برای گرفتن وقت با خانم دکتر صدف کاظمی با شماره 22797836 تماس بگیرید.

فهرست

تراپیست خوب در تهران

تراپیست خوب در تهران:

چطور یک تراپیست خوب در تهران را پیدا کنیم: 10 نکته

شایستگی های فرهنگی تراپیست خود را مدنظر قرار دهید

در حالیکه همه درمانگران در زمینه شفقت و درک آموزش دیده اند، اما داشتن تراپیست ی که عضوی از جامعه شما باشد، و یا در کار با افرادی از جامعه شما تجربه داشته باشد می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

اهداف درمانی خود را مشخص کنید

پی بردن به آنچه از درمان می خواهید می تواند به شما در یافتن تراپیست مناسب کمک کند. اگر به درمان برای رفع یک مشکل خاص احتیاج دارید، میتوانید از تراپیست های متخصص در آن زمینه استفاده کنید. به طور مثال ممکن است در موارد زیر به مشکل خورده باشید:

  • مقابله با استرس
  • ضربه ای که تجربه کرده اید
  • فوبیاها
  • روابط بین فردی
  • غم و اندوه
  • مشکل سلامت روانی که دارید یا فکر میکنید ممکن است داشته باشید
  • یک مسئله عاطفی در زندگیتان که برایش نیاز به کمک دارید

زمانی که فهمیدید از درمان چه میخواهید، به صورت رک و بی پرده اهدافتان را با تراپیست تان در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که برخی مسائل مانند روابط و استرس، شاید نیازی به این نداشته باشند که درمانگرتان آموزش های تخصصی زیادی دیده باشد، در صورتیکه مشکلات خاص سلامت مانند افسردگی ممکن است نیاز به تخصص و آموزشهای خاص داشته باشد.

اگر مطمئن نیستید یا نمی دانید روی چه چیزی تمرکز کنید، اما می دانید که می خواهید با کسی صحبت کنید، ایرادی ندارد. یک تراپیست خوب در تهران به شما در شناسایی اهدافتان و کار کردن روی آنها کمک خواهند کرد.

یک تراپیست به مرور زمان،به شما در کسب مهارت ها و اعتمادبه نفس برای برخورد با چالش های هیجانی و مقابله با آنها کمک خواهد کرد.

از آنها سوال کنید

از درمانگرتان در مورد گواهینامه ها و تجربه و سابقه شان سوال کنید. به دست آوردن اطلاعات میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا این تراپیست برای شما مناسب است یا خیر.

در اینجا پرسش هایی که میتوانید با یک تراپیست خوب در تهران مطرح کنید ارائه شده اند:

  • شما در چه زمینه هایی تخصص دارید؟
  • چه نوع درمانی را انجام می دهید؟
  • آیا سابقه کار با افرادی که در موقعیت های مشابه هستند را دارید؟
  • در مورد رویکردتان بیشتر برایم بگویید.
  • چند سال است که به عنوان تراپیست مشغول به کارید؟

انتظار این را داشته باشید که چند تراپیست را عوض کنید

پیدا کردن درمانگری که با شما جور باشد شاید به مقداری آزمون و خطا نیاز داشته باشد. امتحان کردن چندین درمانگر برای خیلی ها بخشی طبیعی و عادی از روند یافتن یک تراپیست خوب در تهران است.
با این حال، وقتی درمانگر مناسب خود را پیدا کردید آن رابطه درمانی میتواند برای شما طی یک مدت زمان طولانی بسیار مفید و سودمند باشد.
به عبارت دیگر، پیدا کردن تراپیست خوب در تهران سفری طولانی است اما ارزش صبر کردن را دارد.

درمان مجازی را امتحان کنید

برای خیلی ها درمان مجازی می تواند یک منبع عالی و قابل دسترس باشد. درمان مجازی می توانند علی الخصوص در صورتی که درمانگری در منطقه تان وجود نداشته باشد مفید باشد.

شما می توانید از طریق اپلیکیشنهای متفاوتی به درمان مجازی دسترسی پیدا کنید.

در مورد درمان مجازی هم باز اهمیت دارد که شما تراپیستی را پیدا کنید که گواهینامه و تخصص لازم برای رفع نیازهای شما را داشته باشد.
حتماً اپلیکیشنی را انتخاب کنید که فقط تراپیست های خوب و مجاز و دارای گواهینامه را معرفی میکند.

برخی اپلیکیشنهای درمان مجازی به شما این امکان را میدهند تا به راحتی درمانگری که از او راضی نیستید را کنار گذاشته و خودتان راسریعاً با درمانگر جدیدی تطبیق دهید.

این یک امتیاز مهم است زیرا میتواند به شما اجازه بدهد تا به راحتی بتوانید هر تعداد تراپیستی که تا پیدا کردن فرد مناسب نیاز دارید را امتحان کنید.

از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

در اینجا چند نشانه هشداردهنده که نشان میدهند یک تراپیست ممکن است برای شما مناسب نباشد را آورده ایم:

درمانگرانی که در همه چیز تخصص دارند

در مورد درمان باید بگوییم که شما ممکن است نیازها و مشکلات خاصی مدنظرتان دارید که میخواهید روی آنها کار کنید(ممکن است مشکل اضطراب یا جنسی و یا مشکل خاص دیگری باشد).
یک تراپیست خوب در تهران باید مهارت تخصصی داشته باشد تا بتواند به این نیازها به خوبی رسیدگی کند(متخصص در زمینه خاصی باشد). یا به اصطلاح خودمان همه کاره و هیچ کاره نباشد.

تراپیست هایی که با قطعیت می گویند می توانند شما را “درمان کنند”:

صرف نظر از مشکل یا مسئله شما، درمان یک راه حل سریع نیست. درمان می تواند چالش برانگیز باشد و پیشرفت شما ممکن است گاهی اوقات کند و غیرخطی باشد.

در حقیقت درمان یک تراپیست خوب اغلب بیشتر به مدیریت یک شرایط یا علائم مربوط می شود تا پیدا کردن یک درمان یا شفای جاودانه.

به همین دلیل، اگر یک تراپیست خوب در تهران ادعا کند میتواند شما را درمان کند، احتماالا بیش از حد امیدوار است و ممکن است ایده ها و تصورات غیر واقع بینانه ای در مورد اینکه خدمات درمانی چه کاری می توانند برای شما انجام دهند داشته باشد.

تراپیست هایی که حد و مرز ها را رعایت نمی کنند

یک تراپیست خوب در تهران یک متخصص سلامت روان است و باید هم همینطور رفتار کند-به صورت تخصصی و حرفه ای. گر چه درمان می تواند آرامش بخش باشد، اما یک تراپیست خوب باید مرزهایی برای خودش داشته باشد تا آن رابطه را به صورت تخصصی و حرفه ای حفظ کند.
مثلا، آنها نباید سعی کنند بهترین دوست شما باشند. درست نیست که یک درمانگر سعی کند که شما را در مکانهای غیررسمی خارج از مطب ملاقات کند.

در کنارشان حس خوبی ندارید

شما باید در کنار یک تراپیست خوب در تهران احساس احترام و درک کنید. آنها باید مهارت زیادی در گوش دادن داشته باشند و هرگز نباید شما را قضاوت کنند یا نظرات شخصی خودشان را وارد گفتگو کنند. یک تراپیست خوب ممکن است شما را برای رویارویی با حقایق و پردازش احساسات دشوار به چالش بکشد، اما شما همیشه باید احساس راحتی و حمایت کنید.
اگر “احساس درونی” بدی نسبت به کسی دارید و در کنار او احساس راحتی نمی کنید، همین دلیل برای اینکه دیگر پیش او نرفته و شخص دیگری را امتحان کنید کافیست.

خلاصه مطالب در مورد چگونه یک تراپیست مناسب پیدا کنیم؟:

پیدا کردن یک تراپیست مناسب ممکن است برای شما کمی زمان بر باشد، اما ارزش تلاشش را دارد. ممکن است با درمانگرانی ملاقات کنید که برای نیازهای شما مناسب نباشند. گرچه این تجربیات میتوانند دلسرد کننده باشند، اما تسلیم نشوید. درمان می تواند سرمایه گذاری مهمی در سلامت روان شما باشد. پیدا کردن یک تراپیست خوب و مناسب برای زندگی شما بسیار سودمند خواهد بود.

سوالاتی که می توانید (و باید) از یک تراپیست خوب در تهران بپرسید:

سوال: چرا فقط به من نمی گویید که برای تغییر اوضاع باید چه کار کنم؟

پاسخ: یک تراپیست خوب در تهران در پاسخ به این سوال اینطور توضیح میدهد: برای اینکه واقعاً مشکلی حل شود، مراجع باید آن مشکل را شناسایی کند و راهکارهایی که برایش جواب میدهد را پیدا کند. درمان واقعاً به معنای توانمندسازی افراد برای کار کردن روی مسئله خودشان است.

این تراپیست می افزاید: “این خود بخشی از روند حل مسئله است که نیاز به حمایت دارد. اگر ما این کار را برای آنها انجام دهیم، پس آن تغییر واقعاً اتفاق نیافتاده است. ما به آنها در توسعه مهارتها، تابآوری و سرسختی ای که برای حل مشکلات خود به تنهایی به آنها نیاز دارند کمک می کنیم.

پرسش: آیا حرفهایی که من به شما میزنم را به والدینم، مدیر مدرسه یا محل کارم خواهید گفت؟

پاسخ: این سوال خیلی سخت و مستلزم دقت زیاد است. شما حق دارید که درمانگر را محرم اسرارتان بدانید اما چند استثناء هم وجود دارد.

یک تراپیست خوب در تهران، این گونه توضیح میدهد که: “قواعد بر اساس شرایط متفاوت هستند، اما به طور کلی اگر موضوع سوء استفاده یا بی توجهی مطرح باشد، پس باید آن را گزارش کنیم. اگر کودکی تهدید به خودآزاری و آسیب به خود یا دیگران می کند، پس باید این موضوع را به والدینشان بگوییم. اگر این فرد بزرگسال است باید با خدمات فوریتی تماس بگیریم.”

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با تراپیست خود در مورد حد و حدود محرمانگی صحبت کنید.

پرسش: روش ها و تکنیک های شما(به عنوان یک تراپیست خوب در تهران) چیست؟

پاسخ: چندین نوع درمان، روش و تکنیک وجود دارد که یک تراپیست خوب در تهران می تواند از آن استفاده کند. برخی درمانگران ممکن است در یک نوع درمان تخصص داشته باشند یا چند تکنیک بلد باشند.
برخی از گزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  • روانکاوی و درمان روانپویشی: درمانگر به شما کمک میکند تا معنا و انگیزه پشت رفتارهایتان را شناسایی کنید تا بتوانید آن ها را تغییر بدهید.
  • رفتار درمانی: رفتاردرمانی شناختی (CBT ) و رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT ) از انواع رایج درمان هستند که میتوانند به شما در یادگیری مهارت هایی برای مدیریت بهتر رفتارها و افکارتان کمک کنند.
  • درمان حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR): این درمان مبتنی بر ضربه میتواند به شما کمک کند تا واکنشهای هیجانی مثبت را جایگزین واکنشهای هیجانی منفی کنید.
  • مواجهه درمانی: یک درمانگر مجرب و دارای مجوز میتواند از این درمان استفاده کند تا با دقت آنچه را که باعث ناراحتی شما می شود را از نو به شما معرفی کند، به شما کمک کند تا علاٍئم خود را مدیریت کنید و پاسخ خود را تغییر دهید.
  • درمان بین فردی: شما با نگاه کردن به روابطی که با افراد دیگر دارید و بررسی آنها روی بهبود مهارتهای بین فردی خود کار خواهید کرد.

پرسش: چگونه پیشرفت در درمان را اندازه گیری خواهیم کرد؟

پاسخ: یک تراپیست خوب در تهران می گوید: “شما و درمانگرتان باید اهداف و انتظاراتی را برای کارتان با هم تعیین کنید. که اینها می توانند اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت باشند. بعد باید هر چند ماه یکبار این اهداف را بررسی کنید تا ببینید چطور پیش رفته اند. اگر پیشرفت نمی کنید، باید کاری که انجام می دهید را با هم بررسی کرده و آن را اصلاح کنید.”

پرسش: درمان با یک تراپیست خوب در تهران برای من چقدر هزینه دارد؟

بهتر است در این مورد از تراپیست خود و یا کلینیکی که به آن مراجعه می کنید بپرسید، به این خاطر که هر روانشناسی با توجه به مدرک تحصیلی اش، سوابق کاری و رویکرد درمانی اش هزینه متفاوتی برای درمان دارد. به طور مثال هزینه مشاوره خانم دکتر صدف کاظمی شاهاندشتی(یک تراپیست خوب در تهران)، 400 هزار تومان است.

پرسش: آیا بیمه خدمات روانشناسی یک تراپیست را پوشش می دهد؟

بعضی از بیمه های تکمیلی در ایران بله، باید از بیمه خود بپرسید.

پرسش: شما در درمان…..چقدر تجربه دارید؟

برای یک تراپیست خوب در تهران کاملا قابل قبول و ضروری است که شما خیلی رک و پوست کنده در مورد تجربه درمانی او سوال بپرسید. بخصوص وقتی بحث فرهنگی، قومی گروه، جهتگیری و گرایش، اختلالات خاص یا ناتوانیها در میان باشد.

یک تراپیست خوب(در تهران) نوصیه اش این است که از آنها بپرسید که گواهینامه ها و مجوزهای لازم برای درمان شما را دارند. آنها باید بتوانند به شما بگویند که چه کاری میتوانند برایتان انجام دهند، چه چیزهایی را می توانند درمان کنند و چه چیزهایی را نمی توانند درمان کنند. شما همچنین می توانید در مورد هرگونه آموزشها یا گواهینامه های خاص از یک تراپیست سوال کنید.
در حقیقت سوال کردن در مورد کارنامه یک تراپیست خوب در تهران از صرفاً دیدن جنسیتش، یا گرایشش فراتر میرود و شامل این نیز میشود که تا چه حد با کشمکشها و مشکلات فرهنگ های دیگر نیز آشنایی دارند.

پرسش: در جلسه اول چه اتفاقی میافتد؟ آیا فوراً وارد بحث اصلی می شویم؟

پاسخ: یک تراپیست خوب در تهران در جواب میگوید: “در طول جلسه اول، فرمهای عمومی را پر میکنید، البته اگر از قبل این کار را انجام نداده باشید”. بعد درمانگر باید در مورد پرداخت هزینه و صورتحسابها صحبت کند، رضایتنامه را بررسی کند در مورد حد و مرزهای محرمانگی سوال کند و هرگونه سوال دیگری در همین حیطه ها پرسیده شود.”

“بعد من خودم(یک تراپیست خوب در تهران) یک پیش زمینه کامل از مراجع دریافت میکنم، از جمله سابقه و شرح حال خانوادگی و پزشکی، و در مورد دلایل مراجعه شان سوال میکنم. و مایلم در مورد نقاط ضعف و قوت و اهدافشان نیز بدانم. در طول همه اینها، ما روی حس همدلی و اعتمادسازی هم کار میکنیم.”

پرسش: درمان با یک تراپیست خوب در تهران چقدر طول میکشد؟


پاسخ: یک تراپیست خوب در تهران توضیح میدهد: “این واقعاً به دلیل شما برای مراجعه جهت درمان، پیچیدگی وضعیت و برنامه درمانی مناسب برای شما بستگی دارد.”

بعد از 3 ماه، شما و تراپیست تان باید بررسی کنید که در کجا هستید، و باید این کار را دوباره طی 6 ماه بعدی انجام دهید.

وی میافزاید: باید در این مورد بحث کنید که چقدر پیشرفت کرده اید و آیا اهدافتان را محقق کرده اید؟ آیا باید همچنان در درمان بمانید یا توصیه هایی برای سطح دیگری از مراقبت و درمان دریافت کنید.

 

سوال: آیا باید در مورد کودکی ام هم با شما صحبت کنم؟چرا؟

 

پاسخ: یک تراپیست خوب در این مورد پاسخ می دهد”دوران کودکی شما بسیار مهم است، زیرا افکار، احساسات و تصمیمات شما تحت تأثیر محیطی است که در آن بزرگ شده اید و چیزهایی است که دیده اید”. او می افزاید: “نحوه برخورد شما با مسائل و نحوه واکنش سایر بزرگسالان به مسائل در کودکی شما مستقیماً بر نحوه برخورد و واکنش شما به مسائل در حال حاضر تأثیرگذار می گذارد.

علائم خطر

 هنگام ملاقات با یک تراپیست خوب، شما باید به چه نکاتی توجه کنید؟

«مطمئن شوید که آنها در منطقه شما مجوز داشته باشند و بررسی کنید که آیا تاکنون مجوز آنها باطل شده است یا خیر.»

یک تراپیست خوب در تهران می­گوید وقتی درمانگرتان را می­بینید، مراقب چنین رفتارهایی باشید(در صورت وجود هر یک از این رفتارها درمان را قطع کنید):

  • عدم وجود مرزها و فضای شخصی، مثلاً اینکه بدون سوال کردن شما را بغل کنند و بخواهند بیرون از مطب شما را ببینند.
  • قضاوت کردن در مورد اینکه چطور حرفی را زدید یا کاری را انجام دادید.
  • تغییر سریع ساختار هزینه­ای بدون اعلام کردن.
  • جلسات را کوتاه تمام کردن.
  • کم نور کردن مطب جوری که انگار سر قرار رفته ­اید.

بعد از اینکه فکر کردم تراپیست خوب را پیدا کردم، چه کنم؟

گراهام(یک تراپیست خوب)توصیه می­کند که اگر فکر می­کنید که درمانگر مناسب­تان را پیدا کرده­ اید، ابتدا صبر کنید 5 جلسه از مشاوره بگذرد!

یعنی مدت زمانی که طول می­کشد تا با همدیگر آشنا شوید را مشخص کنید(به طور مثال 5 جلسه).  بعد از 5 جلسه اشکالی ندارد اگر به این نتیجه برسید که آن فرد تراپیست خوب و مناسب شما نیست یا اینکه شما از سبک درمانی که وی ارائه می­کند خوشتان نمی­آید. اما حتماً در مورد اینکه چه چیزی باعث شده تا از تراپیست تان خوشتتان نیاید، تامل و فکر کنید تا بدانید هنگام انتخاب تراپیست بعدی­تان باید از چه چیزهایی اجتناب کنید.

یک تراپیست خوب در تهران در جلسه درمانی چه کاری انجام می دهد؟

یک تراپیست سعی می کند با توجه به توضیحاتی که شخص به او می دهد و رفتارهایی که دارد، الگوهای مخرب رفتاری و فکری وی را تشخیص و به او نشان دهد. در حقیقت می توان گفت در جلسه تراپی دو اتفاق مهم تاثیرگذار است، خودافشاگری که مراجع انجام می دهد(یعنی صحبت های صادقانه ای که شخص در مورد خود با تراپیست انجام می دهد) و تفسیرهایی که یک تراپیست خوب در تهران انجام می دهد.

یک تراپیست خوب در تهران چه ویژگی هایی دارد؟

افراد واژه های متفاوتی را برای تراپیست(خوب در تهران) یا روان درمانگر استفاده می کنند، در ابتدا بهتر است در مورد کاربرد هر یک از شغل ها و اینکه چه نیاز هایی را مرتفع می کنند توضیح دهیم، زیرا در بسیاری از موارد افراد این کلمات را به جای هم استفاده می کنند.

coaching یا مربیگری:

هدف یک coach رساندن شما به نتیجه و هدف دلخواهتان است. در حقیقت یک coach در کنار شخص هست تا بتواند اهدافش را محقق کند و بر مهارت سازی در فرد متمرکز است. در واقع یک coach یا مربی در کنار شما قرار می گیرد تا مهارت رسیدن به اهداف خود را پیدا کنید. می توان گفت شما اهداف مشخصی دارید و دنبال مهارت برای رسیدن به آن هستید. به طور مثال اگر یک کنکوری می تواند از یک coach استفاده کند تا به او کمک کند که چطور درس بخواند نه یک تراپیست خوب(در تهران).

راهنما:

در صورتی که هدف و قصدتان مشخص است ولی نیاز به اطلاعات دارید و نه مهارت، می توانید از یک راهنما استفاده کنید. به طور مثال می خواهید انتخاب رشته کنید، می رید پیش یک راهنما، او شغل ها را می شناسد و اطلاعات کافی در این زمینه دارد، این اطلاعات را می گیرد با اطلاعات خودش چک می کند و می گوید این رشته ها برای تو مناسب است، و یا اگر می خواهید مهاجرت کنید، اطلاعات شما را می گیرد و می گوید اگر به این کشورها مهاجرت کنید برایتان خوب است، به این فرد می گویند راهنما نه یک تراپیست خوب(در تهران)..

مشاور:

هدفش پختگی فرد است و روشش هم روانشناختی است. در واقع شخص یک مساله ای را در زندگیش مطرح می کند، می گوید من در این حیطه از زندگی مشکل دارم، مثلا در روابط عاطفی. مشاور با روش های روانشناختی به فرد کمک می کند که به تدریج راه حل را در درون خودش پیدا کند و به تدریج برای مسایل زندگی اش، توانمندی حل مساله پیدا کند، و وقتی این مساله اش حل شد، جلسات مشاوره اش تمام می شود، در نتیجه جلسات مشاوره همیشه کوتاه مدت است(نسبت به جلسات یک تراپیست خوب در تهران).

تراپیست خوب (در تهران):

یک تراپیست خوب یا روان درمانگر همواره با یک درد و رنج طرف است، یعنی لزوما یک مساله در یک حیطه خاص و کوچک نیست، یک مشکل تقریبا در اغلب و همه حیطه ها دیده می شود و عمق بیشتری دارد و روند و متد درمانی است. از همه موارد بالا ممکن است استفاده شود، اما رویکرد درمانی است. به عبارتی اگر نگاه کنیم روان درمانی و تراپی(کار یک تراپیست خوب در تهران) بلند مدت تر است، پیچیده تر است، عمقی تر است و معطوف به اختلال های روانی است(مانند اضطراب، افسردگی و ..) و بخش های هوشیار و ناهوشیار را هم لازم است که مد نظر قرار بدهد.

در حالی که مشاوره کوتاه مدت تر است و مشکلات خاصی از زندگی که محدود به یک زمان و مکان است را بررسی می کند.

البته این تعاریف به این معنی نیست که یکی از آن ها به دیگری برتری دارد، یعنی یک تراپیست خوب در تهران از یک مشاور خوب بهتر است، بلکه برخی از اشخاص ممکن است در حال حاضر به یک راهنما احتیاج داشته باشند

برخی به یک مربی نیاز دارند، برخی به یک مشاور و برخی به یک تراپیست خوب..

هدف یک تراپیست خوب در تهران چیست؟

هدف یک تراپیست خوب درک بیمار و انتقال این درک به مراجع است.

منابع:

6 Questions to Ask When Choosing a Therapist | Psych Central

5 دیدگاه‌ها

  1. مرسی ازتون، خیلی خوب هستند من حدود ۵ جلسه پیششون رفتم تا حالا، و در ارتباطاتم خیلی کمکم کردند

  2. خیلی خیلی خوشحالم که با این مکان و خانم دکتر آشنا شدم . بعد از اتفاقات سختی که تو زندگیم پیش اومد واقعا احتیاج داشتم که یه نفر کنارم باشه و بهم کمک کنه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید