تاثیر مصرف بلندمدت شیشه(متامفتامین)

تاثیر مصرف بلندمدت شیشه می‌توانند شدیدتر از تاثیرات برخی دیگر از مواد غیرقانونی باشند و برخی از این تاثیرات ممکن است برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران باشند. یکی از عواقب منفی استفاده از مت اعتیاد پیدا کردن به مواد است. کسانی که به متامفتامین معتاد می‌شوند با وجود پیامدهای منفی آن همچنان به صورت وسواس گونه و اجباری مواد خواستار مواد و مصرف آن هستند. این امر به خاطر تغییرات روی داده در مغز است که باعث ایجاد تغییر در سیستم پاداش فرد می‌گردد.

متامفتامین چه مدت در سیستم بدن شما باقی می‌ماند؟  

تحمل و ترک

مانند انواع دیگر اعتیاد به مواد، کسانی که شیشه مصرف می‌کنند میزان تحمل­شان نسبت به این ماده افزایش می‌یابد، که این امر مستلزم مصرف دوزهای بالاتری از ماده است تا فرد بتواند همان تاثیرات قبلی را دریافت کند و بدین ترتیب اگر سعی در ترک آن داشته باشند دچار نشانه‌های ترک می‌شوند.

پژوهش‌های موسسه ملی سوء مصرف مواد نشان داده‌اند مغز کسانی که در طولانی مدت مت مصرف می‌کنند(تاثیر مصرف بلندمدت شیشه) به حدی تغییر می‌کند که ممکن است تجربه هرگونه لذتی به جز لذت و حس خوشایندی که مواد به آن‌ها می‌دهد برای­شان سخت بشود. که این خودش حتی موجب مصرف بیشتر مواد می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان اضطراب با نوروفیدبک

نشانگان ترک شیشه

سایر نشانه‌های روانی(تاثیر مصرف بلندمدت شیشه)

مصرف دائمی متامفتامین همچنین می‌تواند باعث شود که افراد نشانه‌های دیگری را نیز تجربه کنند از جمله:

  • اضطراب
  • گیجی
  • بی خوابی
  • اختلالات خلقی
  • رفتار خشونت آمیز

ویژگی‌های روان پریشی (تاثیر مصرف بلندمدت شیشه)

مصرف مت (شیشه) همچنین باعث ایجاد انواع مختلفی از ویژگی‌های روانپریشی می‌شود که شامل پارانویا، توهمات دیداری و شنیداری و هذیان هستند. برخی از افرادی که به صورت دائمی درگیر مصرف متامفتامین هستند می گویند احساس می‌کنند حشراتی زیر پوست­شان در حال وول خوردن هستند.

متاسفانه، برخی از این نشانه‌های روانپریشی ممکن است ماهها یا حتی سالها بعد از اینکه فرد مصرف شیشه را ترک کرده ادامه داشته باشند(یکی دیگر از تاثیر مصرف بلندمدت شیشه). عود این نشانه‌ها ممکن است به خاطر استرس مدت‌ها بعد از اینکه فرد مصرف مواد را ترک کرده روی بدهد.

بیشتر بخوانید: آیا در مورد بدترین نوع افسردگی می دانید؟

هیجان و حافظه

مطالعات تصویربرداری عصبی تحت حمایت موسسه ملی سوء مصرف مواد نشان داده‌اند که مصرف شیشه سیستم دوپامین مرتبط با کاهش سرعت حرکتی و اختلال یادگیری کلامی را تغییر می‌دهد.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند افرادی که از شیشه استفاده می‌کنند در منطقه مغزی که با هیجان و حافظه مرتبط است آسیب شدیدی را تجربه می‌کنند(تاثیر مصرف بلندمدت شیشه).

سوء مصرف شیشه می‌تواند تاثیری منفی بر سلول‌های غیرعصبی مغز بنام میکروگلیا (microglia) بگذارد که با از بین بردن اعصاب آسیب دیده و دفاع از مغز در مقابل عوامل عفونی از مغز حمایت می‌کنند. اما فعالیت بیش از حد میکروگیال می‌تواند باعث آسیب به اعصاب سالم در مغز شود.

مطالعات تصویربرداری تشخیص داده‌اند که سطوح سلول‌های میکروگیال در مغز افرادی که قبلاً شیشه مصرف می‌کرده‌اند در مقایسه با افرادی که هرگز شیشه مصرف نکرده‌اند دوبرابر است.

اگر شما یا یکی از عزیزان­تان با مصرف مواد یا اعتیاد به مواد درگیر است، می توانید با یک روانشناس خوب در تهران مشاوره کنید.

برای کسب منابع بیشتر سلامت روان به پایگاه اطلاعاتی هلپ لاین نشنال ما مراجعه کنید.

برخی عوارض قابل جبران‌اند برخی نه

برخی مطالعات نشان می‌دهند که بعضی از آسیب‌های مغزی ناشی از مصرف دائمی شیشه تا حدی قابل جبران هستند. حافظه حرکتی و کلامی بعد از تداوم پرهیز از مصرف شیشه (14 ماه نه شش ماه) بهبود می‌یابند.

با این حال، یک مطالعه نشان داده که سایر کارکردهای مغزی که به خاطر مصرف شیشه آسیب دیده‌اند حتی بعد از 14 ماه نیز جبران نمی‌شوند.(تاثیر مصرف بلندمدت شیشه)

مصرف شیشه احتمال سکته مغزی را افزایش داده و می‌تواند منجر به افزایش وقوع بیماری پارکینسون شود، مشکلی که غیرقابل جبران و برگشت است.

تاثیرات فیزیکی دیگری هم وجود دارند که مصرف کنندگان شیشه ممکن است دچار آن‌ها شوند از جمله کاهش وزن، زخم‌های پوستی و پوسیدگی شدید دندان‌ها و افتادن دندان‌ها، که به آن دهان شیشه‌ ای می گویند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید