مشاوره آنلاین چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

مشاوره آنلاین:این توانایی دسترسی به خدمات سلامت روان از منزل چیز جالبی است-یکی از مزایای مهم این رسانه این است که باعث می­شود خدمات سلامت روان قابل دسترسی تر شوند، بخصوص در مناطق روستایی و محروم، و یا به خاطر محدودیت زمانی.

با این حال شاید با خودتان فکر کنید، خوب این خدمات تا چه حد برای اختلالات روانی مختلف موثرند. آیا مشاوره آنلاین درست مثل درمان سنتی است و چه نوع مشکلاتی را می‌توان با مشاوره آنلاین درمان کرد؟

گرچه هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما در مورد کاربرد و اثربخشی مشاوره آنلاین نمی‌دانیم، اما پژوهشگران دریافته‌اند که مشاوره آنلاین را می‌توان برای درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان که به صورت معمولی در محیط عادی و چهره به چهره مطب­ها درمان می‌شوند، درمان نمود.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی (که قبلاً فوبیای اجتماعی) هم نامیده می‌شد شامل ترس مداوم از موقعیت‌های اجتماعی است و در حدود 7.1 درصد بزرگسالان امریکا بدان مبتلا هستند و می‌تواند تاثیری جدی‌ بر توانایی شخص از لحاظ کارکردهای تحصیلی، اجتماعی و شغلی بگذارد.

پژوهش‌ها بیانگر این هستند که مشاوره آنلاین می‌تواند یک گزینه درمانی مؤثر برای افرادی باشد که دچار این مشکل هستند.

در مطالعه‌ای که در مجله اختلالات روانشناختی منتشر شد اینطور نتیجه گیری شد که رفتاردرمانی شناختی اینترنتی (ICBT) به اندازه رفتاردرمانی شناختی چهره به چهره در درمان برخی از مشکلات از جمله اختلال اضطراب اجتماعی مفید است.

نویسندگان این مقاله رفتاردرمانی شناختی را به عنوان یک درمان عملی مؤثر و قابل قبول توصیف می‌کنند.

گرچه آنهایی که در مشاوره آنلاین بودند مزان تبعیتشان از درمان در حد متوسط بود، اما از لحاظ رضایت و قابلیت دسترسی به این نوع مشاوره آنلاین نمره بالایی داده بودند.

ماهیت مشاوره آنلاین شاید بخصوص برای افرادی جذاب باشد که مبتلا به اختلال اضظراب اجتماعی هستند-درمان سنتی شاید باعث ایجاد احساس اضطراب شود، اما مشاوره آنلاین به افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی این امکان را می‌دهد تا به نحوی به درمان دسترسی داشته باشند که احساس ایمن‌تری داشته و کمتر حس کنند محیط باعث ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود.

افسردگی

افسردگی عمده یکی از رایج‌ترین انواع اختلالات روانی در ایالات متحده است که طبق برآوردها حدود 17.3 میلیون فرد بزرگسال در هر سال به آن دچار می‌شوند. این عدد دربرگیرنده 7.1% کل جمعیت بزرگسالان در ایالات متحده است. متاسفانه، موسسه ملّی سلامت روان می‌گوید تقریباً 35% افرادی که دچار افسردگی هستند درمان مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مشاوره آنلاین می‌تواند درست به اندازه درمان‌های چهره به چهره در درمان افسردگی مفید باشد. چنین یافته‌هایی نویدبخشند زیرا ارائه آنلاین درمان می‌تواند روشی مفید برای توسعه و گسترش خدمات درمان به افرادی باشد که ممکن است در غیر این صورت درمان مورد نیازشان را دریافت نکنند.

در مطالعه‌ای که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد دو مدل درمان با هم مقایسه شدند و مشاهده شد که درمان مبتنی بر اینترنت افسردگی به اندازه درمان حضوری سنتی در درمان افسردگی مفید و مؤثر است. جالب اینجاست که فقط شرکت کنندگان در گروه آنلاین سه ماه پس از درمان همچنان نیز کاهش‌هایی را در نشانگانشان نشان دادند.

اختلال هراس

مشاوره آنلاین همچنین می‌تواند درمانی مؤثر برای اختلال هراس هم باشد، یک نوع اختلال اضطرابی که تقریباً 2.7% جمعیت بزرگسالان امریکا در سال به آن مبتلا می‌شوند. در مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی BMC منتشر شد رفتاردرمانی شناختی مبتنی بر اینترنت (ICBT) با یک رفتاردرمانی گروهی برای درمان اختلال هراس مقایسه شد.

نتایج نشان دادند که رفتاردرمانی شناختی اینترنتی نه تنها به اندازه رفتاردرمانی گروهی گروهی سنتی برای کاهش نشانگان هراس و برون هراسی مؤثر بود بلکه مقرون به صرفه‌تر هم بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید