امروزه در دنیای ماشینی وامکانات راضی شدن و قانع شدن یکی از چیزهایی است که زود به آن می رسید و زود هم از آن دلسرد می شوید. کودکان از آن دسته افرادی هستند که آرزوهای کوچکی دارند. اما همین ها در اوج کوچکی برایشان بزرگ است. آرزوی داشتن یک عروسک، آرزوی داشتن یک اسباب بازی و … . داشتن همه این ها می توانند روحیه آور یا شاد و یا نداشتن آن آن ها را غمگین کند. کودکان در کنار غمگین بودن ممکن است دچار گوشه گیری و نوعی افسردگی شوند. با این چند جمله به سراغ افسردگی در کودکان و نشانه های آن خواهیم رفت. هدف ما پاسخ به این سوال است که نشانه های افسردگی در کودکان چیست؟

تعریف افسردگی

به طور ساده در تعریف افسردگی می توان گفت: غمگین بودن طولانی مدت، بی علاقگی به اموری که قبلا دوستشان داشتیم، خستگی بیش از حد و کاهش تمرکز و حالت هایی از این دست می توانند نشانه افسردگی باشند. اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت بر طرف شود. در واقع نیاز به یک پیگیری اصولی و علمی دارد. شاید فکر کنید افسردگی مخصوص بزرگسالان است اما واقعیت به گونه ای دیگر است. در واقع اطفال و جوانان نیز ممکن است دچار این عارضه بشوند که در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.

علت افسردگی در کودکان

پیداکردن دلیل افسردگی در کودکان همیشه کار راحتی نیست.ت رس از دست دادن یکی از والدین می تواند نقش بسزایی در ایجاد این عارضه باشد. به همین دلیل بیشتر شاهد افسردگی در کودکان طلاق هستیم. خشونت و زور گویی و صرف وقت بیش از حد در شبکه های اجتماعی می تواند با افسردگی همراه باشد. شاید به نظر نیاید ولی شکست در بازی های دیجیتال به طور مکرر می تواند حس ناامیدی و در نهایت افسردگی را به کودک منتقل کند. البته بایستی این نکته را متذکر شد که افسردگی می تواند ریشه ژنتیکی و ارثی نیز داشته باشد.

نقش والدین در تشخیص افسردکی در کودکان
روانشناس خوب در تهران

 

گاهی والدین به افسردگی در کودکان اعتقادی ندارند و این اطمینان را نداریم که حالت های فرزندمان ناشی از افسردگی باشد. اگر نسبت به این مسئله شک داریم باید رابطه خود را با فرزندمان بیشتر وعمیق تر کنیم. بهترین کار این است که  از  او بپرسیم چه احساسی را تجربه می کند یا چه چیزهایی او را آزار می دهد. به طور معمول در پاسخ به این سئوال می شنویم که شاد نیست یا احساس غمگینی می کند. بایستی چنین پاسخ هایی را از طرف کودکان جدی بگیریم زیرا احتمال آسیب به خود وجود خواهد داشت. یکی دیگر از راه های تشخیص افسردگی در کودکان خصوصا دبستانی ها مشورت و کمک گرفتن از آموزگاران آن ها می باشد. راه دیگر نیز کمک گرفتن و مشورت کردن با روان پزشک کودکان می باشد. در حقیقت با مراجعه و مشورت با آنان می توان به راه درمان های بسیارخوبی رسید.

درمان افسردگی در کودکان

درمان افسردگی در کودکان به صورت غیر دارویی می تواند به صورت های زیر باشد.

  • درمان از طریق مشاوره و صحبت کردن مستقیم با کودک یا روان درمانی.
  • ملاقات با تمام اعضای خانواده و صحبت وهمدلی و همفکری با آنان
  • تماس روانشناس با معلم و مسیولین مدرسه البته با اجازه والدین در مورد وضعیت روحی و جسمی کودک در مدرسه
  • درمان رفتاری روان شناختی. یعنی افزایش آگاهی و اطلاع نسبت به ریشه های فکری هر رفتار و تلاش برای بهبود آن
  • روان درمانی بین فردی که در آن تلاش می شود رابطه بین فرد با دیگر افراد و یا جمع جهت کاهش استرس آموزش داده شود.

نکته پایانی

همانگونه که قبلا هم گفته شد بهتر است که افسردگی در کودکان را یک ناهنجاری جدی تلقی کنیم وبه درمان علنی و ریشه ای آن بپردازیم. بهتر است از درمان سرسری و ابتکاری توسط خودمان جدا پرهیز کنیم. چرا که حتما نتیجه آن بر عکس خواهد بود. بهتر است با صبر و حوصله و با بهره گیری از نظرات و راهنمایی های مشاورین و متخصصین این امر در راه بهبود کودک مان تلاش کنیم. در این راستا بهره بری از بهترین روانشناس تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر رشن از این مطالب اطلاعات دقیقی کسب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید