چگونه سیگار را ترک کنیم؟بیشتر سیگاری­های باتجربه خیلی اوقات از سیگار کشیدن خودشان بدشان می­آید. از طرف دیگر، از اینکه با اولین فنجان قهوه ­ای که می نوشند یا بعد از هر وعده غذایی یک نخ سیگار هم روشن کنند خیلی لذت می‌برند و خوش­شان می­آید. کشمکش ذهنی‌ای که سیگاری­ها خودشان دارند باعث ایجاد یک حالت اضطراب برای بسیاری از آن‌ها می‌شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم؟ آیا ذهن­تان در مورد موضوع ترک استعمال دود مدام در نوسان است؟ یا آیا هر بار هم ترک می‌کنید دوباره بعد از چند روز یا نهایتاً یکی دو هفته باز به سراغ آن می‌روید؟ آیا استعمال دود باعث می‌شود که احساس ضعف یا ناتوانی کنید؟ آیا به این فکر می‌کنید که بتوانید راهی برای ترک آن برای همیشه پیدا کنید؟

آمارها نشان می‌دهند که تقریباً ۷۰ درصد از ۴۰ میلیون نفر فرد سیگاری در آمریکا می‌خواهند ترک کنند. همچنین می‌دانیم ۴۰ درصد افرادی که قبلاً سیگاری بوده‌اند بیش از یک بار اقدام به ترک کرده‌اند تا اینکه بالاخره موفق به ترک آن برای همیشه شده­اند.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف گل در طولانی مدت

اعتیاد به نیکوتین قوی است و ترک سیگار برای بیشتر افراد مستلزم تلاش زیادی می‌باشد- یعنی چیزی نیست که به این راحتی­ها به آن برسیم یا دو دوستی تقدیم­مان ‌شود. پس چگونه سیگار را ترک کنیم؟ با این حال، می‌توانید با موفقیت سیگار را ترک کنید. و خبر خوب این که هزاران نفر هر ساله این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها راه نجات­شان را پیدا می‌کنند و از یک زندگی راحت فارغ از افکار مربوط به استعمال دود لذت می‌برند.

بیشتر آن‌ها هم شاید مثل خود شما زمانی معتقد بودند که نمی‌توانند ترک کنند.

پس چطور این کار را انجام دادند؟

گرچه هیچ گلوله جادویی‌ای وجود ندارد که باعث آسان و بی درد شدن ترک بشود، اما گام‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای توسعه تعهد لازم برای ترک سیگار بردارید به نحوی که موفقیت طولانی‌ای برایتان به ارمغان بیاورند.

چهار موضوع مهمی که باید در هنگام ترک بدانید(چگونه سیگار را ترک کنیم؟)

به یاد آوردن این حقایق در طول سفر ترک­تان به شما کمک خواهد کرد تا بدانید مشکلاتی که با آن‌ها مواجه می‌شوید کاملاً طبیعی‌اند.

شما معتاد به مواد هستید

نیکوتین یک ماده مخدر اعتیادآوری قوی است که بر شیمی مغز تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات سیگاری­ها استعمال دود را عادت بدی می‌دانند که هر وقت خودشان بخواهند و تصمیم بگیرند می‌توانند آنرا ترک کنند ولی وقتی می‌خواهند آن را ترک کنند تازه می‌فهمند که چه کار سختی است.

هیچوقت برای ترک کردن دیر نیست

سال‌ها استعمال دود و مشکلات سلامت همراه با آن ممکن است باعث شوند که ما فکر می‌کنیم ترک هیچ فایده‌ای ندارد- اینکه دیگر صدمه و لطمه به شما وارد شده است. ولی این درست نیست. وقتی ترک می‌کنید، بدنتان شروع به ترمیم خود  می‌کند. گرچه نمی‌توان همه صدمات ناشی از استعمال دود را جبران کرد، اما بسیاری از آن‌ها را می‌توان بهبود داد یا متوقف کرد.

فکر برگشت به سمت مواد طبیعی است و می‌توان انتظارش را داشت

هنگام ترک، فکر کردن به مصرف دوباره و احساس کمبود و ناراحتی امری طبیعی است. همه معتادان به نیکوتین این نشانه‌های ترک نیکوتین را تا حدی تجربه می‌کنند، و تا زمانیکه دوباره سیگار نکشید و چرخه را به طور کامل از نو شروع نکنید در نهایت آن را پشت سر می‌گذارید.

برای همیشه دلتان برای سیگار کشیدن تنگ  نخواهد شد

اعتیاد به نیکوتین به نحوی شبیه به اسارت گرفتن ماست. و وقتی برای ترک کردن تلاش می‌کنیم، تصور اینکه دیگر هرگز سیگار نکشیم هم می‌تواند خیلی سخت باشد چه برسد به اینکه یک عمر دیگر به سیگار کشیدن هم فکر نکنید. با این حال، با آموزش و میل به تغییر رابطه‌ای که با سیگار دارید، رهایی واقعی از دست میل به سیگار کشیدن ممکن می‌شود… و و ارزش تلاشی که برای دستیابی به این هدف می‌کشید را هم دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه یک رابطه خوب بر مبنای احترام و عشق داشته باشیم

چگونه سیگار را ترک کنیم؟ ترک با استفاده از روش­های کمکی‌ در مقابل ترک یکباره

ترک به صورت یکباره و کامل اصطلاحی است که برای توصیف ترک سیگار بدون کمک مواد کمکی ترک به کار می‌رود. این روش در وهله اول سخت‌ترین روش ترک از لحاظ مصرف نیکوتین است. و میزان موفقیت برای ترک کنندگان یکباره پائین است. با این حال این روش برای بعضی‌ها جواب می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید در این دسته قرار دارید: به منظور آمادگی برای فراز و نشیب‌هایی که در طول چند هفته اول توقف مصرف پیش می‌آیند از نکاتی که در بخش بعدی ارائه شده‌اند استفاده کنید.

با این وجود، امروزه انواع مختلفی از روش‌های کمکی وجود دارند که به سیگاری‌های سابق این امکان را می‌دهند تا نشانگان ترک نیکوتین­شان را به حداقل رسانده یا کلاً از آن نشانه‌ها اجتناب کنند. استفاده از روش‌های کمکی‌ای که به شما در ترک سیگار کمک می‌کنند هیچ خجالتی ندارد، در واقع امروزه پزشکان اغلب ترکیبی از روش‌های ترک کمکی و مشاوره را به عنوان بهترین رویکرد برای ترک سیگار توصیه می‌کنند.

انتخاب روش‌های کمکی ترکی که مایلید از آن ها استفاده کنید عمدتاً به انتخاب خودتان بستگی دارند، چون تا حد زیادی از بروز مشکلات پزشکی جلوگیری می­کنند که این ممکن است باعث شود برخی روش‌ها برای شما بهتر و مناسب­تر باشند. پیش از اینکه تصمیم به ترک بگیرید با یک روانشناس خوب در تهران در مورد روش‌های کمکی ترک  صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

آمادگی برای ترک

اگر هنوز اقدامی نکرده‌اید، یک تاریخ مشخص را برای ترک­تان انتخاب کنید. سعی کنید این تاریخ در آینده خیلی دور نباشد چون احتمال دارد که قبل از رسیدن آن تاریخ انگیزه‌تان را از دست بدهید. یک قاعده کلی خوب این است که تاریخی را بین دو هفته از زمان تصمیم گیری برای ترک انتخاب کنید. زمانی که آن تاریخ را انتخاب کردید، شروع به جمع آوری تجهیزات مورد نیاز برای ترک خود کرده و کلیه لوازم و ابزار استعمال را از خانه و ماشین­تان دور و خارج کنید.

در آخر، یک دفتر روزانه ترک بردارید و شروع به نوشتن کنید و اولین چیزی که در آن می‌نویسید دلایل ترک سیگارتان باشد. یک نسخه دیگر از این فهرست را روی یک برگه کاغذ که می‌توانید آن را به راحتی تا کنید و توی کیف پولتان بگذارید تهیه کرده و هر وقت دلتان هوس سیگار کرد آنرا مرور کنید. به مرور زمان، مواردی را به این فهرست اضافه کنید-به آن به عنوان راهی برای زنده نگه داشتن حافظه خود و به یاد آوردن خاطراتی که نشان می‌دهند سیگار کشیدن چه تأثیرات منفی‌ای بر زندگی شما قبل از ترک گذاشته است نگاه کنید.

بعد از ترک منتظر چه چیزی باشید؟

ترک نیکوتین اولین چالش شما خواهد بود. پس باید بدانید چه انتظاری از آن دارید و چطور باید ناراحتی‌ها و اذیت­هایش را مدیریت کنید. شناخت و آگاهی کلید غلبه بر این دوره کوتاه اما پرتنش و سخت ترک سیگار است.

فکر برگشت همیشه با ترک نیکوتین همراه است و می‌تواند (و اغلب) از آن هم فراتر می‌رود. این فکرها حاصل اعتیاد هستند که در همه معتادان در حال بهبودی رایج است. توجهی هشیارانه به آنچه ذهن­تان می‌گوید داشته باشید و همچنین سعی کنید نوعی توانایی تغییر افکار منفی نابود کننده به افکار مثبت را در خودتان ایجاد کنید. اگر این کار را انجام دهید فکر برگشت دوباره از بین خواهد رفت.

هنر پرت کردن حواس را یاد بگیرید. بهبودی از اعتیاد به نیکوتین تا حد زیادی یک نوع فعالیت و تمرین برنامه ریزی مجدد ذهن ماست برای اینکه برای پرکردن یک خلاء منتظر چیزی به جز سیگار باشد. این کار در ابتدا به تلاش زیادی نیاز دارند اما ذهن ما حرف گوش کن است و به سرعت خودش را تطبیق می‌دهد. وقتی این کار را تمرین کردید از اینکه می‌بینید سیگار نکشیدن چقدر برایتان عادی می‌شود تعجب خواهید کرد.

صبور باشید و به خودتان زمان و فرصت بدهید. دستیابی به بهبودی از اعتیاد به نیکوتین شاید در حدود یک سال طول بکشد. اما این بدان معنا نیست که یکسال اذیت خواهید شد، بلکه معنایش این است که برنامه ریزی دوباره اکثر روابطی که با سیگار کشیدن داشته ­اید این قدر طول می‌کشد. هر روز بدون سیگاری که می‌گذرانید یک گام به موفقیت بلندمدتی که دنبالش هستید نزدیک‌تر می‌شوید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای برخورد با شریک زندگی عصبانی

ذهنتان را تغییر بدهید تا زندگی‌تان تغییر کند

رهایی واقعی یک حالت ذهنی است. همه ما کسانی را می‌شناسیم که سال‌ها قبل سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند اما هنوز هم ناله می‌کنند که دلشان برای سیگار تنگ می‌شود. آگاهی از این موضوع برای هر سیگاری‌ای که می‌خواهد ترک کند تصوری ترسناک است اما نیازی نیست نگران باشید. کلید موفقیت واقعی در ترک سیگار راهی دائمی است که در تغییر رابطه‌مان با سیگارکشیدن نهفته است-کاری که این افراد انجام نداده‌اند.

طی سالیانی که سیگاری بوده‌ایم؛ برای احساس راحتی، همدم داشتن، رهایی از استرس و غیره به سراغ سیگار رفته‌ایم، یعنی ما یاد گرفته‌ایم که همه اتفاقات زندگی‌مان را به سیگارکشیدن ربط بدهیم. ما آنرا یک راهکار می دانیم نه یک مشکل و به صورت ناخودآگاه باورهای ناسالم و نادرستی در مورد حقایق زندگی پیدا می‌کنیم به جای اینکه سیگار کشیدن را آن­طوری که واقعاً هست تصور کنیم- یعنی نیاز به تغذیه یک اعتیاد.

مشخص ساختن همه آن تداعی‌ها و روابط غلط و کاذب و جایگزینی آن‌ها با شیوه‌های سالم برخورد با زندگی‌مان چرخه تغییر رابطه‌ای که با سیگار کشیدن دارید را آغاز خواهد کرد.

بیشتر بدانید: آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

رویارویی با خطرات مرتبط با سلامت(چگونه سیگار را ترک کنیم؟)

یک گام دیگر در تغییر ذهن­تان در مورد سیگار کشیدن مستلزم برداشتن چشم بندهایی است که ما به عنوان افراد سیگاری به چشمان می‌زنیم و جستجوی اطلاعاتی در مورد آسیب‌هایی که ناشی از مصرف دخانیات هستند. همه ما از خطرات دخانیات برای سلامت­مان باخبریم اما تا آنجا که بشود سعی می‌کنیم از خواندن این مطالب اجتناب کنیم.

نگاهی دقیق به تحقیقات و آمارها به شما کمک خواهد کرد تا از شخصی که با سیگار کشیدن­ش مشکلی ندارد و راحت است به فردی تبدیل شوید که دلش می‌خواهد هر چه زودتر به خاطر مصلحت و سلامتی خودش سیگار را ترک کند.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران

حرف آخر در مورد ترک سیگار

اکثر سیگاری‌ها از ترک کردن می‌ترسند اما اجازه ندهید که این ترس شما را ناتوان و تضعیف کند. یادتان باشد که این فکر برگشت ناشی از اعتیاد به نیکوتین است و حالا شما ابزارهای لازم برای غلبه بر آن را در اختیار دارید. به این فکر کنید که با ترک سیگار واقعاً چه چیزی را ترک می‌کنید.

مزایای ناشی از ترک سیگار برای شما فراتر از حد تصورتان خواهد بود، پس صبور باشید و این کار را انجام دهید تا باعث شفا و بهبودی جسم و ذهنتان از سالها سیگار کشیدن بشوید. با خودتان قول و قرار بگذارید و حتماً به آن عمل کنید تا زمانیکه دیگر در مدار سیگار کشیدن نباشید. شاید این کار گاهی اوقات مسیری پرپیچ و خم به نظر برسد اما تا زمانیکه سیگار نکشید در این مسیر خواهید ماند. به خودتان ایمان داشته باشید. شما به این هدف خواهید رسید!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید