست دادن همسر و یک رابطه عاطفی می تواند استرس، انزوا و ترس از آینده را پیش روی هریک از زوجین قرار دهد. ولی کارهای زیادی هست که هریک از زوجین می توانند انجام دهند. با این کار می توان با درد آن مقابله و این زمان دشوار را پشت سر گذاشت. با یک فکر و حس خوب روب ه آینده حرکت کنید. الان این مسئله پیش روی ماست که اولا چرا مسئله طلاق به وجود می آید.

قبول کنیم که اگر رابطه بین زوجین هم خوب نباشد باز هم پدیده طلاق و جدایی می تواند بسیار عذاب آور باشد. چرا که نشان دهنده زیان و ضرر است. نه تنها در رابطه بلکه برای رویا ها و تعهداتی که باهم داشتید و با امید  به آینده اغاز کردید. وقتی که یک رابطه شکست می خورد هر یک از زوجین نا امیدی، اندوه و استرس را تجربه می کنند. طلاق پدیده ای است که آینده نامعلومی را پیش روی هریک از زوجین قرار می دهد.

زندگی پس از جدایی

زندگی بعد از طلاق برای هریک از زوجین چگونه خواهد بود؟ چه کسی  را انتخاب می کند؟ آیا تا پایان عمرتنها خواهد ماند؟ آیا شخصی که به عنوان شریک وارد زندگی شما می شود دارای خصوصیاتی مناسب خواهد بود؟ این افکار ناشناخته اغلب زجر آور و حتی بدتر از یک  رابطه ناخوشایند به نظر می آید. این اختلال و عدم اطمینان بدین معنی است که بهبودی بعد از  طلاق و جدایی می تواند مشکل و زمان بر باشد. با همه این مشکلات باید بدانید که می توانید با آن کنار بیایید. شما می توانید همچون یک فرد قوی و با اراده زندگی نوینی برای خود پایه گذاری کنید.

بهترین روانشناس تهران

رفع مشکلات روانی بعد از طلاق

در این بخش می خواهیم بدانیم که چه طور می توان مشکلات روانی بعد از طلاق را برطرف کرد؟

به خودتان استراحت بدهید

به خودتان این احساس را القا کنید که می توانید کمتر از حالت عادی کار کنید. شاید در کارتان نتوانید به اندازه کافی موفق باشید اما بدانید  که شما همه فن حریف نیستید. این را بدانید که تجدید قوا و رسیدن به آرامش زمان می برد.

تنها نمانید.

بایستی این را بدانید که تنها ماندن و پیش گرفتن انزوا هیچ کمکی به شما نمی کند. شریک کردن احساستان با دوستان، فامیل و اعضای خانواده می تواند به شما در تمام کردن این دوره کمک کند. شما می توانید با افرادی که مشکل شبیه شما را دارند در ارتباط باشید و حتی در جلسات عمومی مشاوره ای شرکت کنید.

به خودتان اجازه دهید که درمورد گذشته ناراحت شده وغصه بخورید.

غصه یک واکنش طبیعی در برابر از دست دادن است. طلاق و جدایی یک رابطه عاشقانه تلفاتی برای شما خواهد داشت و زیان آن هم متوجه خود شما خواهد بود.

قبول کنید که این احساس ممکن است ترسناک باشد.

ممکن است  بترسید که احساسات شما بیش از حد قوی باشد. به یاد داشته باشید که غصه خوردن برای التیام شما مفید خواهد بود. درد و اندوه و غصه دقیقا چیزیست که می تواند به شما کمک کند گذشته را فراموش کنید.

درباره احساس خود صحبت کنید.

حتی اگر برای شما سخت باشد که در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید اما یافتن راهی برای انجام این کار در زمان  غصه خوردن بسیار مهم است. اینکه دیگران نیز از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود که احساس تنهایی نکنید و این در راه بهبود شما مفید می باشد.

حرکت به سمت هدف نهایی

ابراز و بیان کردن احساسات، شما را به طریقی رها خواهد ساخت. اما مهمتر آنست که افکار منفی ما را در برنگیرد. اتکا به احساسات مضر مثل سرزنش، عصبانیت و خشم  شما را از انرژی های مثبت دور کرده و از حرکت رو به جلوی شما جلوگیری خواهد کرد.

این باور را بپذیرید که شما هم آینده دارید.

زمانی که زوجین به هم متعهد می شوند، امیدهای زیادی برای یک زندگی ایده ال دارند. اما بعد از شکست در زندگی مشترک رها کردن آرزوها سخت خواهد بود. اما با امید به آینده ای روشن رویاها و امید های جدید را جایگزین گذشته تان کنید. ناراحتی بعد از یک شکست می‌تواند فلج کننده باشد. اما بعد از مدتی ناراحتی شروع به بلند شدن و حرکت به سمت جلو کنید. اما اگر این حرکت را احساس نکردید ممکن است از افسردگی رنج ببرید. پس گام ها را محکم تر برداشته و با فراموش کردن گذشته با راهنمایی و مشورت  کارشناسان خبره آینده ای روشن را برای خود ترسیم کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید