برای تعیین وقت و هماهنگی برای مشاوره با خانم دکتر مژگان ناقل با شماره 22797836  می توانید تماس بگیرید.

روانشناس متخصص پانیک

دکتر مژگان ناقل:

روان شناس و درمانگر متخصص در زمینه های زوج، فردی(افسردگی، اضطراب ) و روابط

  • دکتری  تخصصی روانشناسی، رتبه 84 کنکور سراسری کشوری
  • کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی
  • عضویت سازمان نظام روانشناسی
  • عضویت انجمن روانشناسی ایران
  •  مسئول فنی و روانشناسی موسسه پیام آوران همیاری
  •  کارشناس و مسئول واحد سالمت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قدس
  • روانشناس
    کلینیک درمان اعتیاد مهر نهاد
  •  روان شناس داوطلب در جمعیت خیریه امام علی
  •  مشاور ارشد رشته ی روان شناسی
    موسسه اموزش عالی ماهان
  • مشاوره تخصصی، کنکور ارشد
    موسسه اموزش عالی ماهان

برای دیدن رزومه کامل دکتر مژگان ناقل لطفا کلیک کنید.(رزومه دکتر ناقل)

پانیک شدیدترین حالت اضطراب است و فردی که دچار پانیک می شود ممکن است احساس وحشت، گیجی یا رفتار غیر منطقی داشته باشد و غالباً در نتیجه یک تهدید قابل درک به عنوان مثال یک فاجعه طبیعی یا احتمال سقوط هواپیما بروز می کند. اختلال پانیک وضعیتی است که با ترس از تجربه حمله پانیک به خصوص در مکان های عمومی مشخص می شود. برای درمان این بیماری حتما باید با یک روانشناس متخصص پانیک صحبت کرد.

  • تمرین‌های تنفسی
  • حساسیت زدایی
  • آرامسازی تدریجی عضلات
  • تجسم بصری

اگر حملات پانیک را تجربه می‌کنید، باید به دنبال دریافت کمک‌های تخصصی باشید. هرچقدر که زودتر درمان شوید، بیشتر احتمال دارد بتوانید کمی تسکین بیابید و مدیریت حملات پانیک تان را شروع کنید.

اختلال هراس

گرچه برای برخی افراد حمله پانیک ممکن است اتفاقی نادر باشد، اما بین 2 تا 3% افراد ممکن است به تدریج مبتلا به اختلال هراس شوند.

اختلال هراس چیست؟

اختلال هراس نوعی اختلال اضطرابی است که می‌تواند توسط روانپزشک یا پزشک مراقبت‌های اصلی‌تان تشخیص داده شود.  براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم، شخص باید به صورت منظم حملات پانیک پیش بینی نشده‌ای را تجربه کند تا بتوان او را مبتلا به اختلال پانیک تشخیص گذاری نمود.

دست کم بعد از یکی از این حمله‌های پانیک باید یک دوره یکماهه وجود داشته باشد که در طول آن فرد ترس شدید و رفتارهای اجتنابی در رابطه با حملات پانیک بعدی را تجربه کند.

در حقیقت به طور کامل تر می توان گفت:

اختلال هراس چیست؟

راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی نسخه پنجم دو نوع متفاوت و جداگانه از حملات پانیک را ذکر می‌کند: حملات پانیک پیش بینی شده و حملات پانیک پیش بینی نشده.

  • حملات پانیک پیش بینی شده زمانی پیش بینی می‌شوند که شخص در معرض نشانه‌هایی خاص یا عوامل محرک پانیک خاصی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، کسیکه از فضاهای بسته می‌ترسد (ترس از فضای تنگ و محصور) ممکن است پیش بینی شود که در محیط‌های شلوغ دچار حملات پانیک شود.
  • حملات پانیک پیش بینی نشده با هیچ نشانه یا عامل آگاهانه یا مشخصی همراه نبوده و می‌توانند بدون هیچ هشداری روی بدهند.

اختلال هراس معمولاً در اواخر دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود. گرچه اختلال هراس اغلب بین سنین 21 تا 35 سالگی شروع می‌شود، اما بازهم احتمال دارد این مشکل در دوران کودکی یا اواخر بزرگسالی هم روی بدهد.

یک روانشناس متخصص پانیک عنوان می کند که اختلال پانیک در زنان بیش از مردان اتفاق می افتد. در مطالعه‌ای مبتنی بر داده‌های این نظرسنجی مشاهده شد که تشخیص اختلال پانیک در طول عمر در پاسخ دهندگان زن نسبت به مردان 2.5 برابر رایج‌تر بود.

پیشگیری

تکنیک‌های توضیح داده شده یک روانشناس متخصص پانیک که می‌توانید برای توقف حمله پانیک وقتی شروع می‌شود به کار ببرید:

  • تنفس عمیق: ثابت شده که تمرین‌های تنفسی می‌توانند به مدیریت حملات پانیک کمک کنند. سعی کنید با تمرکز بر هر نفس، آرام و عمیق نفس بکشید.
  • بدنتان را ریلکس کنید: یک روانشناس متخصص پانیک عنوان می کند که اینکه اجازه بدهید تنش و فشار از کل بدنتان بیرون برود واقعاً می‌تواند به شما کمک کند تا در طول حمله پانیک آرام بمانید. در ذهنتان به هر منطقه از بدنتان توجه کنید، بصورت آگاهانه و عمدی هر بخش از بدنتان را تا آن جایی که می‌توانید به صورت پشت سر هم ریلکس و آرام کنید.

یک نقطه آرامش بخش برای خودتان پیدا کنید: صداها و صحنه‌ها می‌توانند باعث تشدید حمله پانیک شوند. در صورت امکان، سعی کنید مکان آرامش بخشی را پیدا کنید که در آنجا بتوانید بر تنفس و سایر راهبردهای مقابله‌ای تمرکز کنید.

یادتان باشد که این حالت می‌گذرد: در طول حمله پانیک، خوب است بیاد بیاورید که این احساسات می‌گذرند، با این حال ممکن است این حالت در آن لحظه ترسناک به نظر برسند. سعی کنید بپذیرید که این یک دوره کوتاه و مختصر اضطراب است و خیلی زود تمام خواهد شد

تشخیص توسط روانشناس متخصص پانیک

اینطور نیست که هرکسی که دچار حملات پانیک می‌شود مبتلا به اختلال هراس باشد. برای اینکه فردی مبتلا به اختلال پانیک تشخیص گذاری شود باید حملات پانیک خودجوشی را بدون هیچگونه عامل محرک مشخصی تجربه کند.

به علاوه، بعد از یک حمله پانیک دست کم تا یک ماه یا بیشتر فرد از این موضوع می‌ترسد که حملات بیشتری را تجربه کند و این باعث تغییر رفتارشان می‌شود، که اغلب شامل اجتناب از موقعیت‌هایی است که ممکن است موجب یک حمله شوند.

لازم به ذکر است که تشخیص اختلال هراس باید سایر علل احتمالی برای حمله پانیک را رد کند (یا رخدادی که چنین حسی بدهد) مثلاً:

  • این حملات نباید بخاطر تاثیرات فیزیولوژیکی مستقیم یک ماده باشند (مانند مصر مواد یا یک دارو) یا یک مشکل پزشکی کلی.
  • حملات را نباید بتوان با اختلال روانی دیگر توجیه کرد. این اختلالات ممکن است شامل یک فوبیا باشند، اختلال وسواس-اجباری، اختلال استرس پس از ضربه، یا اختلال اضطراب جدایی.

علل اختلال هراس

مانند بسیاری از مشکلات سلامت روان، دلیل اصلی اختلال هراس به طور کامل شناخته نشده است. تصور می‌شود که اختلال پانیک احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روی می‌دهد:

سن: اختلال پانیک معمولاً بین سنین 21 تا 35 سالگی ایجاد می‌شود.

جنسیت: بر اساس گفته موسسه ملی بهداشت روان، زنان دوبرابر مردان در خطر اختلال پانیک هستند.

ژنتیک: اگر یکی از اعضای نزدیک در خانواده‌تان دچار اختلال پانیک باشد، بیشتر احتمال دارد که شما هم دچار این حمله شوید. با این حال، در حدود نیمی از افراد مبتلا به اختلال پانیک بستگان نزدیکی که مبتلا به این مشکل باشند ندارند.

تروما (ضربه): تجربه کردن یک اتفاق تروماتیک یا ضربه زننده مانند قربانی آزار فیزیکی یا جنسی  شدن، می‌تواند باعث افزایش احتمال اختلال پانیک هم بشود.

مراحل گذار زندگی: پشت سرگذاشتن مراحل گذار یا اتفاقات سخت زندگی، از جمله مرگ عزیزان، طلاق، بچه دار شدن یا از دست دادن شغل نیز ممکن است باعث افزایش ریسک ابتلا شوند.

رفتارهای اجتنابی

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم، حملات پانیک می‌توانند پیش بینی شده یا پیش بینی­نشده باشند. برخی افراد می‌توانند عوامل محرکی که منجر به حملات پانیک می‌شوند را تشخیص دهند.

این عوامل ممکن است شامل رانندگی، رفتن به مکان‌های عمومی، صحبت در جمع، رفتن به باشگاه، شنیدن صداهای بلندی مثل آتش بازی یا احتراق پشت خودرو، و خیلی عوامل دیگر باشند. گر چه اجتناب از عوامل محرک می‌تواند باعث کاهش وقوع حملات پانیک شود، اما رفتارهای اجتنابی می‌توانند منجر به محدودیت‌هایی در زندگی و روابط نیز بشوند، که با احساس هراس همراهند.

این عوامل ممکن است شامل رانندگی، رفتن به مکان‌های عمومی، صحبت در جمع، رفتن به باشگاه، شنیدن صداهای بلندی مثل آتش بازی یا احتراق پشت خودرو، و خیلی عوامل دیگر باشند. گرچه اجتناب از عوامل محرک می‌تواند باعث کاهش وقوع حملات پانیک شود، اما رفتارهای اجتنابی می‌توانند منجر به محدودیت‌هایی در زندگی و روابط نیز بشوند، که با احساس هراس همراهند.

برون هراسی

تجربه کردن برون هراسی در مکان‌های عمومی یا حین رانندگی منجر به افزایش احتمال ایجاد برون هراسی در فرد می‌شود. برون هراسی یک ترس شدید و اجتناب از قرار گرفتن در موقعیتی که اگر فرد دچار حمله پانیک شود ممکن است در آن فرار برایش سخت باشد، است.

برای افرادی که دچار حملات پانیک هستند، این امر بخاطر ترس از تجربه کردن یک حمله دیگر در مکان‌های عمومی است. برون هراسی می‌تواند منجر به ناتوانی کارکرد شده و روابط، کار، زندگی اجتماعی، تفریح و خیلی چیزهای دیگر را محدود کند.

بستری در بیمارستان و هزینه‌های پزشکی

مطالعه‌ای که در سال 1996 انجام شد نشان داد افرادی که دارای حملات پانیک هستند یا اختلال هراس دارند میزان استفاده‌شان از خدمات پزشکی و درمانی بیشتر است در عین حال که هزینه‌های پزشکی‌شان هم بیشتر هستند.

به عنوان مثال، تجربه کردن درد قفسه سینه ممکن است منجر به این شود که تصور کنید دارید دچار حمله قلبی شده­اید که این می‌تواند منجر به بستری در بیمارستان شود.

این استفاده زیاد از خدمات پزشکی می‌تواند به مرور زمان هم برای بیمار و هم سیستم پزشکی پرهزینه باشد. با این حال، برای بروزرسانی این موضوع که آیا این مورد هنوز هم در مورد افرادی که امروزه حملات پانیک دارند صادق است یا نه به مطالعات جمعیت شناختی بیشتری نیاز هست.

مشکلات قلبی

افراد دارای اختلال هراس میزان مشکلات قلبی‌شان بیشتر از بقیه است، از جمله افزایش فشار خون و کاردیومیوپاتی. تحقیقات در مورد علت این مشکل هنوز قطعی نیستند، چون شاید افرادی که از قبل مبتلا به مشکلات قلبی بوده‌اند بیشتر احتمال داشته باشد که پانیک را در نتیجه بیماری‌شان تجربه کنند.

با این وجود، این یک دلیل برای اهمیت پیگیری درمان برای اختلال هراس یا حملات پانیک مستمر است.

کی باید به سراغ روانشناس بروید

اگر حمله پانیکی را تجربه کرده‌اید، و بخصوص اگر از یک حمله پانیک دیگر ترس و دلهره دارید و رفتارتان برای اجتتاب از حمله بعدی تغییر کرده، شاید بهتر باشد که با یک روانشناس متخصص پانیک صحبت کنید. روانشناستان ممکن است شما را به یک روانپزشک برای دارو در صورت لزوم ارجاع دهد.

حملات پانیک نشانگان انواعی از اختلالات اضطراب هستند، مانند اختلال هراس، اختلال استرس پس از ضربه، اختلال مرتبط با فوبیا، اختلال اضطراب اجتماعی و غیره. برای اینکه بتوانید موثرترین درمان برای خود را جستجو کنید، باید حتماً تشخیص درست را دریافت کنید.

روانشناس متخصص پانیک با شما در مورد گزینه‌های درمانی‌تان صحبت خواهد کرد و کمک می‌کند تا احتمال مشکلات دیگری که به شما مربوط نمی‌شوند را حذف کنید.

درک حملات پانیک

حمله پانیک به طور ناگهانی بروز می کند و معمولاً فقط مدت کوتاهی (5 تا 30 دقیقه) دوام می آورند و ممکن است فقط یک بار در طول زندگی یا به دفعات چندین بار در روز رخ دهند. حملات غالباً محرک واضحی هستند (به عنوان مثال یک رویداد، مکان، شخص یا حافظه ترسناک) اما ممکن است بی دلیل نیز به نظر برسد اگرچه بیشتر درمانگران معتقدند حملات پانیک به طور کلی توضیحی دارد که می توان به کمک روانشناس متخصص پانیک آن را کشف کرد.

درک حملات پانیک

روانشناس خوب در تهران

علت ایجاد حملات پانیک روشن نیست اما اعتقاد بر این است که برخی افراد ممکن است زمینه ژنتیکی ابتلا به وحشت را داشته باشند و برخی عوامل استرس زا در زندگی نیز می توانند با ایجاد این مشکل در ایجاد آن سهیم باشند. همچنین می تواند به دلیل شرایط پزشکی مانند افتادگی دریچه میترال، پرکاری تیروئی ، افت قند خون یا ترک دارو ایجاد شود. استفاده از محرک هایی مانند آمفتامین، کوکائین و کافئین نیز می تواند منجر به بروز حملات پانیک در برخی از افراد شود.

پانیک که اغلب ترسناک و ناراحت کننده است می تواند ترس و ناراحتی ناگهانی و شدید ایجاد کند و همچنین از نظر جسمی شدید و طاقت فرسا باشد. حملات پانیک معمولاً شامل برخی از احساسات و تجربیات زیر است:

لرزیدن
تنگی نفس و احساس خفگی
تپش قلب و درد قفسه سینه
حالت تهوع، سرگیجه و غش کردن
بی حسی در اندام ها
افکار ترسناک به ویژه در مورد مرگ
بی قراری شدید
قدم زدن
تنش در عضلات
احساس جدا شدن از بدن

به طور کامل تری می توان گفت:

نشانگان حمله پانیک  شامل نشانگان مکرر است که:

برای اینکه بتوان دوره‌ای را تحت عنوان حمله پانیک طبقه بندی کرد، شخص باید ظرف چند دقیقه به اوج نشانگانی‌اش برسد. و باید حداقل چهار نشانگان زیر را نیز تجربه کند.

لرزش یا تکان‌های شدید

لرزش، تکان‌های شدید، و رعشه‌ها نشانگان اصلی بسیاری از اختلالات اضطراب هستند و همچنین نشانگانی که می‌توانند در طول حمله پانیک روی بدهند.

یک روانشناس متخصص پانیک اشاره می کند که در طول حمله پانیک ممکن است ابتدا حس کنید دستان یا انگشتانتان شروع به لرزیدن می‌کنند و نگه داشتن اشیاء کوچکی مثل خودکار، قاشق چنگال یا گوشی هم برایتان سخت شود. بعد ممکن است این لرزش افزایش یافته و به لرزش کل بدنتان تبدیل شود و باعث شود که ایستادن برایتان سخت شود.

این باور وجود دارد که لرزشی که در طول حمله پانیک روی می‌دهد واکنش شدید سیستم اعصاب سمپاتیک است، یا به عبارتی بخشی از پاسخ ستیز یا گریز. به محض اینکه عضلات برای شروع گریز یا دور شدن و فرار از موقعیت محرک منقبض و سفت شوند، فرد نوعی تیرکشیدن یا رعشه را تجربه می‌کند.

بی حسی و مورمورشدگی

یک روانشناس متخصص پانیک اشاره می کند که پارستزیاس یا احساس مورمورشدگی شدید در طول حمله پانیک روی می‌دهد. احتمال اینکه شما این حالت را به صورت بی حسی، یا سوزن سوزن شدگی در برخی مناطق خاص هم احساس کنید زیاد است، مانند لبها، صورت، انگشتان، بازوها، پاها و ران‌هایتان.

مورمورشدگی هم یک نشانه دیگر پانیک است که بخاطر محاسبه غلط پاسخ تکاملی گریز یا ستیز روی می‌دهد. در طول این پاسخ، خون به شدت به سمت اندام‌های مهمی مانند قلب، ریه‌ها و اندام‌های مرکزی حرکت می­کند. این اتفاق می‌تواند باعث شود که خون به بخش‌های نه چندان مهم بدن در برخی مناطق انتهایی و دور بدنتان نرسد و بعد شما در همان قسمت ها احساس مورمور شدن کنید. ممکن است تغییرات متابولیکی دیگر هم باشند که به عنوان بخشی از حملات پانیک اتفاق بیفتند که به این نشانگان کمک کنند.

احساس لرز و سردی یا گر گرفتن

خیلی‌ها هم می­گویند در طول حمله پانیکشان حس­های حرارتی را نیز تجربه می‌کنند، از جمله لرز و سرما یا گرگرفتگی. سازوکارهای فیزیولوژیکی­ای که دلیل این اتفاق هستند به طور کلی شناخته شده نیستند، هرچند یک نظریه در این باره می­گوید که این اتفاق حاصل پاسخ گریز یا ستیز است.

گرچه در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم یا DSM-5، گرگرفتگی‌ها به عنوان نشانگان حمله پانیک اضافه شده‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که گاهی اوقات پانیک می‌تواند در واقع پاسخی به یک گرگرفتگی باشد.

این موضوع شاید در مورد افرادی که یائسه هستند رخ بدهد، وقتی گرگرفتگی اغلب حاصل قطع هورمون‌ها باشد. تجربه یک گرگرفتگی ناگهانی باعث احساس ناراحتی و وحشت می‌شود، و در واقع ممکن است خود این گرگرفتگی می­تواند باعث ایجاد حمله پانیک شود.

تعرق

یک روانشناس متخصص پانیک اشاره می کند که تعرق یکی از نمودهای جسمانی حملات پانیک است. سرد و خیس شدن کف دستها، همراه با تعرق زیر بغل، کمر، یا شقیقه‌ها نشانه‌های معمول حملات پانیک و بسیاری از اختلالات اضطراب هستند. گاهی اوقات تشخیص حمله پانیک در اشخاص دیگر سخت است، زیرا بسیاری از این نشانه‌ها از درون تجربه و احساس می‌شوند. با این حال، اگر دیدید کودک، نوجوان، یا فرد بزرگسالی بیش از حد عرق می‌کند، خواه روی پیشانی‌اش باشد یا روی پیراهنش، در صورتیکه هیچ علت محیطی یا جسمانی مشخصی برای توضیح آن وجود نداشته باشد، احتمال دارد که فرد دچار حمله پانیک شده باشد.

تهوع در پانیک

تهوع یکی دیگر از نشانه‌های رایج حمله پانیک است. در موارد نادر، تهوع ممکن است منجر به استفراغ شود هرچند این مورد زیاد رایج نیست. این احساس تهوع ممکن است نشئت گرفته از احساس دلشوره ای باشد که اغلب افرادی که دچار اضطراب هستند آنرا توصیف می‌کنند. این اتفاق در واقع بخاطر پاسخ ستیز یا گریز روی می­دهد وقتی بدن آدرنالین بیش از حدی را تولید می‌کند که می‌تواند باعث شود شما حالتان بد شده و احساس تهوع کنید.

تپش قلب

تپش قلب و ضربان شدید قلب یا ضربان غیرعادی قلب نشانه‌های دیگر حمله پانیک هستند. این احساس که انگار قلبتان می‌خواهد از سینه بیرون بزند یا احساس طپش قلب غیرعادی، می‌تواند تجربه‌ای ترسناک باشد که ممکن است باعث تشدید حمله پانیک­تان شود.

مثل تقریباً همه نشانه‌های حمله پانیک، ضربان نامنظم قلب به پاسخ گریز یا ستیز مربوط می‌شود. وقتی بدنتان شروع به تلمبه کردن خون به اندام‌های مهم و گروههای عضلانی بزرگ برای کمک به فرار و گریزتان می‌کند، قلب شما شدیدتر می زند.

تنگی نفس 

راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم تنگی نفس یا احساس خفنگی یا نفس تنگی را جزو نشانه‌های حمله پانیک ذکر می‌کند. این نشانه‌های تنفسی همچنین می‌توانند به صورت ژرف دمی هم بروز کنند.

کشیدن نفس‌های عمیق از ته دیافراگم می‌تواند به بدن شما و تنظیم دوباره تنفستان کمک کند. یک مزیتش این است که تنفس عمیق همچنین باعث فعالسازی سیستم اعصاب سمپاتیک می‌شود، پاسخ ستیز و گریز بدن را آرام می‌سازد و احساس اضطراب را کاهش می‌دهد.

سرگیجه

سرگیجه یکی از نشانه‌های رایج حملات پانیک است که باید از آن آگاه باشید. در برخی موارد، این حالت می‌تواند بعد از نفس‌های کوتاه و تنگی نفس روی بدهد (که بر شیمی بدنتان تأثیر می‌گذارد).

اگر سرگیجه ناگهانی و شدید را تجربه می‌کنید، باید حتماً جای امنی برای نشستن پیدا کنید. حمله پانیک به خودی خود خطرناک نیست، ولی احتمال غش کردن و صدمه دیدن بعد از سرگیجه زیاد است.

اگر از کودکی مراقبت می‌کنید که بخاطر حمله پانیک احساس سرگیجه و منگی می‌کند، او را بنشانید و سرشان را بین ران‌هایش قرار دهید. اگر احساس غش می‌کند، خواباندن او و  بالا بردن پاهایش می‌تواند به تنظیم فشار خونش و کاهش احساس غش کمک کند. همین مراحل می‌توانند به افرادی که این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند از همه گروههای سنی کمک کنند.

حمله پانیک به چه صورت است؟

حمله پانیک می‌تواند تجربه ترسناکی باشد. در یک لحظه افراد احساس بدی پیدا کرده و توانایی کنترل خود را به طور کامل از دست می‌دهند. افراد برای توصیف حملات پانیک شان از کلمات و عبارت‌هایی اینچنینی استفاده می‌کنند: حس خردن شدن، تپش، حس مرگ، پرت شدن حواس، و کمبود هوا.

حتی اگر حمله پانیک در کل فقط چند دقیقه طول بکشید، اما می‌تواند تأثیر ماندگاری از خود برجا بگذارد. خیلی از افراد حملات پانیکشان به حدی تشدید می‌شود که رویه‌های معمول زندگی‌شان به هم می‌خورد یا برای اجتناب از اینکه بازهم شاهد یک حمله دیگر باشند به خیلی جاها نمی‌روند یا با برخی افراد روبرو نمی‌شوند.

نشانه‌های حمله پانیک دیگری هم هستند که برای اینکه بتوان دوره­ای را به عنوان حمله پانیک طبقه بندی کرد جزء چهار نشانگان لازم محسوب می­شوند. این نشانگان عبارتند از:

  • ترس از دست دادن کنترل
  • از دست دادن قوه ادارک یا مسخ شخصیت
  • درد قفسه سینه
  • ترس از مردن

ترس از از دست دادن کنترل

کسیکه حمله پانیک دارد ممکن است از اینکه کنترلش را از دست بدهد یا دیوانه شدن بترسد. حمله پانیک به عنوان یک دوره هراس مشخص و زمان مند تعریف می‌شود که در طول آن مدت ممکن است شما  کنترل جسم و احساساتتان را از دست بدهید.

یادآوری این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که بیشتر حملات پانیک فقط چند دقیقه طول می‌کشند، و وقتی از آن عبور کردید دوباره تسلط و کنترلتان به شما بر می‌گردد.

در مطالعه مبتنی بر نظرسنجی که در سال 2012 انجام شد، محققان دریافتند که موقعیت اولین حمله پانیک فرد می‌تواند بر ایجاد برون هراسی، یا ترس از ترک منزل یا حضور در امکان عمومی در آن‌ها تأثیر بگذارد.

نتایج نشان می‌دهند افرادی که اولین حمله پانیک شان در مکان‌های عمومی اتفاق افتاده باشد بیشتر احتمال دارد دچار برون هراسی شوند، که احتمالاً بخاطر ترس از این است که این تجربه را بار دیگر در مکان‌های عمومی تجربه کنند.

از دست دادن قوه ادارک یا مسخ شخصیت

از دست دادن قوه ادراک یا مسخ شخصیت از جمله نشانه‌های نادرتر دیگر حمله پانیک هستند. وقتی کسی دچار احساس از دست دادن قوه ادراک می‌شود، نوعی احساس عدم غیرواقعی بودن یا جدا بودن از واقعیتی که در اطرافش در حال روی دادن است می‌کند.

مسخ شخصیت را می‌توان تحت عنوان احساس جدایی از خود توصیف کرد یا این احساس که گویی دارید رفتارهای خودتان را مشاهده می‌کنید اما با آنها همزادپنداری نمی‌کنید و یکی نیستید.

وقتی دچار حمله پانیک می‌شوید، ممکن است از دست دادن قوه ادراک یا مسخ شخصیت را با این احساس ناگهانی تجربه کنید که انگار بالای جسم خودتان معلقید یا دارید هراس خودتان را تماشا می‌کنید.

حملات پانیک نسبتاً شایع است و حدود 30٪ افراد حداقل یک حمله وحشت در زندگی خود داشته اند. به دلیل شدت علائم جسمی بسیاری از افراد با اولین حمله پانیک خود تصور می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و به بیمارستان می روند.

اگرچه به نظر می رسد حملات پانیک ناگهانی بروز می کند اما مردم گاهی اوقات می توانند آن را پیش بینی کنند. به عنوان مثال فردی که مبتلا به اختلال هراس است ممکن است هم حملات مورد انتظار را تجربه کند و هم حملات غیرمنتظره را تجربه کند. افرادی که سایر مشکلات اضطرابی یا استرس پس از سانحه دارند (PTSD) نیز ممکن است به طور منظم حملات پانیک را تجربه کنند.

درک اختلال پانیک با کمک روانشناس متخصص پانیک

حملات پانیک مکرر ممکن است منجر به تشخیص اختلال وحشت شود به ویژه هنگامی که فرد دچار اضطراب و نگرانی در بین حملات شود حداقل در یک ماه بعد از ترس از حمله مجدد در ترس مداوم یا تقریباً ثابت زندگی کند. این مشکل اغلب در عملکرد روزمره اختلال ایجاد می کند زیرا ممکن است فردی از همه موقعیت هایی که امکان حمله دارند جلوگیری کند. ترس از حملات پانیک ممکن است فرد را به سمت تغییر شغل سوق دهد زمان کمتری را برای انجام فعالیت های اوقات فراغت بگذراند و سلامتی عاطفی و جسمی را تجربه کند.

گاهی اوقات این ترس منجر به هراسی می شود مانند آگورافوبیا که ترس از قرار گرفتن در مکان های باز یا جمعیتی است که ممکن است فرد دچار حمله وحشت شود و نتواند کمک پیدا کند یا به راحتی فرار کند. در صورت عدم درمان بیماری، ترس شدید از حملات وحشت ممکن است منجر به آگورافوبیا شود. اعتقاد بر این است که آگورافوبیا در نتیجه حملات وحشت ایجاد می شود و ممکن است باعث شود فرد به طور کامل از خانه خارج شود.

چرا پانیک نگران کننده است؟(توضیح روانشناس متخصص پانیک)

حملات پانیک و اختلال پانیک تشخیص داده شده به عنوان یک بیماری بسیار قابل درمان در نظر گرفته می شود با این حال بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که یک بیماری واقعی دارند یا ممکن است ترس از مراجعه به درمان را داشته باشند به دلیل خجالت یا ترس از اینکه گفته می شود علائم آن ها فقط تصور می شود. برخی از افراد نمی دانند که چه عواملی باعث بروز علائم حمله وحشت می شوند و ممکن است از ترس حمله آسم یا حمله قلبی بارها و بارها به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید