دکتر روانشناس برای درمان اضطراب: اضطراب می تواند توانایی فرد در کار، مدرسه و موقعیت های اجتماعی را به شدت مختل کند و در روابط فرد اختلال ایجاد کند. هر کس هر از گاهی نگران یا احساس اضطراب می کند.  اضطراب یک واکنش طبیعی انسان در برابر موقعیت های استرس زا است اما برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی این ترس ها و نگرانی ها موقتی نیستند. اضطراب آنها همچنان پابرجاست و حتی ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. برای کمک به این افراد حتما باید به یک دکتر روانشناس برای درمان اضطراب مراجعه کرد.

درمان برای اختلال اضطراب توسط دکتر روانشناس برای درمان اضطراب

در برخی موارد، داروها در درمان اختلال اضطراب نقش دارند. اما برای خیلی ها، روان درمان-به تنهایی یا در ترکیب با دارو درمانی- موثرترین گزینه درمانی است.دلیلش این است که روان درمانی، بر خلاف داروها، ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا خودتان بتوانید اکنون و در آینده اضطراب تان را مدیریت کنید. تکنیک های درمانی مختلفی برای درمان اضطراب ابداع شده اند و با گذشت زمان از رویکردهای روانکاوانه تا جدیدترین رفتاردرمانی های شناختی تغییر و تکامل یافته اند.

بر اساس آمار موسسه ملی بهداشت روانی (NIMH)، حدود 19% بزرگسالان امریکایی 13 تا 18 ساله هر ساله دچار اضطراب می شوند1.

چند نوع اصلی اختلال اضطراب وجود دارند که می توان آنها را با استفاده از رویکردهای درمانی درمان کرد که عبارتند از2:

  • اختلال هراس
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • فوبیاها
  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)
  • اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)

صرف نظر از نوع اختلال خاص، فرایندهای زیربنایی ای که باعث ایجاد این اختلال ها می شوند از الگوی مشابهی تبعیت می کنند. افراد مبتلا به اضطراب  اغلب نسبت به افکار، احساسات، و موقعیت های ناخوشایند واکنشی بسیار افراطی نشان می دهند و ممکن است آن واکنش ها را با اجتناب از عوامل محرک شان مدیریت کنند. متاسفانه، این نوع اجتناب فقط به تقویت ترس ها و نگرانی ها کمک می کند. اکثر انواع امروزی و مدرن درمان به رفع تفکر منفی و اجتناب برای کمک به مدیریت اضطراب تان می پردازند.

اختلالات اضطرابی چیست؟

اختلالات اضطرابی می تواند توانایی فرد در کار و مدرسه و موقعیت های اجتماعی را به شدت مختل کند. اضطراب همچنین می تواند در روابط فرد با اعضای خانواده و دوستان اختلال ایجاد کند. خوشبختانه درمان های موثر برای اضطراب وجود دارد و این درمان ها با کمک یک دکتر روانشناس برای درمان اضطراب به سادگی امکان پذیر است.

در برخی موارد داروها در درمان اختلالات اضطرابی نقش دارند. با این حال تحقیقات نشان می دهد درمان رفتاری به تنهایی یا در ترکیب با دارو یک درمان بسیار موثرتر برای اکثر افراد مبتلا به اختلال اضطراب است.

انواع درمان ها برای اضطراب

هدف همه رویکردهای درمانی کمک به شما برای درک این است که چرا چنین حس هایی دارید، محرک های ایجادکننده این حس های شما چه چیزهایی هستند، و چگونه ممکن است واکنش تان به آنها را تغییر دهید. برخی از انواع درمان حتی تکنیک های عملی ای را به شما آموزش می دهند که کمک می کنند تا بتوانید تفکر منفی تان را از نو چارچوب بندی کرده و رفتارهایتان را تغییر دهید.

اختلال های اضطراب تفاوت قابل ملاحظه ای با هم دارند، برای همین درمان باید متناسب با نشانگان و تشخیص خاص شما باشد. درمان می تواند به صورت فردی، خانوادگی، زوجی، یا به صورت گروهی انجام شود. تعداد دفعاتی که روانشناس تان شما را می بیند و مدت زمان درمان به نشانه ها و تشخیص خاص مشکل شما بستگی دارد.

رفتاردرمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی (CBT) پرکاربردترین نوع درمان برای اختلال های اضطرابی است. تحقیقات نشان داده اند که این نوع درمان در درمان اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر، و اختلال هراس و برخی اختلال های دیگر موثر است.در طول این فرایند، درمانگر شما در حکم مربی ای عمل می کند که راهبردهای مفیدی را به شما یاد می دهد. به عنوان مثال، ممکن است شما تفکرات سیاه و سفید زیادی داشته باشید، که در این حالت تصور می کنید که چیزها یا کاملاً خوبند و یا کاملاً بد. در این روش در عوض، شما این افکار را با تصورات و برداشت های واقع بینانه تری جایگزین می کنید که سایه هایی خاکستری هستند ما بین تفکر سیاه و سفید قبلی شما.

استفاده از این راهبردها نیاز به زمان دارد. زمانی که شما کم کم اضطراب و عوامل محرک تان را تشخیص دهید، می توانید بکارگیری مهارت های مقابله ای ای که در CBT یاد گرفته اید را برای مدیریت ترس، هراس، و نگرانی تان به کار ببرید.

پیش فرض رفتاردرمانی شناختی این است که افکار شما-و نه وضعیت فعلی تان- بر اینکه شما چه احساسی داشته باشید و سپس چه رفتاری انجام دهید تاثیرگذارند. بنابراین، هدف رفتاردرمانی شناختی شناسایی و درک تفکر منفی شما و الگوهای رفتاری بی تاثیرتان و جایگزینی آنها با افکار واقع بینانه تر و اقدامات موثرتر و سازوکارهای مقابله ای است.

روانپزشکان، روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روان از چندین نوع درمان اضطراب استفاده می کنند. انتخاب درمان نیز به تشخیص و شدت نشانه های شما بستگی دارد.

درمان مواجهه ای

درمان مواجهه ای یکی از رایج ترین روش های رفتاردرمانی شناختی است که برای درمان انواعی از اختلال های اضطرابی به کار می رود، از جمله فوبیاها، اختلال اضطراب اجتماعی، و اختلال استرس پس از ضربه. پیش فرض اصلی نهفته در پس درمان مواجهه ای این است که اگر شما از چیزی می ترسید، بهترین راه برای غلبه بر آن رودرو شدن با آن است.

در طول درمان مواجهه ای، درمانگرتان آهسته آهسته شما را با موضوعات یا موقعیت های تولید کننده اضطراب آشنا می کند. این کار اغلب با استفاده از تکنیکی به نام حساسیت زدایی منظم انجام می شود که شامل سه مرحله است:

  1. آرام سازی. درمانگرتان آموزش آرام سازی را به شما یاد می دهد تا کمک کند که با اضطراب تان مبارزه کنید. نمونه هایی از آموزش آرامسازی عبارتند از آرامسازی پیشرونده عضلانی، تنفس عمیق، مراقبه، و تجسم هدایت شده.
  2. فهرست کردن. فهرستی از عوامل محرک ایجاد کننده اضطراب تان را تهیه کنید، و آنها را بر اساس شدت شان درجه بندی کنید.
  3. مواجهه. در این مرحله نهایی، به تدریج با استفاده از تکنیک های آرامسازی در صورت ضرورت روی موارد ذکر شده در فهرست موضوعات یا موقعیت های ایجادکننده اضطراب تان کار می کنید.چند روش دیگر هستند که روانشناس تان ممکن است برای مواجهه شما با محرک های ایجادکننده اضطراب تان انتخاب کند. در اینجا برخی از رایج ترین هایشان را ذکر می کنیم:
    • مواجهه تجسمی: در این نوع مواجهه، به شما یاد داده می شود که به طور روشن موضوع یا موقعیت ایجادکننده اضطراب تان را تصور کنید.

نحوه پیدا کردن یک دکتر روانشناس برای درمان اضطراب

دکتر روانشناس برای درمان اضطراب کسی است که آموزش های تخصصی برای درمان اختلال اضطراب را پشت سر گذاشته باشد. هنگام جستجو در جهت پیدا کردن یک روانشناس مناسب برای اختلال اضطراب اجتماعی، باید به دنبال کسی باشید که در زمینه درمان این مشکل خاص بهداشت روانی تخصص داشته باشد.

گرچه فرایند یافتن یک دکتر روانشناس برای درمان اضطراب ممکن است آسان نباشد، اما مزایای ورود به درمان با یک متخصص شایسته و با کفایت زیاد و عالی اند.در ادامه مراحلی که به شما در پیدا کردن بهترین دکتر برای درمان اضطراب کمک می کنند را ارائه می کنیم.

گوشی تلفن را بردارید

اگر کلینیک بزرگی در منطقه شما باشد، احتمال دارد روانشناسی در میان کادر خود داشته باشند که به درمان اختلال های اضطراب می پردازند. اگر سخت تان نیست، به دفترشان زنگ بزنید و بپرسید که آیا کسی در میان پرسنل آن کلینیک اختلال اضطراب اجتماعی را درمان می کند یا نه.

جستجوی آنلاین

چند راهنمای آنلاین هم هستند که شما را به روانشناسانی که در نزدیکی منطقه شما هستند وصل می کنند.

به جاهای مختلف سر بزنید

زمانی که دکتر روانشناس برای درمان اضطراب را مشخص کردید و به اولین جلسات درمان رفتید، یادتان باشد که روند درمانی تان هنوز هم مشخص نشده است.

درک اضطراب

اختلالات اضطرابی هم در بزرگسالان و هم در کودکان شایع است.

انواع عمده اختلالات اضطرابی از نظر دکتر روانشناس برای درمان اضطراب عبارتند از:

اختلال اضطراب عمومی:

با نگرانی مداوم یا احساس اضطراب مشخص می شود. افراد مبتلا به این اختلال نگران تعدادی از نگرانی ها مانند مشکلات سلامتی یا امور مالی هستند و ممکن است این تصور را داشته باشند که اتفاق بدی اتفاق می افتد. علائم شامل بی قراری، تحریک پذیری، تنش عضلانی، مشکل در تمرکز و مشکلات خواب هستند.

اختلال هراس از نظر بهترین دکتر برای درمان اضطراب :

با حملات وحشت مکرر مشخص می شود که شامل علائمی مانند تعریق، لرزش، تنگی نفس یا احساس خفگی است. تپش قلب یا ضربان قلب سریع و احساس ترس چنین حملاتی غالباً و بدون هشدار به طور ناگهانی اتفاق می افتد. افرادی که حملات وحشت را تجربه می کنند اغلب از وقوع اپیزود بعدی ترس دارند که می تواند باعث تغییر یا محدود کردن فعالیت های عادی آن ها شود.

فوبیا:

ترس شدید در مورد اشیا خاص (به عنوان مثال عنکبوت یا مار) یا شرایط (مانند پرواز در هواپیما) که ناراحت کننده یا مزاحم است، می باشد.

اختلال اضطراب اجتماعی از نظر دکتر روانشناس برای درمان اضطراب:

تعریف دیگری از هراس اجتماعی می باشد. افراد مبتلا به این اختلال از موقعیت های اجتماعی که ممکن است احساس خجالت یا قضاوت کنند ترس دارند. آن ها معمولاً وقت گذرانی در محیط های اجتماعی را عصبی کننده می دانند در مقابل دیگران احساس خودآگاهی دارند و نگران طرد شدن یا آزردگی دیگران هستند. از دیگر علائم رایج می توان به سختی در یافتن دوست، اجتناب از موقعیت های اجتماعی، نگرانی برای روزها قبل از یک رویداد اجتماعی و احساس لرز ، تعریق یا حالت تهوع هنگام گذراندن وقت در یک محیط اجتماعی اشاره کرد.

معرفی روانشناس خوب در تهران

اختلال وسواس فکری عملی از نظر بهترین دکتر برای درمان اضطراب:

با احساسات مداوم و غیرقابل کنترل است و افکار (وسواس) و روال یا آیین ها (اجبارها). برخی از نمونه های متداول شامل شستن اجباری دست در پاسخ به ترس از میکروب یا بررسی مداوم کار برای وجود خطا است.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD):

می تواند پس از یک ضربه شدید جسمی یا روحی مانند یک فاجعه طبیعی یک حادثه جدی یا یک جنایت ایجاد شود.

علائم شامل فلاش بک ضربه، کابوس و افکار ترسناک است که ماه ها یا سال ها پس از تجربه آسیب زا در برنامه روزمره فرد اختلال ایجاد می کند.

مراجعه به دکتر روانشناس برای درمان اضطراب برای درمان اختلالات اضطرابی

اگرچه انواع بسیاری از اختلالات اضطرابی وجود دارد اما تحقیقات نشان می دهد که بیشتر آن ها توسط فرآیندهای زمینه ای مشابه هدایت می شوند. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تمایل دارند که به راحتی تحت تأثیر احساسات خود قرار بگیرند و آن ها واکنش های منفی نسبت به آن احساسات و موقعیت های ناخوشایند دارند.

غالباً افراد سعی می کنند با اجتناب از موقعیت ها یا تجربیاتی که باعث اضطراب آن ها می شود با آن واکنش های منفی کنار بیایند. متأسفانه اجتناب می تواند نتیجه معکوس دهد و در واقع اضطراب را تغذیه کند.

روانشناسان در زمینه تشخیص اختلالات اضطرابی و آموزش روشهای سالم و موثرتر برای کنار آمدن به بیماران آموزش دیده اند. نوعی روان درمانی که به عنوان درمان شناختی رفتاری (CBT) شناخته می شود در درمان اختلالات اضطرابی بسیار موثرتر است. از طریق CBT روانشناسان به بیماران کمک می کنند تا عواملی که باعث اضطراب آن ها می شود را شناسایی و مدیریت کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید