آیا ماری جوانا باعث اختلال روانی می‌شود؟

ما در این مقاله در مورد اینکه آیا ماری جوانا باعث اختلال روانی می‌شود؟ بحث می‌کنیم. و همچنین به برخی از درمان‌های روانپرشی ناشی از مصرف ماری جوانا نیز می‌پردازیم.

آیا ماری جوانا باعث اختلال روانی می‌شود؟

انواعی از مواد و داروها می‌توانند باعث مشکلی به اسم اختلال روانپریشی  بشوند. بعد از مصرف دارو یا مواد، برخی افراد ممکن است ظرف یک ماه از مصرف مواد یا زمانی که در حال ترک مواد هستند توهم را تجربه کنند.

مواد و داروهای دیگری که می‌توانند باعث ایجاد روانپریشی شوند شامل الکل، توهم زاها، آرامبخش ها، محرک‌ها، آمفتامین‌ها، داروهای ضدافسردگی و استروئیدها هستند.

می توان گفت موادی مانند گل ممکن است موجب آغاز یک دوره روانپریشی در افرادی شوند که پیش زمینه ابتلا به روانپریشی را دارند.

طبق گزارش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویرایش پنجم) اختلال روانپریشی ناشی از مصرف دارو/مواد بین 7 تا 25% کل اولین دوره‌های روانپریشی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران 

ماری جوانا و اختلالات روانی( آیا ماری جوانا باعث اختلال روانی می‌شود؟)

ماری جوانا همچنین به افزایش احتمال ایجاد برخی از مشکلات روانی از جمله اختلال اسکیزوفرنی، اضطراب، افسردگی و اختلال مصرف مواد ارتباط داده شده است.

با این حال، پژوهشگران هنوز هم مطمئن نیستند که آیا ماری جوانا می‌تواند باعث مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی در افراد سالم بشود. با این حال، مصرف ماری جوانا ممکن است موجب آغاز مشکلات روانی خاصی در افراد دارای پیش زمینه آن اختلالات بشود.

گرچه سازوکارهای زیربنایی به خوبی درک نشده‌اند اما حشیش یکی از عوامل خطرزای شناخته شده برای شروع اسکیزوفرنی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حشیش در 50% موارد اسکیزوفرنی، روانپریشی و روانپریشی از نوع اسکیزوفرنی دخیل است.

مطالعه‌ای که در مجله لنست منتشر شد نشان داد افرادی که به صورت روزانه ماری جوانای قوی و سنگین مصرف می‌کنند احتمال ایجاد روانپریشی در آن‌ها پنج برابر کسانی است که هرگز ماری جوانا نکشیده‌اند.

در این مطالعه، ماری جوانای قوی تحت عنوان محصولات حاوی 10% تتراهیدروکانا بینول (تی.اچ.سی) تعریف شده، ترکیبی در حشیش که مسبب تاثیرات روان گردانی ماده مخدر است.

یکی از دلایل برای اینکه روانپریشی ناشی از مصرف ماری جوانا امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و نگران آن هستیم این است که این محصولات قوی نسبت به گذشته راحت‌تر در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: آیا تا به حال به بدترین نوع افسردگی دچار شده اید؟

نشانه‌های روانپریشی

وقتی افراد در نتیجه مصرف ماری جوانا دچار روانپریشی می‌شوند، ممکن است چند نشانه متفاوت را تجربه کنند که با جدایی از واقعیت همراه است. نشانه‌های روانپریشی ناشی از مصرف ماری جوانا عبارتند از:

  • توهمات: این توهمات مشخصه‌شان تجربه‌های حسی‌ای است که واقعی نیستند از جمله دیدن، شنیدن یا حس کردن چیزهایی که در واقعیت وجود ندارند.
  • پارانویا: این نوعی تفکر است که باعث می‌شود افراد احساس بدگمانی و بی اعتمادی به دیگران پیدا کنند.
  • احساس اذیت و آزار: این جنبه‌ای از پارانویاست که در آن افراد معتقدند دیگران سعی دارند به آن‌ها آسیب بزنند یا برایشان کارشکنی کنند.
  • مسخ (زوال) شخصیت: این حالت زمانی اتفاق می افتد که شخص احساس می‌کند از افکار، هویت، احساسات، هیجانات و خاطراتش جدا شده است.
  • از دست دادن قوه ادراک: این نشانه مشخصه‌اش احساس جداشدگی از محیط است و این احساس که اتفاقات در زمانی واقعی و به صورت آنی روی نمی‌دهند.
  • خود بزرگ بینی: این حالت شامل یک حس اغراق آمیز قدرت و اهمیت است. افرادی که حس خودبزرگ بینی را تجربه می‌کنند ممکن است احساس کنند که از دیگران برترند یا نسبت به صدمه آسیب پذیر نیستند.

افراد ممکن است در طول دوره روانپریشی نشانه‌های دیگری را نیز تجربه کنند از جمله کج خلقی یا اضطراب

وقتی روانپریشی با استفاده از ماده‌ای مانند ماری جوانا ایجاد شود، این نشانه‌ها شدیدترند اما ماندگار نیستند. این نشانه ­ها معمولاً وقتی مواد از بدن خارج شود از بین می‌روند.

اگر در نتیجه استفاده از ماری جوانا نشانه‌های روانپریشی را تجربه می‌کنید، باید به سراغ یک روانشناس خوب در تهران بروید.

بیشتر بخوانید: تاثیر شیشه بر سلامت دندان ها چیست؟

عوامل خطرزا

چند عامل وجود دارند که باعث می‌شوند احتمال اینکه فرد بعد از مصرف ماری جوانا دچار روانپریشی شود افزایش یابد.

  • مصرف ماری جوانای سنگین
  • مصرف مزمن و طولانی مدت
  • سن
  • وجود آسیب پذیری قبلی نسبت به روانپریشی

مصرف در طول نوجوانی

نوجوانانی که ماری جوانا مصرف می‌کنند احتمال اینکه دچار روانپریشی شوند در آن‌ها بیشتر است. برخی محققان معتقدند که این شاید به خاطر چالش‌های هیجانی‌ای باشد که گاهی اوقات به مصرف ماری جوانا کمک می‌کنند.

مصرف مرتب ماری جوانا توسط نوجوانان به طرق مختلفی بر مغز آن‌ها تأثیر می‌گذارد و ممکن است بر شناخت، یادگیری و رشدشان هم تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: ویژگی های افراد درون گرا چیست؟

تفاوت‌های ژنی( آیا ماری جوانا باعث اختلال روانی می‌شود؟ )

پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که ماری جوانا مصرف می‌کنند و تغییر خاصی در ژن AKT1 شان دارند که مسئول رمزگذاری آنزیمی است که بر علامت دهی دوپامین در منطقه خاصی از مغز به نام جسم مخطط تأثیر می‌گذارد در معرض خطر بیشتری قرار دارند که دچار روانپریشی بشوند.

افرادی که این گونه از ژن AKT1 را دارند و به صورت روزانه ماری جوانا مصرف می‌کنند احتمال اینکه دچار روانپریشی بشوند هفت برابر بیشتر است.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند یک گونه ژنی دیگر آنزیم کاتکول-متیل ترانسفراز (COMT) می‌تواند احتمال ایجاد روانپریشی در بزرگسالانی که در دوران نوجوانی از ماری جوانا استفاده کرده‌اند را افزایش دهد. COMT در غیرفعال ساختن انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین هم دخیل است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید